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Extending human knowledge with game AI beyond human capabilities

Research Project

Project/Area Number 18H03347
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Research InstitutionThe University of Electro-Communications

Principal Investigator

Ito Takeshi  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (40262373)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 保木 邦仁  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (00436081)
山本 雅人  北海道大学, 情報科学研究院, 教授 (40292057)
松原 仁  東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 教授 (50325883)
池田 心  北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (80362416)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
KeywordsゲームAI / 深層学習 / 知の拡張 / 可視化技術 / 学習支援 / 思考支援 / 人間らしさ / 実環境シミュレータ / ゲーム情報学 / 人工知能 / 認知科学 / 学習支援システム / 思考の可視化 / 実環境データ / 機械学習 / プレイヤレベルの調整 / モティベーション / 思考支援システム
Outline of Final Research Achievements

AI that exceeds human capabilities in various games, as exemplified by AlphaGo, is now being developed. There is a need for technology to extend human capabilities using these technologies. In this study, we have conducted research to develop a learning support system using a sufficiently strong game AI and to clarify to what extent the level of the game AI that has actually become stronger has been improved by human players.
Specifically, the following research results were obtained: 1) We proposed a system to support human understanding and learning using a game AI that surpasses humans; 2) We numerically demonstrated the impact of the game AI on the play of top players and discussed the characteristics of the game AI.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

人工知能は、2045年問題に代表されるように人智を超えるレベルが近づきつつある。ゲームAIは問題解決空間の狭さから、一足先に人間を超える性能のAIが登場している。ゲームAIを用いて、人間を超えたレベルのAIとどのように付き合っていくべきかを考えることは、さまざまな分野で人間を超える人工知能が出現した場合の良いベンチマークになると考える。特に、深層学習を用いた人工知能は、学習内容がブラックボックスであるという問題があり、これを可視化する技術やこのようなAIが人間の思考にどのような影響を与える可能性があるのかを調べることは学術的にも社会的にも有意義であると考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (82 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (22 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 9 results) Presentation (57 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 5 results) Book (3 results)

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Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

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