• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of indivisualized learning materials for syntactic abilities of deaf students

Research Project

Project/Area Number 18H01039
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

Sawa Takashi  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (80272623)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords聴覚障害児 / 日本語 / 文法 / 学習教材 / 聴覚障害 / 学習 / 教材
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop and verify the effectiveness of an "individually adaptable Japanese grammar learning material" that allows each child with hearing impairment to study independently according to his or her own Japanese language ability. The study database was created based on the results of essays and comprehension tests written by children with hearing impairment, and a database of daily life sentences corresponding to each difficulty level was created. The software was evaluated favorably in terms of usability and usefulness for use in instruction, but the operability and visibility of the software needed to be improved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代の情報化社会では、自立した生活のために聴覚障害児に対してより高次な日本語能力が求められているが、その指導に利用できるICT教材は限られている。本研究で試作・検証した学習教材ソフトは、日常生活において使用する頻度の高い表現を用いて、初級から中級程度までの日本語文法を扱え、子どもの言語発達や特徴に応じた課題が呈示できることに特徴があり、日本語の学習を自主的・意欲的に進めるための機会を提供できると考える。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (19 results) (of which Open Access: 11 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 聴覚障害児童における助数詞の獲得─ 対象となる事物の特徴と生物カテゴリーの典型性の観点から─2022

    • Author(s)
      澤隆史・大鹿綾・村尾愛美・相澤宏充・林田真志・新海晃
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系

      Volume: 73 Pages: 251-259

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害と聴覚障害を併せ有する重複障害児の実態と研究動向2022

    • Author(s)
      池田吉史・澤隆史
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系

      Volume: 73 Pages: 261-270

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Evaluation of Persuasive Writing by Deaf and Hard of Hearing Students: Impression Rating and Related Linguistic Information2022

    • Author(s)
      Akira Shinkai, Takashi Sawa, Masashi Hayashida
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 10 Pages: 55-67

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校(聴覚障害)高等部におけるメディア・リテラシーの育成をねらいとした学習活動ー担当教員に対する質問紙調査をもとにー2022

    • Author(s)
      林田真志・河原麻子・新海晃・澤隆史・相澤宏充
    • Journal Title

      特別支援教育実践センター紀要

      Volume: 20 Pages: 11-19

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 聾学校教員における聴覚障害児の作文の評価項目に関する調査研究:評価観点を構成する項目の重要度に基づく一考察2021

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 38 Pages: 144-149

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聴覚障害児における動詞の使用に関する一研究―意味の限定性との関係から―.2020

    • Author(s)
      澤隆史・新海晃
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 16 Pages: 141-146

    • NAID

      120007145105

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害児の日本語習得を巡る課題と展望-聾学校での指導の観点から-2020

    • Author(s)
      澤隆史
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系

      Volume: 71 Pages: 325-337

    • NAID

      120007046700

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害生徒の説明文における産出内容の発達的変化と作文評価に関する研究-2種類の手続き的説明文を用いた検討-.2020

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系

      Volume: 71 Pages: 339-353

    • NAID

      120007046699

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人工内耳装用児の学習状況等に関する全国調査の報告 特別支援学校(聴覚障害)中学部について.2020

    • Author(s)
      澤隆史・加藤靖佳・石井清一
    • Journal Title

      聴覚障害

      Volume: 75 Pages: 38-43

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「障害」から問い直す特別ニーズ教育ー障害論とニーズ論の接点ー.2020

    • Author(s)
      澤隆史
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 26 Pages: 1-3

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聴覚障害児における動詞の使用に関する一研究―意味の限定性との関係から―2020

    • Author(s)
      澤隆史・新海晃
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 16 Pages: 141-146

    • NAID

      120007145105

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害生徒の説明文における産出内容の発達的変化と作文評価に関する研究―2種類の手続き的説明文を用いた検討―2020

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系

      Volume: 71 Pages: 339-353

    • NAID

      120007046699

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校の実践力に必要なものは何かー小学校通常学校における対人関係ゲームの導入についてー2020

    • Author(s)
      堀越麻帆・橋本創一・杉岡千宏・李受眞・林安紀子・大伴潔・藤野博・澤隆史・増田謙太郎・仲野真史・井上剛
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系

      Volume: 71 Pages: 645-653

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Relationship between Linguistic Features of Deaf Children's Writing and Analytic Evaluation by Teachers2019

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史
    • Journal Title

      The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 121-129

    • DOI

      10.5112/jjlp.60.121

    • NAID

      130007652729

    • ISSN
      0030-2813, 1884-3646
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害児の実行機能の発達2019

    • Author(s)
      長南浩人・澤隆史
    • Journal Title

      聴覚言語障害

      Volume: 48 Pages: 21-30

    • NAID

      40021958651

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聴覚障害児における複合動詞の理解 -複合動詞の構造による理解の差異-2019

    • Author(s)
      澤 隆史・新海 晃・大川将樹・相澤宏充・林田真志
    • Journal Title

      東京学芸大学総合教育科学系紀要Ⅰ

      Volume: 70 Pages: 417-428

    • NAID

      120007047166

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害児の文章産出プロセスに関する研究の展望-文章産出における認知過程と作文方略に関する研究を中心に-2019

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史
    • Journal Title

      東京学芸大学総合教育科学系紀要Ⅰ

      Volume: 70 Pages: 429-440

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 通常学校で学ぶ聴覚障害児への教育的支援-今後の研究課題に関する文献的考察-2019

    • Author(s)
      幸田実花・澤隆史
    • Journal Title

      東京学芸大学総合教育科学系紀要Ⅰ

      Volume: 70 Pages: 441-447

    • NAID

      120007047164

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害児の作文における評価観点の重要度に関する研究-教員の担当学部・経験年数との関連-2018

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 56 Pages: 135-146

    • NAID

      130007757266

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 聴覚障害児童の助数詞の産出に関する研究 ―数える事物の違いと「生き物」の典型性の観点から―2021

    • Author(s)
      澤隆史・村尾愛美・大鹿綾・相澤宏充・林田真志・新海晃
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害児の文章産出における筆記行動に関する一考察 ―ポーズを指標とした分析―2021

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史・相澤宏充・林田真志
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Nationwide Survey On the Current Status of Cochlear Implant Children And Language, Education and Emotional Issues In Japan2021

    • Author(s)
      Inho Chung, Tomoyuki Ito, Masatomo Motegi,Takashi Sawa
    • Organizer
      23rd International Congress on the Education of the Deaf
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 聴覚障害児における日本語文法力の発達 ―作文における文法項目の使用の分析から―2020

    • Author(s)
      澤隆史・新海晃・相澤宏充・林田真志
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害児の文章産出における情報処理に関する一考察 ―情報の選択及び構造化の観点から―2020

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史・相澤宏充・林田真志
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校(聴覚障害)高等部におけるメディアリテラシーの育成 -担当教員に対する質問紙調査をもとに-2020

    • Author(s)
      林田真志・河原麻子・新海晃・澤隆史・相澤宏充
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学の講義における被支援者が享受する情報に関する一考察 ―パソコンテイクと音声認識技術の比較から―2020

    • Author(s)
      武田浩輔・澤隆史・新海晃
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害児における非連続型テキストを用いた 視写の特徴に関する一研究.2020

    • Author(s)
      中崎絵理・澤隆史・新海晃・田原敬
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害児の限定動詞の習得に関する研究―文脈と動詞の意味との関連から―2019

    • Author(s)
      澤隆史・新海晃・相澤宏充・林田真志
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害生徒における説明文産出の特徴―印象評定による評価と言語要素に基づく作文分類との関連―2019

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史・相澤宏充
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常用学校に在籍する聴覚障害児への教育的支援―個人の実態からみた支援内容の検討―2019

    • Author(s)
      幸田美花・澤隆史・新海晃
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害生徒の書いた論証的文章における書く力の特徴―多数の言語要素による作文の分類と評価との関連から―2019

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害児の書いた論証的文章における言語的特徴―多数の言語要素を用いた分析―2018

    • Author(s)
      新海晃・澤隆史
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常小学校に在籍する聴覚障害児の合理的配慮に関する研究-必要度、可能性、要望の視点から-2018

    • Author(s)
      幸田 美花・澤 隆史・新海 晃
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害児の複合動詞の習得に関する研究-統語的複合動詞と語彙的複合動詞の比較から-2018

    • Author(s)
      澤 隆史・新海 晃・大川 将貴・相澤 宏充・林田 真志
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 聾学校児童・生徒の学級適応に関する研究-学級適応・風土・参加の各尺度に基づく検討-2018

    • Author(s)
      大川 将貴・澤 隆史
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害児における規範的行為の認識に関する一研究-ルール、モラルを中心とした検討-2018

    • Author(s)
      小泉 志信・澤 隆史・新海 晃
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学術研究大会におけるアクセシビリティの現状と展望2018

    • Author(s)
      澤隆史・大鹿綾・相羽大輔・白澤麻弓・任龍在・中野聡子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育のための障害理解 未来に開かれた教育へ2022

    • Author(s)
      濵田豊彦監修、澤隆史、池田吉史 ほか13名
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760828531
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 現代の特別ニーズ教育2020

    • Author(s)
      高橋智・加瀬進・荒川智・猪狩恵美子・澤隆史 他31名
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      9784892598722
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 聴覚障害教育の手引-言語に関する指導の充実を目指して-2020

    • Author(s)
      我妻敏博・大塚とよみ・澤隆史 他33名
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863715622
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育総論2019

    • Author(s)
      加瀬進・高橋智・星祐子・澤隆史・奥住秀之・村山拓・藤野博
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595319235
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 聴覚障害児の学習と指導 発達と心理学的基礎2018

    • Author(s)
      四日市章・鄭仁豪・澤隆史編著
    • Total Pages
      370
    • Publisher
      明石書店(東京)
    • ISBN
      9784750347301
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 科学研究費研究報告 HOME

    • URL

      http://www.u-gakugei.ac.jp/~sawataka/index.files/Page385.htm

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi