Project/Area Number |
18H01015
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Tottori University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
熊倉 啓之 静岡大学, 教育学部, 教授 (00377706)
濱中 裕明 兵庫教育大学, 連合学校教育学研究科, 教授 (20294267)
宮川 健 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30375456)
石井 英真 京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)
阿部 好貴 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (40624630)
真野 祐輔 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10585433)
大滝 孝治 北海道教育大学, 教育学部, 講師 (90750422)
岩崎 秀樹 広島大学, 教育学研究科, 名誉教授 (50116539)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
|
Keywords | 論証能力 / 文化論的・人間学的研究 / 中等教育 / 数学的証明 / 数学教授学 / 数学教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research project, we defined the notion of 'argumentation' (2018), and analysed the teaching of mathematical proofs from the perspective of the 'format of proof', as well as considering it from the theory of didactic transposition in ATD, and its aspects and actual transposition (2019). Furthermore, we focused on the relationship between 'inquiry' and 'argumentation', especially SRPs in ATD and their use in teacher education (SRP-TE) (2020). Although the research activities planned for 2020 (and beyond) have had to be significantly changed due to the Corona disaster, an international research seminar was held in 2023 to discuss the perspective of 'argumentation, proof and inquiry'.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで論証,あるいは数学的証明に関する各種の研究の多くが,いわゆる認知的研究プログラムに立脚していたのに対し,教授人間学理論を基盤としたアプローチを取ることによる認識論的研究プログラムに基づくものとして本研究プロジェクトは位置付けられる。このことは,当該テーマに関わる様々な生態学的及び経済学的分析を主とすることを意味しており,わが国の数学教育学研究にはこれまであまり見られなかった新しいアプローチを提供するものであると言える。同時に,教科書分析や実際の教授実験を通した実践的な示唆も提供し得た。
|