Development of a teacher education model program for supporting children needing Japanese language instruction
Project/Area Number |
18H01013
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Osaka Kyoiku University |
Principal Investigator |
Mukai Yasuhiko 大阪教育大学, 教育学部, 名誉教授 (30110795)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高橋 登 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (00188038)
中山 あおい 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (00343260)
櫛引 祐希子 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10609233)
臼井 智美 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (30389811)
古川 敦子 津田塾大学, 学芸学部, 准教授 (80731801)
小林 和美 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (90273804)
米澤 千昌 大阪教育大学, 教育学部, 講師 (60880622)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
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Keywords | 外国人児童生徒 / 教師教育 / 副専攻 / 日本語教育 / 多文化理解教育 / 外国にルーツのある子ども / 副専攻プログラム / 多文化教育 / 日本語 / 大学と教育委員会の連携 / 学習言語 / 養成教育 / 多文化共生 / 外国にルーツを持つ子ども / 教員養成 / 教員研修 / 大学と教育委員会との連携 / 外国にルーツのある子どもの教育 / 学習支援 / 地域連携 / 日本語指導が必要な児童生徒 / 日本語能力アセスメント / 養成教育プログラム / 教師教育プログラム |
Outline of Final Research Achievements |
Osaka Kyoiku University developed and implemented a model program for systematic teacher education to deal with the increase in the number of children needing Japanese language instruction. This educational program aims to contribute to the improvement of diversifying specialties in teacher training and is a minor program in which students from various majors can participate, rather than a major program in which a degree is awarded. Twenty credits are required for completion, including multicultural understanding (eight credits); Japanese language education (eight credits); and practical subjects such as internships, a visit to a school where many target students are enrolled, and a pre-class where initial guidance is given (four credits). A certificate of study is issued to those who complete the course.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本語指導が必要な児童生徒数は増加し続けているが,かれらの支援や指導ができる知識や専門性をもった教員の養成・研修は,一部の個別的な実践を除いては,体系的に行われていないのが実情である。そこでこの問題に対処し,さらには全国のモデルとなることを目指して本プロジェクトが取り組まれてきた。プロジェクトは,文部科学省も喫緊の課題として挙げる,日本語指導が必要な児童生徒の指導を担える教員の体系的な育成のための系統的なカリキュラムを編成し,本学における養成教育モデルプログラムを開発した。成果はホームページから発信されている(https://diversity.osaka-kyoiku.ac.jp)。
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)