• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theorizing the Global Governance of Education for the Achievement of SDG 4

Research Project

Project/Area Number 18H00991
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

黒田 一雄  早稲田大学, 国際学術院(アジア太平洋研究科), 教授 (70294600)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 丸山 英樹  上智大学, 総合グローバル学部, 教授 (10353377)
米原 あき  東洋大学, 社会学部, 教授 (40633847)
杉村 美紀  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (60365674)
KARTIKA DIANA  東京大学, 大学総合教育研究センター, 特任講師 (60794831)
川口 純  筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥16,120,000 (Direct Cost: ¥12,400,000、Indirect Cost: ¥3,720,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
KeywordsSDGs / グローバルガバナンス / ユネスコ / 世界銀行 / 国際教育協力 / 留学 / インクルーシブ教育 / 比較国際教育学 / 国際教育政策 / SDGs / ESD / 高等教育の国際化
Outline of Annual Research Achievements

本研究は「国際的教育諸課題を国民国家とグローバルガバナンスの連動としていかに認知・分析し、これを国際社会としていかに解決するか」に答える学知を生み出すことによって、教育をめぐるグローバルガバナンスの基となる「持続可能な開発目標(SDGs)」第4目標の達成に貢献することを目的とする。本研究では、SDGs第4目標から、いくつかの教育課題を選び、研究対象とし、①その教育課題に関係する国際機関や国際会議の政策文書や会議資料の収集と包括的・歴史的把握、②教育課題ごとの比較教育学論文のメタ分析、③ユネスコ統計研究所・PISA等のグローバルな二次データの収集を行う。そして、これらをデータベース化して国際教育政策データアーカイブを作成し、日本・海外の研究者が共同利用しながら、日本での国際シンポジウムや既存の国際会議でのワークショップ開催を通じて議論をし、研究論文にまとめていく。
2020年度においては、前年度から作成していた国際教育政策データアーカイブの対象を大きく拡大させた。また、SDGsにおける教育の役割に焦点を当て、オンラインによるユネスコアジア太平洋教育事務局やブリュッセル自由大学ヨーロッパ研究所との共同研究フォーラムを開催し、出版プロジェクトを進展させた。また、JICA研究所との協力のもと、東南アジア4か国における留学の開発・外交へのインパクト研究のための大学教員向けのサーベイを開始した。また、グローバルガバナンスにつながる国際教育協力の事例として、日本を取り上げ、日本の国際教育協力の歴史に関する文献収集と分析を行い、特に前年度に刊行された『日本の国際教育協力:歴史と展望』(東京大学出版会)の追補版として、『国際教育協力の系譜』(東京大学出版会予定)の出版計画を進めた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2020年度には、①収集した国際教育政策データアーカイブ(「教育のグローバルガバナンスデータアーカイブ」)を計画通り、日本比較教育学会に及び世界比較教育学会連合(WCCES)にWebリソースとして提供し、学会のホームページに掲載することができた。②JICA研究所との協力のもと、東南アジア4か国における留学の開発・外交へのインパクト研究を継続し、データ収集を開始することができた。③日本の国際教育協力の歴史に関する資料を相当に収集することができた。
しかし、④ユネスコアジア太平洋教育事務局やブリュッセル自由大学ヨーロッパ研究所と計画していた国際共同ワークショップは、コロナ禍のため対面での開催が難しくなり、予算を2021年度に繰り越すなどして、開催を模索したが、結局延期もしくはオンライン開催となった。これに伴い、計画していた教育とSDGs及び教育とリージョナルガバナンスに関する出版が遅れた。

Strategy for Future Research Activity

今後の研究推進方策は以下の通りである。
①国際教育政策データアーカイブ(「教育のグローバルガバナンスデータアーカイブ」の更なる拡充と、日本比較教育学会及び世界比較教育学会連合(WCCES)へのWebリソースとしての提供。②ユネスコアジア太平洋教育事務局・東京大学との高等教育とSDGsに関する共同ワークショップの開催。③ブリュッセル自由大学ヨーロッパ研究所との共同ワークショップを継続し、教育とSDGs及び教育とリージョナルガバナンスに関する出版を行う。④JICA研究所との協力のもと、東南アジア4か国における留学の開発・外交へのインパクト研究を継続し、特に留学のSDGsへの貢献について、研究を行う。⑤JICA研究所との協力のもと、日本の国際教育協力の歴史に関する出版を行う。

Report

(3 results)
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report

Research Products

(26 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 10 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ユネスコアジア太平洋教育事務局(タイ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ブリュッセル自由大学ヨーロッパ研究所(ベルギー)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ユネスコアジア太平洋教育事務局(タイ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ブリュッセル自由大学ヨーロッパ研究所(ベルギー)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ユネスコアジア太平洋教育事務局(タイ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ブリュッセル自由大学ヨーロッパ研究所(ベルギー)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育格差の中にある格差:―マラウイの初等教育への就学実態を事例に2020

    • Author(s)
      川口純、丹羽勇人
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 第29巻2号 Pages: 63-74

    • NAID

      130007950600

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Opportunities and Challenges for International Affairs Schools in Asia-How is international affairs education changing in the region, especially during the pandemic?2021

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      Association of Professional Schools of International Affairs (APSIA) Deans and Directors Meeting (Online)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Regional Report: Internationalization of Japanese Higher Education in the Post- COVID19 Pandemic Era2021

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      Asia-Pacific Association for International Education (APAIE) 2021 Virtual Event (Annual Conference)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] International Higher Education in the Post- Corona World2020

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      RECSIE Special Webinar Series: What can we do? International education during the Covid-19 pandemic (Online) Series V : Covid-19 and Paradigm Shift of International Education
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インクルージョンと教育2020

    • Author(s)
      黒田一雄
    • Organizer
      広島大学教育開発国際協力研究センター(CICE)・国際協力機構(JICA) 教育協力NGOネットワーク(JNNE)共催Global Education Monitoring Report 2020ローンチ ウェビナー
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Regional Governance and Cooperation of Higher Education in Northeast and Southeast Asia2020

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      2020 Online Forum on Education Cooperation in South & Southeast Asia organized by Yunnan Provincial Department of Education, China
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lifelong Learning for Sustainable Futures in Japan2020

    • Author(s)
      Hideki Maruyama
    • Organizer
      (Online) Decade towards 2030: Experiences and Prospects of SDG4-Education 2030 organized by Graduate School of Education, Tohoku University
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育学からみる宗教的多様性と教育ニーズ2020

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      (Online) 日本宗教学会第79回学術大会パネル「宗教と教育における多様性:新たな共生への視点を考える」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コメント・論点整理:主に比較教育学の視点から2020

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      (Online) 日本教育学会連続オンライン座談会第4回「世界から見たポスト/ウィズ・コロナの教育展望」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Internationalization and Formulation of Technological Hubs for Regional Economic Development2019

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      The 2nd Guangdong-Hong Kong-Macau Great Bay Area International Higher Education Forum organized by San Yat-sen University, Guangdong, China.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Globalization and the Development of Global Governance of Education: Historical Development and Prospects for the Future2019

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      International Conference on Re-imagining International Educational and Cultural Relations for Sustainable Development” organized by National Chinan University, Taiwan
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Well-being for Sustainable Futures: from Nonformal Education and Individual Learning Opportunity2019

    • Author(s)
      Hideki Maruyama
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Conference: 10th Anniversary
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Migration and Displaced People’s Education: Comparative Perspectives2019

    • Author(s)
      Miki Sugimura
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Conference: 10th Anniversary
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Inclusive Education as a Quality Strategy for Achieving SDGs Goal 42019

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Conference: 10th Anniversary
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cross-border Collaborative Degree Programs in Asia- Implications from JICA RI conducted survey for 1000 programs2019

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      Asia Pacific Association for International Education (APAIE) Annual Conference and Exhibition in Kuala Lumpur
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Global and Regional Governance of Education: A Case of International Diffusion of “Inclusion” Concept2019

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      EU Japan Forum 2019 at Institut d'etudes Europeennes, Universite Libre de Bruxelles
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Regional Governance and Cooperation of Higher Education in Asia2018

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      Inauguration Ceremony of the University Consortium of 21st Century Maritime Silk Road and University President's Forum at Xiamen University
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 日本の国際教育協力2019

    • Author(s)
      萱島 信子、黒田 一雄
    • Total Pages
      448
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130513508
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Cross-Bordering Dynamics in Education and Lifelong Learning: A Perspective from NonFormal Education2019

    • Author(s)
      Maruyama, Hideki
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367227012
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 国際協力機構 緒方貞子平和開発研究所 黒田一雄 客員研究員

    • URL

      https://www.jica.go.jp/jica-ri/ja/experts/kuroda-kazuo.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi