• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and empirical studies of school socialization

Research Project

Project/Area Number 18H00990
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

KITAZAWA TAKESHI  立教大学, 名誉教授, 名誉教授 (10224958)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 有本 真紀  立教大学, 文学部, 教授 (10251597)
間山 広朗  神奈川大学, 人間科学部, 教授 (50386489)
鶴田 真紀  創価大学, 教育学部, 准教授 (60554269)
小野 奈生子  共栄大学, 教育学部, 教授 (90615973)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥16,250,000 (Direct Cost: ¥12,500,000、Indirect Cost: ¥3,750,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Keywords教育社会学 / 歴史社会学 / 構築主義 / エスノメソドロジー / 学校的社会化 / いじめ / 発達障害 / 子ども観
Outline of Final Research Achievements

We defined the process where children as small existence were transformed into "jido"(=pupil) as "school socialization", and developed our research on the theme of History and Present of school socialization.
First, for the purpose of continuing our previous research projects, we conducted some observations at some kindergartens and elementary schools and, in addition, used other qualitative methods such as discourse analysis and interviews on bullying and developmental disorder which are deviation from school socialization. These researches brought us some significant results such as publication of two books and many academic papers. Second, we conducted new observations and interviews of some private schools with unique educational philosophy and a small public school on a remote island.
Comparing the outcome of these research projects with the achievement we have done in our previous researches, we obtained new findings and research questions of school socialization issues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第1の学術的社会的意義は、北澤毅・間山広朗編『囚われのいじめ問題』を2021年に刊行したことである。本書では、2011年に発生した「大津市中学生自殺事件」の事例研究を通して「いじめ観」や「いじめ言説」を問い直すことで、「いじめ問題」の解決方策を提案したことである。そして第2の意義は、本研究の最大の特徴である構築主義とエスノメソドロジーという方法的立場から、幼稚園や小学校の授業場面の分析を通して、「児童になる」ための相互行為能力を解明するとともに、そうした能力の欠如状態を「発達障害」と判断し特別な支援を実施しようとする公教育の問題性を指摘するとともに対応策を検討したことである。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (99 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (52 results) (of which Peer Reviewed: 14 results,  Open Access: 32 results) Presentation (34 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 4 results) Book (13 results)

  • [Journal Article] Introduction to the Comparative Sociology of School Interaction : Observations of a Small Class School and a Open Class School2023

    • Author(s)
      粕谷圭佑・平井大輝
    • Journal Title

      連携教育開発センター紀要

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 29-37

    • DOI

      10.20636/00013600

    • ISSN
      2758-6855
    • URL

      https://nara-edu.repo.nii.ac.jp/records/13659

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学級で授業することの相互行為研究 : 授業の教授局面に着目して2023

    • Author(s)
      平井大輝
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究収録

      Volume: 20 Pages: 1-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学校的社会化」研究の射程:研究方針の明確化と再定式化の試み2023

    • Author(s)
      今井聖
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究収録

      Volume: 20 Pages: 39-54

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study of Practices Connecting Children with and Without Developmental Disabilities2022

    • Author(s)
      保坂克洋
    • Journal Title

      The Journal of Child Study

      Volume: 28 Issue: 0 Pages: 141-161

    • DOI

      10.57410/jschildstudy.28.0_141

    • ISSN
      1346-7654, 2758-2906
    • Year and Date
      2022-06-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「みんなで決める」ことの相互行為研究-学級での活動を成り立たせる教師の教育実践に着目して-2022

    • Author(s)
      平井大輝
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 111 Pages: 25-44

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「静かにしてくださーい!」-授業場面の作られ方の社会学的考察-2022

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Journal Title

      奈良教育大学出版会 E-book

      Volume: 1 Pages: 1-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 法教育を活用したいじめ授業プログラムの試行2022

    • Author(s)
      間山広朗
    • Journal Title

      神奈川大学心理・教育研究論集

      Volume: 51 Pages: 131-139

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害児保育をめぐる「保育学研究」の特徴と課題2022

    • Author(s)
      岩佐菜々子
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究集録

      Volume: 19 Pages: 92-97

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 明治期小学校における評価の歴史研究に関する検討 : 「試験から考査へ」の移行をめぐる解釈の整理を通して2022

    • Author(s)
      井出大輝
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究集録

      Volume: 19 Pages: 34-46

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「子ども」の自殺はいかに語られていたのか(2)2022

    • Author(s)
      今井聖
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究集録

      Volume: 19 Pages: 60-75

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 達成のない課題としての「児童生徒理解」 ─ 教師たちの語りから ─2022

    • Author(s)
      稲葉 浩一
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要 : 教職大学院研究紀要

      Volume: 12 Pages: 139-151

    • DOI

      10.32150/00009626

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00009626/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師の<協働 >の一形態としての問題経験の語り合い:「抱え込み」 ということばに着目して2022

    • Author(s)
      小野奈生子・高嶋江
    • Journal Title

      共栄大学研究論集

      Volume: 20 Pages: 145-155

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 家庭と学校の関係小史―「学校的社会化」の視点から―2022

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      『早稲田文学』増刊号「家族」

      Volume: 1037 Pages: 252-264

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Ritual Chant Chokugo-hōtō in Music Education in Japan from Mid-Meiji to World War Ⅱ: Evidence from Magazine Articles2021

    • Author(s)
      権藤 敦子、嶋田 由美、有本 真紀
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 19-28

    • DOI

      10.15027/51600

    • NAID

      120007183760

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033095

    • Year and Date
      2021-12-23
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Logic of Compensation and Relief for ‘Child’ Suicides:2021

    • Author(s)
      今井聖
    • Journal Title

      The Journal of Educational Sociology

      Volume: 108 Issue: 0 Pages: 141-161

    • DOI

      10.11151/eds.108.141

    • ISSN
      0387-3145, 2185-0186
    • Year and Date
      2021-07-07
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Construction of “Parents of Children with Autism Spectrum Disorder” through Therapeutic Education:2021

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      The Journal of Educational Sociology

      Volume: 108 Issue: 0 Pages: 227-247

    • DOI

      10.11151/eds.108.227

    • ISSN
      0387-3145, 2185-0186
    • Year and Date
      2021-07-07
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Positioning the Ritual Chant “Chokugo-hōtō” (Response to the Imperial Rescript on Education) from Mid-Meiji to World War II : Focusing on Ceremony Formation and Reference to “Chokugo-hōtō”2021

    • Author(s)
      有本真紀・嶋田由美・権藤敦子
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 64 Pages: 161-182

    • DOI

      10.14992/00020791

    • NAID

      120007041779

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1062/00020791/

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] なぜ特別支援教育を受ける子どもが増えているのか : 障害児教育政策の転換点の検討を通して2021

    • Author(s)
      保坂 克洋
    • Journal Title

      東海大学課程資格教育センター論集

      Volume: 19 Pages: 15-26

    • DOI

      10.18995/24348872.19.15

    • NAID

      120006976163

    • ISSN
      2434-8872
    • URL

      https://opac-t.time.u-tokai.ac.jp/iwjs0018opc/TC10003014

    • Year and Date
      2021-02-28
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 卒業式歌・卒業ソングの同時代史2021

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      歴史地理教育

      Volume: 927 Pages: 120-125

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Creation and Maintenance of the Modern School Order in Japan as Seen in Suspension and Expulsion: Based on Meiji-Era “School Management Books”2021

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 88 Issue: 2 Pages: 211-222

    • DOI

      10.11555/kyoiku.88.2_211

    • NAID

      130008112888

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「指導死」概念は何をもたらしたのか:遺族の語りから見る社会的経験の変容2021

    • Author(s)
      今井聖
    • Journal Title

      ソシオロゴス

      Volume: 45 Pages: 21-38

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学級を編制する基準としての年齢観の成立―明治前中期小学校の進級試験論から―2021

    • Author(s)
      井出大輝
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究集録

      Volume: 18 Pages: 19-33

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「子ども」の自殺はいかに語られていたのか(1)2021

    • Author(s)
      今井聖
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究収録

      Volume: 18 Pages: 1-18

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2種の儀式唱歌《勅語奉答》をめぐる論考―小学校唱歌教授細目から読み解く教育現場での《勅語奉答》の扱い2021

    • Author(s)
      嶋田由美, 有本真紀, 権藤 敦子
    • Journal Title

      学習院大学 教育学・教育実践論叢

      Volume: 7 Pages: 71-86

    • NAID

      40022624925

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理論の応用可能性:一般化と相対化への着目2020

    • Author(s)
      北澤毅
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 29 Pages: 44-53

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] いじめ指導における法教育の可能性2020

    • Author(s)
      間山広朗
    • Journal Title

      神奈川大学 心理・教育研究論集

      Volume: 48 Pages: 127-138

    • NAID

      120006998686

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「いじめ自殺」事件における過去の再構成:大津いじめ事件の「自殺の練習」報道に着目して2020

    • Author(s)
      今井聖
    • Journal Title

      現代の社会病理

      Volume: 35 Pages: 81-96

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アメリカの公立小学校におけるKindergartenとFirst Gradeの教室環境の比較―マサチューセッツ州のA小学校における観察から―2020

    • Author(s)
      早坂めぐみ・越川葉子
    • Journal Title

      秋草学園短期大学紀要

      Volume: 36 Pages: 129-145

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生徒集団を管理する罰の諸類型―「学校管理法書」中の罰の方法とその効果の分析から―2020

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 63 Pages: 139-152

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校教育における〈教授〉-〈学習〉-〈評価〉に関する一考察―理論的位置づけと実践上の課題―2020

    • Author(s)
      今井聖
    • Journal Title

      神奈川大学心理・教育研究論集

      Volume: 47 Pages: 113-125

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言説的資源としての「子どもの権利」―教育の原理と「問題」における規範の用法をめぐって―2020

    • Author(s)
      今井聖
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究集録

      Volume: 17 Pages: 37-49

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ストーリーメイカーを育む国語科教育についての一試論―文学作品の「理解の深まり」研究の批判的検討をもとに―2020

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 63 Pages: 205-216

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 閉鎖的な授業空間としての教室の形成過程の分析に向けて―学校建築史研究の再構成を通して―2020

    • Author(s)
      井出大輝
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究集録

      Volume: 17 Pages: 51-63

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「気になる子」研究への相互行為論的アプローチ―保育/幼児教育の「文化」への着目―2020

    • Author(s)
      岩佐菜々子
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究集録

      Volume: 17 Pages: 15-24

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複層化する「児童」―児童のおしゃべりと「しずかに!」から学校的社会化の更なる展開を目指して―2020

    • Author(s)
      菅野晃平
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究集録

      Volume: 17 Pages: 25-35

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「社会化」過程の再特定化―幼稚園年少級におけるルーティン活動の相互行為分析―2019

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 105 Pages: 115-135

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「逸脱」と「社会化」をめぐる研究小史 ―構築主義と学校的社会化を中心に ―2019

    • Author(s)
      北澤毅
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 62 Pages: 9-22

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Historical Sociology of the First Grade in Primary School : Focusing on Handling of the First Graders During the Meiji/Taisho Era2019

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 62 Pages: 35-56

    • DOI

      10.14992/00017612

    • NAID

      120006606897

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1062/00017612/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 進路指導のあり方と地域連携―「進路指導の舞台裏」から―2019

    • Author(s)
      間山広朗
    • Journal Title

      神奈川大学 心理・教育研究論集

      Volume: 45 Pages: 305-320

    • NAID

      120006775504

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子ども理解に関する思想の基礎的研究-現代教育における逸脱論的視座の応用可能性について―2019

    • Author(s)
      越川葉子
    • Journal Title

      神奈川大学 心理・教育研究論集

      Volume: 45 Pages: 363-369

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Transfer: The Change in Category from Disabled to Healthy Child and the Mother's Perception2019

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 71 Pages: 227-242

    • NAID

      120006601884

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 一斉教授の歴史的成立過程にみる授業の協働性-教育史研究から読み解く「授業の方法論」-2019

    • Author(s)
      山田鋭生
    • Journal Title

      神奈川大学 心理・教育研究論集

      Volume: 45 Pages: 225-232

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園教育場面にみる学校的相互行為―第二次的社会化の原初形態としての「学校的社会化」という観点から―2019

    • Author(s)
      山田鋭生・小野奈生子
    • Journal Title

      共栄大学研究論集

      Volume: 17 Pages: 115-124

    • NAID

      40021842442

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害児教育理念の歴史的展開に関する一考察―障害児教育に関する「報告・答申等」に着目して―2019

    • Author(s)
      保坂克洋
    • Journal Title

      神奈川大学 心理・教育研究論集

      Volume: 45 Pages: 409-420

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校安全問題の拡大と「指導死」概念―2000 年代の日本における学校安全施策と言説に着目して―2019

    • Author(s)
      今井聖
    • Journal Title

      神奈川大学 心理・教育研究論集

      Volume: 45 Pages: 103-113

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Structuring of Perception in Social Studies Class: An Ethnomethodological Approach to Cooperative Learning in the Classroom2019

    • Author(s)
      今井聖
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究収録

      Volume: 16 Pages: 1-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校安全対策としての地域連携の課題に関する基礎研究―『川西市子どもの人権オンブズパーソン』の取り組みを手がかりにして―2019

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Journal Title

      神奈川大学 心理・教育研究論集

      Volume: 45 Pages: 331-340

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの『うそ』と『演技』再考―自己の振る舞いを「演出」する技法の可能性―2019

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 62 Pages: 207-217

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 〈園児である〉ことの実践―「お姉ちゃん」カテゴリーに着目して―2019

    • Author(s)
      岩佐菜々子
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究収録

      Volume: 16 Pages: 17-26

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 音楽文化から見る日本近代2018

    • Author(s)
      有本真紀
    • Journal Title

      『明治150年を問いただす』2018地理歴史教育7月増刊号

      Volume: 882 Pages: 120-125

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育フィールドワーク研究の到達点―理論・調査法・研究知見の観点から―2018

    • Author(s)
      間山広朗・中村瑛仁・伊藤秀樹・小野奈生子・紅林伸幸
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 103 Pages: 111-143

    • NAID

      130007865638

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「発達障害のある子ども」における「子どもらしさ」の語られ方―「逸脱」を構成する概念装置―2018

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 24 Pages: 77-91

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大津市事件以降のいじめ問題を考えるために-この10年を俯瞰して-2022

    • Author(s)
      間山広朗
    • Organizer
      日本教育社会学会 第74回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめをめぐる事実認定の今日的様相―第三者委員会に着目して―2022

    • Author(s)
      今井聖
    • Organizer
      日本教育社会学会 第74回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめ認定言説の展開―旭川市中学生凍死事件をもとに2022

    • Author(s)
      稲葉浩一
    • Organizer
      日本教育社会学会 第74回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 初任者教員の授業実践をめぐるアクションリサーチの可能性―形式構造の記述とフィードバック場面の分析から―2022

    • Author(s)
      山田鋭生・小野奈生子・高嶋江
    • Organizer
      日本教育社会学会 第74回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ラウンドテーブル 国語学習のリアルを問う―教育心理学・教育社会学との対話から2022

    • Author(s)
      渡辺哲男・石本啓一郎・粕谷圭佑
    • Organizer
      第142回全国大学国語教育学会(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 集団活動の教示としての「注意」:幼稚園年少級初期場面の保育者-園児間の相互行為分析2022

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Organizer
      日本子ども社会学会 第28回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン子育て支援の相互作用(3) ―「わが子の報告」の組織化と機能―2022

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Organizer
      日本社会学会第95回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別な配慮が必要とされる児童に関する原因・対処法論の社会-歴史的特徴―明治後期の『劣等児』に関する記述から―2021

    • Author(s)
      井出大輝
    • Organizer
      日本教育社会学会 第73回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会問題としての〈教師の多忙化〉―新聞言説と教師の語りに着目して―2021

    • Author(s)
      粕谷圭佑・井筒優菜・岸上直樹
    • Organizer
      日本教育社会学会 第73回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者と園児の間合い:教示の協働的達成はいかに成し遂げられるか2021

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Organizer
      日本認知科学会 「間合い」研究分科会 第19回研究会(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学級の秩序化実践と周縁的存在としての教師2020

    • Author(s)
      平井大輝
    • Organizer
      日本教育社会学会 第72回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめ指導における法教育の可能性―『こども六法』に刺激を受けて―2020

    • Author(s)
      間山広朗
    • Organizer
      日本教育社会学会 第72回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 個人作業を導く一斉指導の構成―幼稚園年少級における製作場面に着目して―2020

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Organizer
      日本教育社会学会 第72回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 人物評価論の変化に伴う児童観の変容―明治期操行査定論の分析を通して―2020

    • Author(s)
      井出大輝
    • Organizer
      日本教育社会学会 第72回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師は教師に何を伝えるのか:問題経験の語りにみる「協働」の分析2020

    • Author(s)
      稲葉浩一・山田鋭生・高嶋江
    • Organizer
      日本教育社会学会 第72回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 調査対象としての尋常小学1年生―明治期・大正期の教育書・教育雑誌から―2020

    • Author(s)
      有本真紀
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 儀式唱歌にみる《勅語奉答》の位置付け―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(Ⅲ)―2020

    • Author(s)
      有本真紀・嶋田由美・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第51回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦前の子どもが語る《勅語奉答》《海ゆかば》の記憶―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(Ⅱ)―2019

    • Author(s)
      嶋田由美・有本真紀・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会 第50回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児支援制度と「発達障害であること」の相互関係2019

    • Author(s)
      越川葉子
    • Organizer
      日本教育社会学会 第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「いじめ問題」と学校の対応―教師の語りにみる学校現場のリアリティー―2019

    • Author(s)
      越川葉子
    • Organizer
      日本学校心理士会 2019年度大会 研修講座
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Challenging Child Issues in Japan2019

    • Author(s)
      Yasuyuki Takahashi
    • Organizer
      The 2nd International Seminar on Family and Consumer Issues in Asia Pacific
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Current Status and Issues of Early Childhood Education and Care Systems in Japan2019

    • Author(s)
      Yasuyuki Takahashi
    • Organizer
      International Symposium: Current Problems and Strategies for Supporting the Healthy Development of All Children
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 発達障害児支援における包摂実践の検討―放課後児童クラブでの相互行為に着目して―2019

    • Author(s)
      保坂克洋
    • Organizer
      日本教育社会学会 第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校問題としての子どもの自殺 ―2000年代以降の「学校の管理下」における自殺事件を中心に―2019

    • Author(s)
      今井聖
    • Organizer
      日本教育社会学会 第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園年少級における教示場面の構成2019

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Organizer
      日本教育社会学会 第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「子どもの相互行為能力」研究の現在と課題2019

    • Author(s)
      粕谷圭佑
    • Organizer
      日本子ども社会学会 第26回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ラウンドテーブル 国語科教育と基礎教育学の対話の試み―教育心理学・教育社会学の若手研究者を迎えて―2019

    • Author(s)
      渡辺哲男・石本啓一郎・粕谷圭佑
    • Organizer
      第136回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 儀式規程・儀式唱歌の制定と「正しく歌う」歌唱指導 ―儀式唱歌が作った子どもの心と身体(1)―2018

    • Author(s)
      嶋田由美・有本真紀・権藤敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会 第49回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 訓練の記述からみる教師の児童観―大正期愛媛県内小学校「人別表」に着目して―2018

    • Author(s)
      水谷智彦
    • Organizer
      日本教育社会学会 第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校的社会化の諸相(6)―幼稚園における「規則」と「一斉授業」に着目して―2018

    • Author(s)
      小野奈生子・山田鋭生・粕谷圭佑
    • Organizer
      日本教育社会学会 第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児支援における支援者のリアリティ―支援員の葛藤状況に着目して―2018

    • Author(s)
      保坂克洋
    • Organizer
      日本教育社会学会 第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「協同学習」場面における教師の発話管理と児童の学び2018

    • Author(s)
      今井聖
    • Organizer
      日本教育社会学会 第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Cooperative Learning in the Classroom: A Comparative Analysis of Two Social Studies Classes2018

    • Author(s)
      今井聖
    • Organizer
      11th Australasian Institute of Ethnomethodology and Conversation Analysis Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 同僚教員との相談実践-語りの中のカテゴリー化に着目して-2018

    • Author(s)
      高嶋江
    • Organizer
      日本教師教育学会 第28回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 現場から変える!教師の働き方(粕谷圭佑, 第1章「時間と「ゆとり」をめぐる「多忙」のレトリック」, 片山悠樹・粕谷圭佑, 5章「働き方改善に取り組む学校 」)(20-36頁, 104-146頁)2023

    • Author(s)
      片山悠樹・寺町晋哉・粕谷圭佑
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272412662
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育(間山広朗, 第5章-2「教育社会学からみたいじめ・問題行動」)(100-113頁)2023

    • Author(s)
      下司晶・間山広朗
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028410
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] マイノリティ支援の葛藤(保坂克洋, コラム4「制度の交差点に立たされるとき―発達障害児に関わる学童保育指導員の語りから」)(197-203頁)2022

    • Author(s)
      呉永鎬・坪田光平・保坂克洋
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750354866
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 囚われのいじめ問題-未完の大津市中学生自殺事件-2021

    • Author(s)
      北澤 毅・間山 広朗編著
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000614887
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 多様な子どもの近代(高橋靖幸, 第2章「貰い子たちのゆくえ:昭和戦前期の児童虐待問題にみる子どもの保護の接合と分散」)(85-128頁)2021

    • Author(s)
      元森 絵里子・高橋 靖幸・土屋 敦・貞包 英之
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      青弓社
    • ISBN
      478723496X
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 子どもへの視角(第3章, 高橋靖幸「子ども研究における「構築」とは何か:児童虐待問題の歴史」)(pp.67-84)2020

    • Author(s)
      元森 絵里子・南出 和余・高橋 靖幸
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516670
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 子どもへの視角―新しい子ども社会研究(「子ども研究における「構築」とは何か―児童虐待問題の歴史―」(高橋靖幸))2020

    • Author(s)
      元森絵里子、吉岡一志、南出和余、高橋靖幸、大嶋尚史、坪井瞳、藤間公太、針塚瑞樹、土屋敦、野辺陽子
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516670
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 悩めるあなたの道徳教育読本 (「いじめ問題から見る道徳教育の盲点」(越川葉子))2019

    • Author(s)
      神代健彦、越川葉子、小谷英生、藤谷秀、和田悠、小野祥子、有本真紀
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      はるか書房
    • ISBN
      9784434265624
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 悩めるあなたの道徳教育読本(「音楽教育の成り立ちと道徳」(有本真紀))2019

    • Author(s)
      神代健彦、越川葉子、小谷英生、藤谷秀、和田悠、小野祥子、有本真紀
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      はるか書房
    • ISBN
      9784434265624
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 音楽教育研究ハンドブック(「社会集団と音楽教育」(有本真紀))2019

    • Author(s)
      日本音楽教育学会編(執筆者:有本真紀、今川恭子、小川容子、加藤富美子、権藤敦子、齊藤忠彦、菅裕、本多佐保美、ほか)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276311404
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 未来を拓く保育の創造(「11章 保育の制度」(高橋靖幸))2019

    • Author(s)
      大桃伸一、小川崇、小川澄江、請川滋大、杉浦英樹、山口宗兼、村上智子、金山美和子、木村吉彦、高橋靖幸、石井美和
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      学術図書出版社
    • ISBN
      9784780607673
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教師のメソドロジー―社会学的に教育実践を創るために―2018

    • Author(s)
      北澤毅・間山広朗編(執筆者:北澤毅、小野奈生子、鶴田真紀、高橋靖幸、山田鋭生、間山広朗、稲葉浩一)
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      4779305799
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 発達障害の教育社会学―教育実践の相互行為研究―2018

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      ハーベスト社
    • ISBN
      4863390998
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi