• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A developmental study on the adaptation to elementary school of Fukushima children experienced the nuclear power plant accident during their prenatal period

Research Project

Project/Area Number 18H01082
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionThe Open University of Japan

Principal Investigator

UJIIE Tatsuo  放送大学, 愛知学習センター, 特任教授 (00168684)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 大幸  お茶の水女子大学, 基幹研究院人間科学系, 准教授 (80611433)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords行動上の問題 / 認知機能の発達 / 実行機能の発達 / 原発事故 / 実行機能 / 言語機能 / 学年差 / 震災の影響 / 胎内被ばく / 親のストレス / 問題行動 / SDQ / EC / 認知発達 / 小学校 / 適応 / 発達 / 認知機能 / 情動 / ストレス / 不安 / 親 / 胎児期
Outline of Final Research Achievements

In this study, we investigated the effects of the experience of the nuclear power plant accident in utero on the development of children's adaptation and cognitive and executive functions during school-age. We compared the 2011 group and the 2012 group, examined the degree of radioactive contamination, the experience of evacuation and damage from the tsunami, and the relationship with mental health and PTSD of parents. As a result, the direct impact of the nuclear accident could not be confirmed. Not only the 2011 group but also the 2012 group had adaptive problems. There was a significant effect on cognitive functions but no effect on executive function. The cognitive function’s score of children who lived in areas affected by the tsunami were low. It was found that there was no effect of parental variables.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大災害ではトラウマ的できごとを直接経験した子どもたちへの支援が行われている。しかしこの研究の結果は,トラウマ的できごとを直接経験していない子どもたちにも影響が認められること,その影響は大災害後10年以上経っても認められることを示している。これらの結果は,これまでの支援の再考の必要性を示唆している。第1に発災時に胎児だった子どもやさらに数か月後に妊娠した子どもに支援の対象を拡張することが必要であり、第2に影響についての長期の追跡と息の長い支援が必要であることを示唆している。

Report

(5 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 原発事故と子ども発達およびメンタルヘルス2022

    • Author(s)
      氏家達夫・佐藤由弘・前田正治・水木理恵
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 61 Pages: 208-220

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 原発事故と子どもの発達およびメンタルヘルス2021

    • Author(s)
      氏家達夫・佐藤由弘・前田正治・水木理恵
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 東日本大震災後に生まれた子どもの発達的研究(その2)SDQの結果2021

    • Author(s)
      氏家達夫・伊藤大幸・高谷理恵子・高橋千枝
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 今、改めて、発達を考えるー発達心理学の責任、現状と将来展望2021

    • Author(s)
      氏家達夫
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 東日本大震災後に生まれた子どもの発達研究―研究の概要ー2020

    • Author(s)
      氏家達夫・高谷理恵子・高橋千枝
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Health effects of the Fukushima nuclear disaster2022

    • Author(s)
      Kenji Kamiya, Hitoshi Ohto, Masaharu Maeda (Eds.)
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      Academic Press
    • ISBN
      9780128240984
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi