• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of remote training program that promotes "integration of instruction and evaluation" in mixed-grade/combined classes

Research Project

Project/Area Number 18H01003
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Shimizu Sho  岩手大学, 教育学部, 准教授 (20547872)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 廣瀬 勝弘  京都産業大学, 現代社会学部, 教授 (00347080)
立花 正男  岩手大学, 教育学研究科, 教授 (00390576)
上野 耕史  白鴎大学, 教育学部, 教授 (20390578)
清水 茂幸  岩手大学, 教育学部, 教授 (70272185)
菅野 亨  岩手大学, 教育学研究科, 教授 (70882281)
村瀬 浩二  和歌山大学, 教育学部, 教授 (90586041)
山口 亮介  常葉大学, 教育学部, 准教授 (40826400)
森本 晋也  岩手大学, 教育学研究科, 准教授 (70784312)
阿部 真一  岩手大学, 教育学研究科, 教授 (60829381)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords複式授業 / 異学年合同授業 / 異学年合同 / 複式指導 / 遠隔研修 / 遠隔授業 / 小規模校 / 小規模教育
Outline of Final Research Achievements

Mixed grades and combined classes held at small schools are more difficult than single classes, but it is difficult to develop sufficient competence at the teacher training stage, and in remote schools where tenure is short, practical knowledge is difficult to obtain. There is no room for sharing, and it is hoped that in-service training will be developed to help build competence through OJT. The issue of this research was remote training, but with the spread of COVID-19, not only changes in the way children learn using ICT terminals, but also online learning through web conferencing is becoming more common. As a result, it became necessary to revise the issues set for teacher learning. It was investigated.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校における複式指導や異学年合同の授業の担当は、「ずらし」と「わたり」などの単位時間の授業づくりにおいて学習内容の指導と評価の時機を明確化するだけではなく、単元計画や年間計画の検討によって学習内容の配置や該当の2学年の授業時数の配当も思考する。各教科における系統性や弾力化を考えることが特性の把握につながり、各学年、低・中・高学年または、2年と3年、4年と5年というまとまりにおいて、発達段階に応じた教育課程を準備することが教師としてのカリキュラムマネジメント能力の育成に貢献し、小規模校の経験が職能成長に有効であることが示唆された。

Report

(5 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 9 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ポートフォリオ評価による体育の授業改善に関する実践的研究2023

    • Author(s)
      清水将・村田雄大・塚田哲也
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践・学校安全学研究開発センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 127-138

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ICT 機器を活用した体育の反転学習-動作解析やゲーム分析に向けたロイロノートの活用-2022

    • Author(s)
      清水茂幸・清水将・佐々木篤史・熊谷春菜・菅原純也・遠藤勇太・渡辺清子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部プロジェクト推進支援事業教育実践研究論文集

      Volume: 9 Pages: 31-34

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小規模・複式教育へ向けた教育実習カリキュラムの開発2022

    • Author(s)
      清水 将・菅野 亨
    • Journal Title

      教育実習研究

      Volume: 35 Pages: 4-5

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複式学級の音楽指導における教師の留意点について-教師のための研修資料の作成に向けて-2022

    • Author(s)
      山口亮介
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 39 Pages: 73-82

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小規模複式校における遠隔合同体育授業の実践2021

    • Author(s)
      清水将・熊谷真倫
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報 = Research Journal of the Iwate University Professional School for Teacher Education

      Volume: 5 Pages: 89-99

    • DOI

      10.15113/00015229

    • NAID

      120007026948

    • URL

      https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/15248

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] GIGAスクール構想へ向けた現実的課題の検討 : 双方向遠隔合同授業の実践から2021

    • Author(s)
      清水将・熊谷真倫・小野寺峻一・塚田哲也
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報 = The Annual Report of the Faculty of Education Iwate University

      Volume: 80 Pages: 113-124

    • DOI

      10.15113/00015285

    • NAID

      120007032624

    • URL

      https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/15304

    • Year and Date
      2021-03-29
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 複式学級の体育におけるコミュニケーションの特性2021

    • Author(s)
      村瀬浩二・吉田祥子・清水 将
    • Journal Title

      へき地教育研究

      Volume: 76 Pages: 19-27

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小規模学校教育論の成果と展望-岩手県・葛巻町における中山間地域の教育実習-2021

    • Author(s)
      清水 将・菅野 亨・村瀬浩二
    • Journal Title

      へき地教育研究

      Volume: 76 Pages: 87-94

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複式授業のICT端末活用に関する実践-間接指導の充実を図るための課題抽出と方法開発-2021

    • Author(s)
      清水 将・菅野 亨
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 40 Pages: 171-182

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ICTの活用でうまれるつながり2021

    • Author(s)
      清水 将・藤原健太・畑村大輔・熊谷真倫
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 69巻12号 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小規模・複式教育に資する教育実習カリキュラムの開発(令和2年度経過報告)2021

    • Author(s)
      田代高章・板垣健・菅野 亨・川口 明子
    • Journal Title

      教育実践研究論文集

      Volume: 8 Pages: 130-133

    • NAID

      120007029095

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 領域「健康」に着目した幼児教育のカリキュラム・マネジメントに関する一考察2021

    • Author(s)
      黒原貴仁・廣瀬勝弘
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 17 Pages: 153-162

    • NAID

      120007035285

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領における複式学級のカリキュラム・マネジメントに関する問題点の検討2020

    • Author(s)
      清水 将・阿部真一・立花正男・菅野 亨・ 板井直之・村上貴史・菊池はるひ・草薙宥映・熊谷真倫・塚田哲也
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 19 Pages: 25-39

    • NAID

      120006842164

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育実践による地域活性化事業の取り組み―感想文の分析から―2020

    • Author(s)
      村瀬浩二・清水 将・本山 貢・寺川剛央・豊田充崇
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 19 Pages: 41-48

    • NAID

      120006842165

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高度専門職業人としてストレートマスターに求められる即戦力の検討―教職大学院における授業をおこなう力の養成―2020

    • Author(s)
      清水 将・阿部真一・森本晋也・佐藤 進・菅野 亨
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 4 Pages: 137-146

    • NAID

      120006843031

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 遠隔合同授業を見据えたWed会議システムの検討と実践2020

    • Author(s)
      清水 将・熊谷真倫
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 4 Pages: 257-264

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 複式学級に見るインクルーシブ体育2018

    • Author(s)
      村瀬浩二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66巻9号 Pages: 64-6

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 複式授業のICT機器活用に関する実践-間接指導の充実を図るための課題抽出と方法開発-2021

    • Author(s)
      菅野 亨・清水 将
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小規模・複式教育へ向けた教育実習カリキュラムの開発2021

    • Author(s)
      清水 将・菅野 亨
    • Organizer
      日本教育大学協会全国教育実習研究部門第35回研究協議会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 遠隔合同授業におけるICT 機器を活用した異質集団の対話的な学びの研究2021

    • Author(s)
      清水 将・岡出美則
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第41回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 遠隔教育の可能性2021

    • Author(s)
      清水 将
    • Organizer
      いわて学びの改革研究事業―ICTを活用した主体的・対話的で深い学び―オンラインセミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 複式学級の音楽指導における教師の留意点について-教師のための研修資料の作成に向けて-2021

    • Author(s)
      山口亮介
    • Organizer
      日本音楽教育学会第52回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小規模校における複式指導の遠隔研修:附属小学校複式研究部の実践知公開の試み2020

    • Author(s)
      菅野亨・清水将
    • Organizer
      令和2年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Physical Education and Communication in Small Elementary Schools2020

    • Author(s)
      Shoko FURUTA, Koji MURASE
    • Organizer
      The 2020 Yokohama Sport Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小規模・複式学級の体育授業におけるノンバーバルコミュニケーション2020

    • Author(s)
      古田祥子・村瀬浩二
    • Organizer
      日本体育科教育学会第25回研究発表大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 複式学級の体育授業における子どもの学び2019

    • Author(s)
      古田 祥子,村瀬浩二,井沼瑶
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 和歌山大学での教育実践による地域活性化事業の取り組み―感想文の分析から―2019

    • Author(s)
      村瀬浩二,本山貢,寺川剛央,豊田充崇,永井邦彦
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小規模・複式教育の系統的・実践的な学びのカリキュラム-地域の小中学校及び附属学校との連携を通して-2019

    • Author(s)
      阿部真一
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職大学院におけるストレートマスターの力量形成に関する検討-即戦力となるための資質・能力の明確化-2018

    • Author(s)
      清水 将・阿部真一・森本晋也
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi