Project/Area Number |
18H01047
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Tsukuba University of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大西 淳児 筑波技術大学, 保健科学部, 教授 (30396238)
藪 謙一郎 東京大学, 先端科学技術研究センター, 特任研究員 (50626215)
安 啓一 筑波技術大学, 産業技術学部, 講師 (70407352)
三浦 貴大 国立研究開発法人産業技術総合研究所, 情報・人間工学領域, 主任研究員 (80637075)
中田 一紀 筑波技術大学, 保健科学部, 助教 (40404107)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
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Keywords | 盲ろう / 触覚フィードバック / 触覚ディスプレイ / 聴覚障害 / 歌唱 / 音声ピッチ / 触覚 / 視覚障害 / 固有感覚フィードバック |
Outline of Final Research Achievements |
In this research project, we evaluated and improved a system that had been researched in terms of technology for deafblind persons and hearing impairments, and developed a singing support system that can be put to practical use in educational and rehabilitation settings. As a result, we developed a new tactile display and built a system with an improved program to drive the tactile display. In addition, we have added functions such as adding an analog display function for voice pitch that enables the combined use of visual and tactile sense. Based on these results, we were able to complete a singing support system that can be put to practical use in educational settings.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
盲ろう者は、視覚と聴覚に重複した障害を持つため、その生活や就労は大変困難な状況にあるが、特に困難なことにコミュニケーションがある。視覚障害者と聴覚障害者のための国内唯一の大学である本学においても、盲ろう障害の学生への対応は喫緊の課題となっている。本研究課題では、盲ろう者の支援の中でも歌唱の支援に着目して課題を設定した。その結果、教育・リハビリテーションの場での実用に供することのできる歌唱支援システムを完成させることができた。これらの成果は盲ろう者の支援というの観点から学術的・社会的に意義のあることである。
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