• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and development of multimodal interfaces using markers to recognize the shape of objects, etc.

Research Project

Project/Area Number 18H03489
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionTohoku University of Art and Design

Principal Investigator

SAKAI SO  東北芸術工科大学, デザイン工学部, 教授 (90515157)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 若生 一広  仙台高等専門学校, 総合工学科, 教授 (90500893)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥16,120,000 (Direct Cost: ¥12,400,000、Indirect Cost: ¥3,720,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Keywordsインタラクションデザイン / インタフェースデザイン / 情報デザイン / マルチモーダルインタフェース / ヒューマンインタフェース / 感性インタフェース / 工業デザイン / 画像処理 / ニューマンインタフェース
Outline of Final Research Achievements

In this research, a multimodal interface using markers to recognize the shape of objects was researched and developed. The marker formation technology developed by the principal investigators for digital signage technology using dynamically changing projection surfaces was applied to acquire the position and ID of the card-shaped screen used for image projection using a camera, and project images onto multiple cards using projection mapping technology. The card-shaped screen is used to project images onto multiple cards. The card-shaped screen can be held in the hand, multiple cards can be used, and multiple people can use the screen at the same time. The results are exhibited at the 3M Sendai Science Museum as a social experiment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、物体の形状などを認識させるマーカーを用いたマルチモーダル・インタフェースを研究開発した。マルチモーダル・インタフェースとは様々な感覚器を同時に用いることで、単体の感覚のみを用いるよりもより多くの情報を得るインタフェースである。本研究で開発したカード型スクリーンを用いたインタフェース「MagicalCard」は、プロジェクション・マッピングと超指向性スピーカーの技術を複合的に用いることで新しいインタフェースのあり方を検証したものである。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 「みせる」ことから創造する近未来のコンビニ像2019

    • Author(s)
      酒井 聡(東北芸術工科大)
    • Journal Title

      自動化技術 Vol.35 SN.411

      Volume: Vol.35 Pages: 85-87

    • NAID

      130007534087

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「みせる」ことから創造する近未来のコンビニ像2018

    • Author(s)
      酒井 聡(東北芸術工科大)
    • Journal Title

      計測と制御 Vol.57. No.12

      Volume: Vol.57 Pages: 869-871

    • NAID

      130007534087

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 物体の形状などを認識させるマーカーを用いた マルチモーダルインタフェースの研究開発2018

    • Author(s)
      酒井 聡 / 東北芸術工科大学、若生一広 / 仙台高等専門学校、 茅原拓朗 / 宮城大学、長崎智宏 / 東北工業大学
    • Organizer
      芸術工学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi