• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Shifting to a Learning Systems Paradigm Through the Use of Learning Outcomes Assessment Tools

Research Project

Project/Area Number 18H01033
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

深堀 聡子  九州大学, 教育改革推進本部, 教授 (40361638)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松下 佳代  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 教授 (30222300)
伊藤 通子  東京都市大学, その他部局等, 教授 (00537037)
中島 英博  立命館大学, 教育開発推進機構, 教授 (20345862)
佐藤 万知  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 准教授 (10534901)
田中 一孝  桜美林大学, リベラルアーツ学群, 准教授 (50705192)
畑野 快  大阪府立大学, 高等教育推進機構, 准教授 (50749819)
斎藤 有吾  新潟大学, 経営戦略本部, 准教授 (50781423)
長沼 祥太郎  九州大学, 教育改革推進本部, 講師 (40826096)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords学修成果 / アセスメント / 学位プログラム / 大学教員のエキスパート・ジャッジメント / 大学組織変容 / 参照基準 / 学習システム・パラダイム
Outline of Annual Research Achievements

本研究では,教育のデザインと評価にかかる大学教員の専門性を鍛えることを通して,大学組織はいかに学修者本位の教育への転換を果たし得るのかを明らかにすることを目指している.すなわち,①学修成果アセスメント・ツールの開発・共有・活用支援体制を整備することで,大学教員の「エキスパート・ジャッジメント」はいかに涵養され,②大学組織におけるいかなる条件が整ったとき,大学教員は変容のエージェントとして,「学習システム・パラダイム」への転換を導き得るのか明らかにすることを研究課題としている.
令和元(2019) 年度には,前年度に実施した学修成果アセスメント活用支援に関する米国と日本の先駆的事例に関する基礎調査の成果を整理し,その成果を大学教育学会第 41 回大会ラウンドテーブルにおいて報告した.
また,この基礎調査の結果を踏まえて,「エキスパート・ジャッジメントの涵養」を捉える指標を開発するとともに,「学習システム・パラダイムへの転換」を捉える枠組みを精査した.さらに,大学教員の変容を基盤とした大学組織の変容のメカニズムを捉える有望なアプローチの一つとして着目することとなった PEPA(Pivotal Embedded Perforamnce Assessment) の取組の理論と課題の整理を行った.この成果については,大学教育学会2019 年度課題研究シンポジウム等において報告した.
加えて,これらの実績を踏まえて,次のステップである実践的研究に向けて,AAC&U のSummer Institute参加大学(コロンビア大学)を対象とする追跡調査を実施した.
令和元(2019) 年度の研究実績は,令和4(2022)年2月に開催した国際シンポジウムにおいても報告した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

予定していた国際調査を実施するとともに,本研究の基盤となる「エキスパート・ジャッジメントの涵養」を捉える指標を開発し,「学習システム・パラダイムへの転換」を捉える枠組の同定を達成することで,研究を軌道に乗せることができた.

Strategy for Future Research Activity

令和元(2019) 年度の活動を通して開発した研究枠組み,及び「エキスパート・ジャッジメントの涵養」を捉える指標と「学習システム・パラダイムへの転換」を捉える枠組みを援用しながら,令和2(2020) 年度は大学教員の変容を基盤とした大学組織の変容に取り組む大学を対象とする実践的研究に着手する.

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report

Research Products

(26 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―先駆的事例の分析―2020

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41(2) Pages: 62-66

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教員の「エキスパート・ジャッジメントの涵養」と大学組織の「学習システム・パラダイムへの転換」―研究課題と概念整理―2020

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 63-67

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] プログラムレベルと科目レベルの評価をつなぐ―PEPAの理論と課題―2020

    • Author(s)
      松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 77-81

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学習システム・パラダイム」への転換を捉える枠組み2020

    • Author(s)
      中島英博
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 73-76

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] エキスパート・ジャッジメントを捉える指標2020

    • Author(s)
      斎藤有吾・長沼祥太郎・畑野快
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 68-72

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今後の展望―濱名篤氏によるコメントとディスカッションを踏まえて―2020

    • Author(s)
      田中一孝
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 82-84

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Japanese Higher Education Quality Assurance System’s Challenge Revealed through the Japanese Diploma Supplement2019

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      J. of JSEE

      Volume: 67(1) Issue: 1 Pages: 1_22-1_27

    • DOI

      10.4307/jsee.67.1_22

    • NAID

      130007587379

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 工学教育領域の国際的な評価の動向2018

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 17 Pages: 77-89

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Combining course- and program-level outcomes assessments through embedded performance assessments at key courses: A proposal based on the experience from a Japanese dental education program2018

    • Author(s)
      Matsushita, K., Ono, K., & Saito, Y.
    • Journal Title

      Tuning Journal for Higher Education

      Volume: 6(1) Pages: 111-142

    • DOI

      10.18543/tjhe-6(1)-2018pp111-142

    • NAID

      120006712304

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] PBLを評価する改良版トリプルジャンプにおける「学習としての評価」の要因2018

    • Author(s)
      小野和宏・斎藤有吾・松下佳代
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 24 Pages: 35-44

    • NAID

      120006624106

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通した エキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―先駆的事例の分析―2019

    • Author(s)
      深堀聰子,松下佳代,中島英博,佐藤万知,田中一孝,畑野快,斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会(第41回大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―組織変容の要件に注目して―2019

    • Author(s)
      深堀聰子,松下佳代,中島英博,佐藤万知,田中一孝,畑野快,斎藤有吾,長沼祥太郎
    • Organizer
      大学教育学会(2019年度課題研究集会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 九州大学における教学マネジメントの取組―理学部物理学科・理学府物理学専攻の事例―2019

    • Author(s)
      木村崇・深堀聰子
    • Organizer
      日本学術会議主催公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Generating Concrete-Level Shared Understandings of Abstract-Level Competences through the Collaborative Development of a Test Item Bank: Based on the Experience of Mechanical Engineers in Japan and Indonesia.2019

    • Author(s)
      Fukahori, Satoko & Saito, Yugo
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing a “Philosophy Competence Scale” and Measuring Student Learning Outcomes in Philosophy Education at Japanese Universities2019

    • Author(s)
      Tanaka, Ikko & Hatano, Kai
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Combining Course- and Program-Level Outcomes Assessments through Pivotal Embedded Performance Assessment (PEPA): Based on the Experience from a Japanese Dental Education Program2019

    • Author(s)
      Matsushita, Kayo & Ono, Kazuhiro
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学分野における考える力を測定する試み2019

    • Author(s)
      深堀聰子・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Organizer
      京都大学第25回大学教育研究フォーラム参加者企画セッション
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育学分野の参照基準の活用法- 英国におけるSubject Benchmark StatementとProgramme Specificationの事例から2019

    • Author(s)
      深堀聰子
    • Organizer
      教育関連学会連絡協議会公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The State of Tuning around the Globe: A Roundtable Discussion2019

    • Author(s)
      McInerney, Daniel.J., Wagenaar, Robert., Isaacs, A. Katharine., Fukahori, Satoko., Tanaka, Ikko
    • Organizer
      American Historical Association Annual Meeting
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習成果の評価の枠組み-分野固有性と汎用性をめぐって2019

    • Author(s)
      松下佳代
    • Organizer
      京都大学第25回大学教育研究フォーラム参加者企画セッション
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育学分野の参照基準の全体構想2019

    • Author(s)
      松下佳代
    • Organizer
      教育関連学会連絡協議会公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Measuring How Well Students Can Think Like an Engineer - A Collaborative Effort Among Japanese and Indonesian Academics2018

    • Author(s)
      Fukahori, Satoko
    • Organizer
      The 14th International CDIO Conference in Kanazawa
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ―重要科目での埋め込み型パフォーマンス評価(PEPA)を通して―2018

    • Author(s)
      松下佳代・小野和宏・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ―新潟大学歯学部における重要科目での埋め込み型パフォーマンス評価(PEPA)―2018

    • Author(s)
      小野和宏・松下佳代・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 分野別参照基準と学習成果―分野固有性・分野横断性・汎用性―2018

    • Author(s)
      松下佳代
    • Organizer
      国際シンポジウム「分野別参照基準の目指す大学教育の質保証」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 「主体的・対話的で深い学び」をデザインする「学びの再構成」(深い学びを促す対話型論証)2019

    • Author(s)
      新潟大学教育学部附属新潟中学校研究会編(松下佳代)
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915555
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi