• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction and evaluation of an integrated formal/informal learning environment for foreign language learning

Research Project

Project/Area Number 18H01060
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

藁谷 郁美  慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 教授 (70306885)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清木 康  慶應義塾大学, 環境情報学部(藤沢), 教授 (10169956)
太田 達也  南山大学, 外国語学部, 教授 (50317286)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥16,250,000 (Direct Cost: ¥12,500,000、Indirect Cost: ¥3,750,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Keywords外国語研究 / ドイツ語学習 / モバイルラーニング / インフォーマルラーニング / アプリケーション開発 / 外国語学習環境 / 外国語教育 / 学習支援環境 / ドイツ語教育 / 多言語教育 / 学習環境構築 / 学習環境設計 / 教育工学 / サイバー空間 / データベースシステム
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的である教室環境を離れた日常におけるサイバー空間等での状況依存型の学習支援環境の構築は、現段階で新たなWebアプリケーションの開発および実証実験の繰り返しをおこなっている段階にある。 サイバー空間において学習者が作成する外国語文章の自動収集・分析システムを開発し加えてこれら4空間の上位層にあたるメタレベルに学習履歴間の関連性を計算するシステムを構築・導入することで実空間とサイバー空間の全領域における学びを統合した「4D外国語学習環境」の実現は急務の課題として捉え直す必要がある。本研究の実証実験は外国語教育環境を教室内のフォーマルラーニングと教室外のインフォーマルラーニングの効率的連動に着目し、特に後者の学習をサイバー空間の構築に重点を置く。現在モバイルラーニング学習環境をサイバー空間に構築することを通してこれまで開発と更新を重ねてきたサイバー空間のドイツ語学習環境「Platzwit neu」を再構築し実験的に多言語の自動切り替えを実現化するプロットタイプを実現し、実証運用テストを遂行する段階にある。
なお本研究の成果についてはドイツ語教育研究国際学会:Deutsche Gesellschaft fuer Fremdsprachenforschung (DGFF)に採択され,2019年9月にドイツ州立ヴュルツブルク大学で研究発表(Gestalten und Steuern der individuellen Lernumgebung durch Lernende)、 2019年8月開催の教育工学学会 Eurocall 2019 (The Europian Association For Computer Assisted Language Learning)にて発表をおこなった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本研究は,2020年度に発表採択されていた国際学会(XIV. Kongress der Internationalen Vereinigung fuer Germanistik/IVG)ならびに申請検討中であったThe Europian Association For Computer Assisted Language Learningが感染症拡大の状況下、すべて開催中止となり、実績内容発表の遂行ができない状況にある。
現在、実証実験の内容について、計画当初の教育機関内の学習環境の変化に対応する形で見直すことが急務の課題であると認識している.

Strategy for Future Research Activity

研究計画内容が前提とする教室内のフォーマルラーニングと教室外のインフォーマルラーニングの空間連動設計は、現在の感染症拡大に伴う大幅な教育現場の授業設計変更をふまえ、再検討の必要があると考える.本研究の構想であるサイバー空間の学習者行動を「学習環境として」捉える方向性は、この状況下で変更ではなく, より急務を要する課題として推進することが必要である. 今年度は,インフォーマルラーニング空間をむしろ学習者の学習環境の中心と捉え,サイバー空間内の「教室内」および「教室外」という学習環境の領域軸の設定を目指す.

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report

Research Products

(17 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 4 results)

  • [Int'l Joint Research] Universitaet Trier(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] OeSD Klagenfurt(オーストリア)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Unicversitaet Trier(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] OeSD Klagenfurt(オーストリア)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] サイバー空間への「ライティング」アウトプット ― ドイツ語学習環境の構築 - ("Schreiben“ im Cyberspace - Gestaltung der individuellen Lernumgebung - )2020

    • Author(s)
      藁谷郁美
    • Journal Title

      ドイツ語教育

      Volume: 24

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「ドイツにおける三島文学の受容と翻訳 ― 表現手段としての宗教言語 ― (Die Problematik der Translation geistiger Weltvorstellung)」2020

    • Author(s)
      藁谷郁美
    • Journal Title

      『翻訳と通訳の過去・現在・未来―多言語と多文化を結ん で―』中間報告書

      Volume: 1

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Exploring Cultural Differences in Game Reception: JRPGs in Germany and Japan.2019

    • Author(s)
      S. Brueckner, Y. Sato, S. Kurabayashi, I.Waragai
    • Journal Title

      DIGRA International

      Volume: 30 Pages: 1-17

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring Cultural Differences in Game Reception: JRPGs in Germany and Japan2018

    • Author(s)
      S. Brueckner, Y. Sato, S. Kurabayashi, I.Waragai
    • Journal Title

      DIGRA International 2018

      Volume: 1 Pages: 1-17

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Handling of Personal Information in Mobile Games2018

    • Author(s)
      S. Brueckner, Y. Sato, I. Waragai, S. Kurabayashi
    • Journal Title

      Advances in Computer Entertainment Technology 14th International Conference

      Volume: 1 Pages: 415-429

    • DOI

      10.1007/978-3-319-76270-8_29

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Gestaltung einer Lernumgebung im Cyberspace - Entwicklung der Applikation "Platzwit neu“ fuer das Fremdsprachenlernen (サイバー空間を学習環境デザインに - ドイツ語学習アプリケーション「Platzwit neu」の開発)2020

    • Author(s)
      Ikumi Waragai
    • Organizer
      "Beyond Reality“ - Zeitgemaesse Bildung mit Extended Reality & Lernumgebung im Cyberspace
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツにおける三島文学の受容と翻訳 ― 表現手段としての宗教言語 ― (Die Problematik der Translation geistiger Weltvorstellung)」2020

    • Author(s)
      藁谷郁美
    • Organizer
      南山大学地域教育研究センター共同研究「翻訳と通訳の過去・現在・未来―多言語と多文化を結んで―」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Gestaltung einer Lernumgebung im Cyberspace - Entwicklung der Applikation "Platzwit neu“ fuer das Fremdsprachenlernen2020

    • Author(s)
      Ikumi Waragai, Tatsuya Ohta, Andreas Meyer
    • Organizer
      28. DGFF Kongress, Wuerzburg
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] サイバー空間を教科書にする ー 学習環境デザインのすすめ2019

    • Author(s)
      藁谷郁美
    • Organizer
      第8回 教育ITソリューションEXPO
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Development and evaluation of the mobile application Platzwit neu: Daily life as an integrated informal learning environment for foreign language learning.2019

    • Author(s)
      Ikumi Waragai, Makoto Ishii, Yukiko Sato, Stefan Brueckner, Andreas Meyer, Shuichi Kurabayashi and Tatsuya Ohta
    • Organizer
      the EuroCALL 2019 conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "Chartering the Context: Player Experience Across Cultures"2019

    • Author(s)
      Steafan Brueckner , Shuichi Kurabayashi, Yukiko Sato, Ikumi Waragai
    • Organizer
      The DiGRA 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Situiertes mobiles Lernen im Zielsprachenland - Zur Entwicklung von Apps fuer japanische Deutschlernende. In: (invited lecture)2018

    • Author(s)
      Marco Raindl& Ikumi Waragai
    • Organizer
      Zur Entwicklung digitaler Werkzeuge des Lehrens und Lernens von Fremdsprachen
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Exploring Cultural Differences in Game Reception: JRPGs in Germany2018

    • Author(s)
      S. Brueckner, Y. Sato, I. Waragai, S. Kurabayashi
    • Organizer
      DIGRA 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi