• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Survey of Thinking Skills Developed by Children in Programming Learning and Ripple Effects

Research Project

Project/Area Number 18H01049
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

Naoko Kuriyama  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 助教 (90361782)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 秀樹  昭和女子大学, 人間社会学部, 准教授 (30527776)
齊藤 貴浩  大阪大学, 経営企画オフィス, 教授 (50302972)
楠見 孝  京都大学, 教育学研究科, 教授 (70195444)
西原 明法  東京工業大学, 工学院, 特任教授 (90114884)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Keywordsプログラミング教育 / プログラミング的思考 / 思考力 / 批判的思考 / プログラミング学習 / ICT活用 / STEAM教育 / 小学生 / 思考力育成 / 教育工学 / ICT教育 / 教育実践 / 初等教育 / プログラミング的思考力 / 情報教育 / 試行錯誤 / 問題解決 / 論理的思考
Outline of Final Research Achievements

There are three major outcomes of this study.
The first is that we conducted a multifaceted study of programming education for elementary school students through a survey of children, a survey of teachers, and a survey of parents.We examined the abilities that can be fostered through programming education and the expectations for programming education.Second, through the practice and survey of programming classes at elementary schools, we proposed a curriculum that is appropriate for the developmental stage of students.Third, as a contribution to the local community from the university, we conducted an internship training program for graduate students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の研究成果の学術的意義は、初等教育におけるプログラミング教育の現状を児童への調査のみならずオンラインでの教員調査、保護者調査を行い多角的に把握し、カリキュラム開発、小学校の現場での実践、調査、それに基づく改善というサイクルの中で、発達段階に基づいたカリキュラムの在り方、プログラミング教育によって身につく思考力について明らかにしたことである。本研究の社会的意義は、これらのカリキュラムや実践を波及させるために、大学に大学院生のインターンシップの授業を設置し、現場の教諭と一緒にカリキュラムを考えインターンシップとして実践するような仕組みを検討したことであると考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 小学校のプログラミング教育の効果の検証2021

    • Author(s)
      栗山直子, 森秀樹, 齊藤貴浩, 西原明法.
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション(コンピュータ利用教育学会)

      Volume: 50 Pages: 27-32

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング教育の授業実践に対する小中学校教員の期待と意欲2020

    • Author(s)
      楠見 孝,西川一二, 齊藤貴浩, 栗山直子.
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol44 No.2 Pages: 265-275

    • NAID

      130007926374

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] プログラミング教育に対する小学生保護者の期待(2):2時点調査に基づく父親と母親の差の検討2023

    • Author(s)
      楠見 孝, 西川一二, 齊藤貴浩, 栗山直子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教育に対する小学生保護者の期待2020

    • Author(s)
      楠見孝, 西川一二, 齊藤貴浩, 栗山直子.
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教育に対する小中学校教員の期待と意欲2019

    • Author(s)
      楠見 孝・西川一二・齊藤貴浩・栗山直子
    • Organizer
      日本教育工学会 第35回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Trial of Programming Education for Junior High-school Students by Using Bipedal Robots, The 4th International STEM Education Conference2019

    • Author(s)
      Takahiro, KURIYAMA Naoko, MORI Hideki, NISHIHARA Akinori
    • Organizer
      The 4th International STEM Education 2019 Proceedings, pp. 312-318, July 2019.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プログラミング的思考力テスト(小学生版 Ver.1)の開発と検証-Pepper プログラミング教育における効果検証-,2018

    • Author(s)
      栗山 直子, 森 秀樹, 齊藤 貴浩, 前川 眞一, 西原明法, 安東 幸治, 宮川 拓也, 門脇 哲太郎, 塩澤 駿, 宮北 幸典, 山崎成歩, 川原田康文.
    • Organizer
      日本教育工学会 第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Pepper を用いたプログラミング教育の教員への影響-Pepper プログラミング教育における効果検証-2018

    • Author(s)
      齊藤 貴浩, 栗山 直子, 森 秀樹, 西原 明法, 前川 眞一, 安東 幸治, 宮川 拓也, 門脇 哲太郎, 塩澤 駿, 宮北 幸典, 山崎成歩, 川原田康文.
    • Organizer
      日本教育工学会 第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教師と学生が知っておくべき教育方法論・ICT活用2022

    • Author(s)
      武田 明典、村瀬 公胤(分担執筆:栗山直子)
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306761
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 6さいからはじめる プログラミングの考え方2021

    • Author(s)
      栗山直子・森秀樹・齊藤貴浩(監修:西原明法)
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      株式会社アルク
    • ISBN
      9784757436985
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] IEEE Region Ten Conference(TENCON)2018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi