• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Brain science research on characteristics and development of visual information processing of reading in Japanese dyslexic children

Research Project

Project/Area Number 18H01042
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionMeisei University

Principal Investigator

Sugimoto Akiko  明星大学, 教育学部, 教授 (30311145)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 弘司  比治山大学, 現代文化学部, 教授 (00243527)
柴崎 光世  明星大学, 心理学部, 教授 (00325135)
密本 淳嗣 (細川淳嗣)  県立広島大学, 保健福祉学部(三原キャンパス), 講師 (00420761)
梶梅 あい子 (山崎)  広島大学, 病院(医), 助教 (00448250)
伊澤 幸洋  福山市立大学, 教育学部, 教授 (30615688)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥18,200,000 (Direct Cost: ¥14,000,000、Indirect Cost: ¥4,200,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥14,430,000 (Direct Cost: ¥11,100,000、Indirect Cost: ¥3,330,000)
Keywordsディスレクシア / 認知障害 / 視覚性障害 / 音韻性障害 / 認知神経心理学 / 脳機能学的基盤 / fNIRS / 発達性読み書き障害 / 視覚処理過程 / 認知神経心理学的研究 / 脳画像診断法 / 読字 / 視覚情報処理 / 音韻情報処理 / 脳画像診断(fNIRS) / 読み能力 / 発達過程 / fNIRS
Outline of Final Research Achievements

This study examined the cognitive disorders and the functional brain bases behind them in Japanese dyslexia through experiments using fNIRS with Japanese dyslexic and healthy children and adults. The analysis results of behavioral data suggested that dyslexia in Japanese possess phonological and visual attention span deficits, which are the same or similar as dyslexia in languages with alphabetical writing systems. In addition, the fNIRS data analysis results showed that a visual attention span deficit in Japanese dyslexia is related to decreased activation of the visual cortex, the left Broca’s area, the left dorsolateral prefrontal cortex, and the somatic association area. A phonological disorder in Japanese dyslexia turned out to be mainly related to the left temporo-parietal junction.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでアルファベット書記体系のディスレクシアの脳画像研究は多く行われてきたが、日本語のディスレクシアに関する脳神経学的研究は非常に少ない。本研究では、認知神経心理学的手法と脳画像診断の両研究方法を用いることにより、日本語のディスレクシアの認知障害と脳機能学的基盤を明らかにした点において学術的意義がある。また、ディスレクシア児の認知障害と関連する脳の解剖学的部位を診断する客観的な検査法を開発するための基礎的情報を提供した点において教育的・社会的な意義がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 日本語ディスレクシアの認知障害と脳機能学的基盤-音韻性障害と視覚性障害-2023

    • Author(s)
      杉本明子・柴崎光世・吉田弘司・杉本 光
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告:思考と言語

      Volume: 122 (419) Pages: 6-11

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Writing Disorders of Children With Developmental Dyslexia in Japanese: Scale Construction and Examination of Cognitive Deficits and Subtypes2022

    • Author(s)
      杉本明子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 70 Issue: 4 Pages: 347-361

    • DOI

      10.5926/jjep.70.347

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2022-12-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 読字に関わる2つの神経学的経路に関する考察-異なる言語・書記体系のディスレクシアの読字過程の脳科学研究から-2022

    • Author(s)
      杉本明子
    • Journal Title

      明星大学通信制大学院紀要

      Volume: 21 Pages: 63-69

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 視覚注意範囲の発達と日本語の読み能力の関係性2021

    • Author(s)
      杉本明子・柴崎光世・吉田弘司
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告:思考と言語

      Volume: 120(427) Pages: 28-31

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 日本語ディスレクシアの認知障害と脳機能学的基盤-音韻性障害と視覚性障害-2023

    • Author(s)
      杉本明子・柴崎光世・吉田弘司・杉本 光
    • Organizer
      電子情報通信学会・思考と言語研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ディスレクシア成人と健常成人の漢字・かな文字読み能力の比較-文字と音の関係性の透明度の違いから2022

    • Author(s)
      杉本明子
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語ディスレクシアの視覚注意範囲障害2022

    • Author(s)
      杉本明子・柴崎光世・吉田弘司
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚注意範囲の発達と日本語の読み能力の関係性2021

    • Author(s)
      杉本明子・柴崎光世・吉田弘司
    • Organizer
      電子情報通信学会・思考と言語研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 音韻意識の発達と日本語の読み能力の関係性2021

    • Author(s)
      杉本明子・柴崎光世・吉田弘司
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi