• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Advancing Curriculum Management Strategies through Performance Assessment

Research Project

Project/Area Number 18H00976
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Nishioka Kanae  京都大学, 教育学研究科, 教授 (20322266)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石井 英真  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)
鋒山 泰弘  追手門学院大学, 心理学部, 教授 (30209217)
赤沢 真世  佛教大学, 教育学部, 准教授 (60508430)
八田 幸恵  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60513299)
中池 竜一  愛知教育大学, 教職キャリアセンター, 准教授 (00378499)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywordsカリキュラム・マネジメント / カリキュラム / パフォーマンス評価 / ルーブリック / ポートフォリオ / 教員研修 / 教科教育 / 探究的な学習 / パフォーマンス課題 / 教育評価
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to devise strategies that enhance both curriculum content and curriculum management, utilizing performance assessment as a tool to drive educational enhancement in individual schools. Comprehensive research was undertaken, exploring both theoretical constructs and practical outcomes both in Japan and internationally. The E.FORUM Online (EFO) database was employed to gather and scrutinize a broad spectrum of practical examples within Japan. Collaborative research and development were carried out in partnership with associated schools and educational boards. Through this collaborative approach, we formulated performance assessments that illuminate the process of curriculum and curriculum management improvement, responding to the diverse challenges encountered by individual schools. From these assessments, we constructed improvement strategies and training programs aimed at broadening the impact of these initiatives.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、「資質・能力」をバランスよく育成する上で注目されているパフォーマンス評価について、カリキュラム改善やカリキュラム・マネジメントの改善にどう役立てられるかを検討した。国内外の先行研究や先進事例について調査するとともに、その知見を活かして学校現場での共同研究開発を行ったり、教員研修を提供したりした。研究成果を報告・発信する著書・論文等を執筆するとともに、学校現場での実践の改善に貢献することができた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (152 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (62 results) (of which Open Access: 9 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (45 results) (of which Invited: 11 results) Book (37 results) Remarks (8 results)

  • [Journal Article] Performance Assessment to Develop Practical Competence2022

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

      Volume: 53 Issue: 3 Pages: 249-254

    • DOI

      10.11307/mededjapan.53.3_249

    • ISSN
      0386-9644, 2185-0453
    • Year and Date
      2022-06-25
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「目標と評価の一体化」と授業をつなぐことの意味2022

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 2022年7・8月合併号(通巻744号) Pages: 11-17

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習者主語による指導と評価と学校改革 第二回 新学習指導要領が目指す学力と考える力を育てる評価2022

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      FORWARD

      Volume: No.74 Pages: 20-23

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習者主語による指導と評価と学校改革 第三回 学びの主体性の見守り方と育て方2022

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      FORWARD

      Volume: No.75 Pages: 20-23

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校における英語×理科の取り組み――小学校外国語科の学びの視点から2022

    • Author(s)
      赤沢真世・福岡亮治(赤沢真世)
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 第22号 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習意欲を高める外国語科の授業づくり2022

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 2022年6月号(第68巻第5号) Pages: 37-42

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「荒れ」を克服し「学力」を保障するカリキュラム改善のプロセス――大阪市立生野南小学校の事例検討2022

    • Author(s)
      西岡加名恵・小野太恵子
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 第31号 Pages: 29-41

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中一貫校における1人1台端末とパフォーマンス課題を導入した単元開発――京都市立凌風小中学校における社会科・理科の事例検討2022

    • Author(s)
      西岡加名恵・若松大輔・鎌田祥輝
    • Journal Title

      教育方法の探究

      Volume: 第25号 Pages: 1-20

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「本質的な問い」とパフォーマンス課題で、子どもたちを育てる2022

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      教育研究(一般社団法人初等教育研究会)

      Volume: 2022年1月号 Pages: 16-19

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「探究的な学習」を評価する大学入試(連載「『探究』を評価する」最終回)2022

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 第55巻第3号 Pages: 58-61

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領における学習評価のあり方――観点別評価で「学びの舞台」をつくる2022

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      地歴・公民科資料ChiReKo

      Volume: 2021年度3学期号 Pages: 4-7

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 3観点別評価を考える――「到達度評価研究会」の立場から2022

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      今日からはじめる楽しい授業づくり

      Volume: 第10号 Pages: 1-6

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Absurdity of ‘the UK experience’ as a reflective resource in Kyoto2021

    • Author(s)
      Keita Takayama & Kanae Nishioka
    • Journal Title

      British Educational Research Journal

      Volume: Vol.47, No.6 Issue: 6 Pages: 1500-1503

    • DOI

      10.1002/berj.3715

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新学習指導要領で求められる学習評価の本質とその実践の要諦2021

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      VIEW next高校版

      Volume: 2021年10月号 Pages: 18-23

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] なぜ、学校において「探究」の機会を保障するのか2021

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 2021年12月号(第67巻第11号) Pages: 2-3

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] カリキュラムをどう評価し、改善につなげるか2021

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      月刊教職研修

      Volume: No.592 Pages: 28-29

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] わかる授業へ、そして「教科する」授業へ――授業づくりの5つのツボ(原理・原則)2021

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: vol.12 Pages: 59-69

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習評価と「指導と評価の一体化」を問う2021

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 2021年6月号(第67巻第5号) Pages: 11-17

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 3観点別評価を考える2021

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      クレスコ

      Volume: 2021年12月号 Pages: 32-35

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校外国語教育における指導と評価の一体化のあり方を考える2021

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 2021年6月号(第67巻第5号) Pages: 30-35

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業づくりの深め方2021

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 794号 Pages: 9-12

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Q&A「個別最適な学び」への疑問に答える④ AIドリルをやらせればよいのか?2021

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 582号 Pages: 96-96

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校外国語科教科書におけるパフォーマンス課題の検討と求められる評価の工夫2021

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 20号 Pages: 11-26

    • NAID

      120007019943

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 福井県立若狭高校における2011(平成23)年指定第1期SSHカリキュラム開発の検討――カリキュラム改革のビジョンと共通教育目標を模索するプロセス2021

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      教育学研究論集(大阪教育大学大学院学校教育専攻教育学コース)

      Volume: 第18巻 Pages: 23-45

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] カリキュラムにおける「探究的な学習」の位置づけと評価(連載「『探究』を評価する」第1回)2020

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2020年4月号 Pages: 54-57

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 質の高い学びを実現するために――「教科する」授業と授業づくりの不易2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: No.1232 Pages: 6-13

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] いま学校にできること――withコロナの中で学ぶ権利を保障するために2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 第53巻第8号 Pages: 10-11

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ポストコロナ時代を見据えた教育のオンライン化の課題について2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 2020年9月号 Pages: 18-23

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもたちの「学びを保障する」とはどういうことか2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      ポスト・コロナの学校を描く

      Volume: 教職研修総合特集 701号 Pages: 62-70

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若い教師に伝えたい授業技術の基礎・基本③教師の身体が生み出すもの2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 43号 Pages: 70-71

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] withコロナを公教育のバージョンアップにつなぐために2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      家庭科

      Volume: No.669・70巻 Pages: 13-19

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「未来形の学び」の落とし穴と「未来を創る学び」への視点2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      高校教育 増刊

      Volume: 第53巻14号 Pages: 156-169

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] スーパーサイエンスハイスクール8校の連携による「標準ルーブリック」開発の試み2020

    • Author(s)
      西岡加名恵・大貫守
    • Journal Title

      教育方法の探究

      Volume: 第23号 Pages: 1-12

    • NAID

      120006843556

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] カリキュラムにおける「探究的な学習」の位置づけと評価(連載「『探究』を評価する」第1回)2020

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      月刊 高校教育

      Volume: 2020年4月号 Pages: 54-57

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ほんものの学力を試す総括的で挑戦的な課題づくりを2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      国語教育

      Volume: 2020年1月号(841号) Pages: 4-7

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 非認知的能力の育て方を問う――スキル訓練を超えて2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      研究紀要(日本教材文化研究財団)

      Volume: 49号 Pages: 15-20

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「未来の学校」をどう構想するか2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 2020年3月号(通巻717号) Pages: 50-57

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 読みの指導におけるつまずき分析(Miscue Analysis)の意義と課題――小学校外国語の読み書き指導への示唆2020

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 第6号 Pages: 249-258

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主体的に学習に取り組む態度をどう評価するか――小学校外国語を例に2020

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 第66巻第2号 Pages: 33-38

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後日本の系統学習論における教材論史の総括(2)1970-80年代――藤岡信勝における社会科教授学研究の方法論の特質2020

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      教育学研究論集(大阪教育大学大学院学校教育専攻教育学コース)

      Volume: 第17巻 Pages: 12-29

    • NAID

      120006870617

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Educational Evaluation to Inform and Improve Curriculum Development at School2019

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      Research Journal of Educational Methods

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 37-48

    • DOI

      10.18971/nasemjournal.44.0_37

    • NAID

      130007826241

    • ISSN
      0385-9746, 2189-907X
    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「資質・能力」を育てるパフォーマンス評価2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      KGKジャーナル

      Volume: Vol.54-3 Pages: 8-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 観点別学習状況――新三観点と情意領域の評価をどう考えるか2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 第65巻5月号(通巻773号) Pages: 10-14

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「見方・考え方」概念がカリキュラム開発に提起するもの――教科教育の現代的課題2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      今なぜ「見方・考え方」なのか――教育内容・教科内容の再構築(日本教育方法学会第22回研究集会報告書 午前の部)

      Volume: なし Pages: 6-23

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業改善を軸にした学校づくり――PDCAサイクルから探究する組織へ2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      Guideline(河合塾/全国進学情報センター)

      Volume: 2019年11月号 Pages: 42-45

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業改善を軸にした学校づくり――PDCAサイクルから探究する組織へ2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      未来のマナビフェス2019 ――2030年の学びをデザインする――実施報告書(河合塾)

      Volume: なし Pages: 8-9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 座談会 目標・指導・評価の一体化を図り、未来の学習につながる評価の実現を2019

    • Author(s)
      石井英真・梅津健志・森田泰司
    • Journal Title

      VIEW21教育委員会版

      Volume: 2019年vol.3(通巻第19号) Pages: 6-9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] I WNT TOW VST grandmaは間違い?子どもの創造的な学びを尊重し、指導に活かす2019

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      英語教育(大修館書店)

      Volume: 2019年11月号 Pages: 29-29

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] パフォーマンス評価で実力をつける2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      ことばの学び

      Volume: 8号 Pages: 4-5

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学習評価」はカリキュラム・マネジメントにどう位置づけられるか2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 3月号 Pages: 20-21

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] <翻訳>大村はまによる国語科単元学習の実践2018

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      教育方法の探究

      Volume: 21 Pages: 1-9

    • DOI

      10.14989/235502

    • NAID

      120006542009

    • ISSN
      1349-2020
    • Year and Date
      2018-08-10
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「主体的・対話的で深い学び」をどう実現するか?2018

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      リーダーズ・ライブラリ

      Volume: Vol.7 Pages: 20-23

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 京都大学・西岡加名恵教授に聞く[パフォーマンス評価とルーブリック]2018

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      Den-en Chofu Gakuen Breakthrough

      Volume: 通巻8号 Pages: 4-5

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Interview 探究をどう捉え、どのような評価観をもつべきか2018

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      Career Guidance

      Volume: Vol.425 Pages: 30-33

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 若い先生方に伝えたい授業づくりの基礎・基本 教材研究のススメ①」2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 33号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領が求めるカリキュラム・マネジメント2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 5月号 Pages: 36-39

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングPDCA<4>――自校に沿った「主体的・対話的で深い学び」の探求 教科する授業2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 7月号 Pages: 54-56

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若い先生方に伝えたい授業づくりの基礎・基本 教材研究のススメ②2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 34号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若い先生方に伝えたい授業づくりの基礎・基本 教材研究のススメ③2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 35号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングPDCA<5>――自校に沿った「主体的・対話的で深い学び」の探求 教科する授業2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 8月号 Pages: 52-54

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングPDCA<6>――自校に沿った「主体的・対話的で深い学び」の探求 教科する授業2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 9月号 Pages: 52-54

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若い先生方に伝えたい授業づくりの基礎・基本 教材研究のススメ④」2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 36号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学教育におけるパフォーマンス評価――「探究的な学習」に焦点を合わせて2022

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会 シンポジウム「科学教育における評価の改善」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 研究者養成大学でカリキュラムを専門とする研究者を育てる:京都大学・教育方法学研究室の場合2022

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第33回大会 課題研究3「カリキュラム研究・開発の専門性を育むカリキュラム――大学院と現場の育成論」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラム・マネジメント2022

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      独立行政法人教職員支援機構(NITS)令和4年度教職員等中央研修 第4回 副校長・教頭等研修 講義・演習
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 到達度評価研究・実践の歴史から観点別評価の課題を考える2022

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Organizer
      教育目標・評価学会第33回大会 課題研究Ⅰ「観点別評価の原理的検討」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 台湾におけるCLILで育てたい児童の姿ー―生活科におけるCLIL教材分析から2022

    • Author(s)
      古川環・赤沢真世
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第42回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 個に応じた読みの指導につながる評価のあり方――Miscue Analysisの再評価2022

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      日本児童英語教育学会教材・指導法2022年度第3回研究会(オンライン)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語における目標と評価の一体化2022

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      小学校外国語授業づくり研究会 10月プレミアムセミナーⅡ(オンライン)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語科における子どもと共創する学びと評価~評価基準の共創と, 指導者と子どもの協働的相互評価活動を通して~2022

    • Author(s)
      奥平明香・赤沢真世
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第42回秋季大会(オンライン)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語における「目標」と評価の一体化――思考・判断・表現の観点を中心に2022

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第42回秋季大会(オンライン)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドにおける外国語(英語)学習の特徴――多様な言語実態に即した指導の工夫2022

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      日本教育実践学会第 25 回研究大会 シンポジウム「フィンランドの教育実践ーー日本との比較から」(佛教大学)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語の学力構造と観点別評価2022

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Organizer
      教育目標・評価学会第33回大会 課題研究Ⅰ「観点別評価の原理的検討」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実践における評価とその意義2021

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会第26回全国大会(課題研究「音楽科で育成すべき資質・能力と評価」)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大阪市立生野南小学校・田島中学校における「『生きる』教育」――困難を乗り越える知識と自己肯定感を保障するために2021

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第32回大会 自主企画セッション(ラウンドテーブル)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 生野南小学校の学校づくり2021

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会(ラウンドテーブル「『安心・安全』と学力の保障により包摂性を実現する学校づくり――大阪市立生野南小学校の事例検討」)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] パフォーマンス評価と授業づくり2021

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      小学校外国語授業づくり研究会9月プレミアムセミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] カリキュラムの領域論の意義――学習指導要領編成に関わる基本的問題のリスト化に向けて2021

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Organizer
      第32回日本カリキュラム学会全国大会(課題研究Ⅱ カリキュラムの「不易と流行」を語るⅡ)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業実践と国語教育学 事例研究の過程と成果報告のあり方――学習成果物の公刊を通して再検討可能性を創出する2021

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Organizer
      第141回全国大学国語教育学会秋大会(課題研究発表 国語教育学を見つめ直し展望する②)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高大接続における入試のあり方:パフォーマンス評価の可能性2020

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      公益財団法人大学基準協会第3回大学評価研究所「公開研究会」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 深い学びにつながる社会科のパフォーマンス課題と評価2020

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Organizer
      滋賀県中学校教育研究会社会科部会夏季研修会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ホールランゲージから考える小学校英語2020

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      第25回研究会 KEET特別企画オンライン研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT活用における学びの質を検討する――パフォーマンス評価の視点から2020

    • Author(s)
      西岡加名恵・久富望
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会(第9回年次大会全体ワークショップ)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「資質・能力」を育成するパフォーマンス評価――観点別評価をカリキュラムの改善にどうつなげるか2020

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      京都教育大学附属高等学校 教育実践研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 講義・講評2020

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      京都市教育委員会「教科等の本質的な学びを踏まえたアクティブ・ラーニングの視点からの学習・指導方法の改善のための実践研究」ワークショップ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護の実践力を育てるカリキュラム設計――パフォーマンス評価をどう活かすか2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本看護学教育学会第29回学術集会 教育講演1
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 知ってる?「パフォーマンス評価」2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      京都大学大学院医学研究科 看護科学コース FD
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 研究会のこれまでの取組と、本日の内容の概要説明2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      探究型学力 高大接続研究会(SSH8校連絡会議)公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 標準ルーブリックとは何か2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      探究型学力 高大接続研究会(SSH8校連絡会議)公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] パフォーマンス評価で育てる学力とは?――児童・生徒の成果物検討2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      京都市教育委員会「教科等の本質的な学びを踏まえたアクティブ・ラーニングの視点からの学習・指導方法の改善のための実践研究」ワークショップ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] パフォーマンス課題の作り方――自校課題とパフォーマンス課題の関係も踏まえつつ2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      京都市教育委員会「教科等の本質的な学びを踏まえたアクティブ・ラーニングの視点からの学習・指導方法の改善のための実践研究」ワークショップ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育評価2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      愛知県看護研修センター 平成31年度愛知県専任教員養成講習会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 単元構想を練る2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      京都市教育委員会「教科等の本質的な学びを踏まえたアクティブ・ラーニングの視点からの学習・指導方法の改善のための実践研究」ワークショップ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] パフォーマンス課題と授業改善2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      京都市教育委員会「教科等の本質的な学びを踏まえたアクティブ・ラーニングの視点からの学習・指導方法の改善のための実践研究」ワークショップ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「資質・能力」を育成するパフォーマンス評価――観点別評価をカリキュラムと授業の改善にどうつなげるか2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      令和元年度京都市高等学校全日制教務主任会研修会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラムの評価と改善2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      医学書院 看護教員「実力養成」講座2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護の実践力を育てる!パフォーマンス評価の考え方と進め方2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      医学書院 2019年「看護教員のための教育力UPセミナー」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会認識における包括的概念に依拠したカリキュラム・単元設計の意義と課題――国際バカロレア前期中等教育プログラム(MYP)「個人と社会」のテキスト分析と日本での授業実践事例検討を通して2019

    • Author(s)
      鋒山泰弘・次橋秀樹
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの言語経験を尊重する読み書き指導のあり方――アメリカにおけるホール・ランゲージの議論から2019

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      日本児童英語教育学会全国大会第40回大会(東京家政大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 資質・能力を育成するための教科等横断的な学び――小学校外国語活動・外国語の視点から2019

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      一般財団法人 教育調査研究所【調研セミナー第30回】(同志社大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 職業教育におけるパフォーマンス評価――看護教育を中心に2018

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      教育目標・評価学会 2018年度中間研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] パフォーマンス評価の理論と実践――「逆向き設計」論を中心に2018

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      第16回学校教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] パフォーマンス評価とルーブリックの基本的な考え方と作成方法2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      第67回日本美術教育学会学術研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」をどう捉えるか ――「教科する」授業の創造へ2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      2018年度数学教育学会秋季例会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] パフォーマンス評価の進め方――ルーブリックの作成と活用に注目して2018

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)関西支部春季研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 奥村実践への指導助言 やりとりを入れたプレゼンテーション――ICT機器を活用し、英語で人と“つながる力”の育成2018

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      全国英語教育研究団体連合会(全英連)第68回 滋賀大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Let’s enjoy English!――子どもの思考がかきたてられる授業づくり2018

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      全国英語教育研究団体連合会(全英連)第68回 滋賀大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 高等学校「探究的な学習」の評価2023

    • Author(s)
      西岡加名恵・大貫守 編著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929268
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 心を育てる国語科教育――スモールステップで育てる「ことばの力」(生野南小学校教育実践シリーズ第2巻)2023

    • Author(s)
      田村泰宏・西岡加名恵 編/小野太恵子・木村幹彦 著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820807278
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 評価から考える子ども自らが伸びる学び(教育実践ライブラリVol.5)2023

    • Author(s)
      ぎょうせい 編(石井英真)
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324111338
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 時代を拓いた教師たちⅢ――実践記録で紡ぐ戦前教育実践への扉2023

    • Author(s)
      川地亜弥子・田中耕治 著(赤沢真世・八田幸恵・石井英真・西岡加名恵)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820807360
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「『生きる』教育」――自己肯定感を育み、自分と相手を大切にする方法を学ぶ(生野南小学校教育実践シリーズ第1巻)2022

    • Author(s)
      西澤哲・西岡加名恵 監修/小野太恵子・木村幹彦・塩見貴志 編/才村眞理・竹内和雄・橋本和明・大阪市立生野南小学校・田島中学校 著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820807261
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] スタディスキルズ 教育実習2022

    • Author(s)
      後藤さゆり・平岡さつき・藤井佳代 編著(鋒山泰弘)
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      実教出版
    • ISBN
      9784407355932
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 3時間で学べる「令和の日本型学校教育」Q&A2022

    • Author(s)
      新しい学習指導要領を研究する会編著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183390110
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 小学校 外国語科・外国語活動の授業づくり2022

    • Author(s)
      赤沢真世編著
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804965
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 学力テスト改革を読み解く!「確かな学力」を保障するパフォーマンス評価2021

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真編著
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182957185
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] <つながる・はたらく・おさめる>の教育学――社会変動と教育目標2021

    • Author(s)
      教育目標・評価学会編(西岡加名恵・石井英真・鋒山泰弘)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820807117
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] カリキュラム研究事典2021

    • Author(s)
      C・クライデル編/田中耕治・西岡加名恵・藤本和久・石井英真監訳(西岡加名恵・石井英真・八田幸恵)
    • Total Pages
      834
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623087549
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 国語の授業で「対話的な学び」を最大限に生かす2021

    • Author(s)
      「読み」の授業研究会編(石井英真)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031045
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育評価重要用語事典2021

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真編著(西岡加名恵・石井英真・八田幸恵)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784186042313
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 高等学校における生活指導と教科教育――田中容子先生の実践記録――2021

    • Author(s)
      西岡加名恵編
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      (基礎資料集)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 高等学校 教科と探究の新しい学習評価 ――観点別評価とパフォーマンス評価実践事例集2020

    • Author(s)
      西岡加名恵編著
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761926731
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] これからの教育課程とカリキュラム・マネジメント2020

    • Author(s)
      吉冨芳正・村川雅弘・田村知子・石塚等・倉見昇一編著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324107935
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Book] 最新教育課題解説ハンドブック2020

    • Author(s)
      教育課題研究会編(西岡加名恵)
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 新教育ライブラリPremier vol.22020

    • Author(s)
      ぎょうせい編(石井英真)
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324108239
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 小学校新教科書ここが変わった!算数2020

    • Author(s)
      石井英真編著
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806998
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 新3観点 保護者の信頼を得る通知表所見の書き方&文例集 小学校中学年2020

    • Author(s)
      田中耕治編著(赤沢真世)
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806950
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 新3観点 保護者の信頼を得る通知表所見の書き方&文例集 小学校高学年2020

    • Author(s)
      田中耕治編著(赤沢真世)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806967
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] すぐれた小学校英語授業―先行実践と理論から指導法を考える2020

    • Author(s)
      泉恵美子・小泉仁・築道和明・大城賢・酒井英樹編(赤沢真世)
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327411046
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 令和元年度 成果報告書「E.FORUM 全国スクールリーダー育成研修」2020

    • Author(s)
      西岡加名恵編
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      京都大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 評価と授業をつなぐ手法と実践(シリーズ 学びを変える新しい学習評価 理論・実践編3)2020

    • Author(s)
      田中耕治編集代表(西岡加名恵・石井英真)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324107294
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 資質・能力の育成と新しい学習評価(シリーズ 学びを変える新しい学習評価 理論・実践編1)2020

    • Author(s)
      田中耕治編集代表(石井英真)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324107263
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 粘り強くともに学ぶ子どもを育てる――教材と深く対話する「教科する」授業の理論と実践2020

    • Author(s)
      石井英真・熊本大学教育学部附属小学校
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182930140
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 各教科等の学びと新しい学習評価(シリーズ 学びを変える新しい学習評価 理論・実践編2)2020

    • Author(s)
      田中耕治編集代表(鋒山泰弘・赤沢真世)
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324107287
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 現代カリキュラム研究の動向と展望2019

    • Author(s)
      日本カリキュラム学会(西岡加名恵)
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804514
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校 新指導要録改訂のポイント2019

    • Author(s)
      石井英真・西岡加名恵・田中耕治編著(西岡加名恵・石井英真・赤沢真世・八田幸恵)
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806561
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 平成30年度成果報告書 全国スクールリーダー育成研修2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      京都大学大学院教育学研究科E.FORUM
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ワードマップ授業研究――実践を変え、理論を革新する2019

    • Author(s)
      木村優・岸野麻衣編(八田幸恵)
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516311
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 新しい数学教育の理論と実践2019

    • Author(s)
      岩崎秀樹・溝口達也編(石井英真)
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084296
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 深い学びを紡ぎだす――教科と子どもの視点から2019

    • Author(s)
      グループディダクティカ編(鋒山泰弘)
    • Total Pages
      271
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251322
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 京都府教育委員会「外部専門機関と連携した英語指導力向上事業」平成30年度研究成果報告書2019

    • Author(s)
      京都府教育委員会(赤沢真世)
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      京都府教育委員会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] Q&Aでよくわかる!見方・考え方を育てるパフォーマンス評価2018

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真編(西岡加名恵、石井英真)
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182779183
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びを拓く――アクティブ・ラーニングの視点から授業を改善し授業力を高める2018

    • Author(s)
      独立行政法人教職員支援機構編(石井英真)
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761924126
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育実習 教職実践演習 フィールドワーク(教職教養講座 第15巻)2018

    • Author(s)
      石井英真・渡邊洋子編(石井英真)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003372
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 連続研究会「『生きる』教育」の開催報告

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/news/post-11906/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】地域課題解決に取り組む高校生サミット 高大連携フォーラムin京都大学

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/10674

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】小学校外国語授業づくり研究会9月プレミアムセミナー「パフォーマンス評価と授業づくり」

    • URL

      https://gaikokugolesson.amebaownd.com/posts/21542446?categoryIds=763159

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】E.FORUM講演会 「教育改革の先行事例としてのSGH」

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/9648

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】E.FORUM研修会 「総合的な探究の時間」を探究する

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/9664

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 環境・防災地域実践活動高校生サミット 高大連携フォーラムin京都大学

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/9060

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 教育実践コラボレーション・センター成果発表会

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/8783

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 講演「進路多様高校における、 社会に開かれた教育を通したカリキュラム開発」

    • URL

      http://ocw.kyoto-u.ac.jp/ja/opencourse/238

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-02-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi