• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

保育における仲間関係の「ほぐし」の実践知に関する研究

Research Project

Project/Area Number 18J13193
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University
Research Fellow 及川 智博  北海道大学, 教育学院, 特別研究員(DC2)
Project Period (FY) 2018-04-25 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
Fiscal Year 2019: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywords保育 / 保育者 / 幼児 / 仲間関係 / ほぐし / 実践知 / 遊び
Outline of Annual Research Achievements

保育のなかではときに,幼児同士の仲間関係が築かれた後,その関係が固定化してしまうことがある。本研究課題では,そのような固定的な仲間関係を再編する保育者の援助を「ほぐし」と呼び,その援助のあり方を検討した。本年度は,保育の時間的な見通しと「ほぐし」の援助の関連,および幼児が固定的な仲良し関係を超えて他児と相互作用をもつことが可能な遊びの特徴について検討した。
まず,保育者30名に対して,時間にかかわる情報を可能な限り統制した“親密すぎる二者関係”の事例を提示し,援助を構想する際に保育者はどのような時間情報を必要としているかを検討した。得られた語りを切片化した後,時間にかかわる語彙が含まれている切片を抽出し,その語りの内容についてKJ法を用いて分析した。結果,保育者たちは“親密すぎる二者関係”に対して,将来的な変化を期待しつつ,保育の進行とともに徐々に課題意識を高めていくだろうと考えていること(例えば,進級して間もない春先なら良好な関係だが2学期まで続くと不安),またそこで用いられる援助は各所属園における実践の見通し(例年における行事や遊びの導入)と関連づけて構想されうることが示唆された。
次に,保育者が遊びの充実を図るという「ほぐし」の援助の特徴から,幼児が固定的な仲良し関係を超えて他児と相互作用をもつことが可能な遊びの特徴について検討した。ときに排他的な行動をとる親密な年少児クラスの女児2人組を,3学期の約1ヶ月半にわたって自然観察によって追跡し,自由遊びの様子を事例に書き起こして分析した。事例を分析した結果,目的やルーティンが不明確な遊びが,固定的な仲良し関係を築いた幼児が,他児の遊びに楽しさを見出して参加し関わりをもつための媒介となっている可能性が示唆された。

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report

Research Products

(16 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] 幼児が仲良し以外と親密になることの難しさ : 「気になる」子と仲良くなりたい女児に注目して.2019

    • Author(s)
      及川智博
    • Journal Title

      幼児の教育

      Volume: 第118巻第2号 Pages: 50-61

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Focus group interview with nursery school teachers about “individualized teaching plan” for children with special needs2019

    • Author(s)
      吉川和幸・川田学・及川智博
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 13 Pages: 23-33

    • DOI

      10.14943/rcccd.13.23

    • NAID

      120006606598

    • ISSN
      1882-1707
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The relation between the development of play with rules and the experiences in program based childcare: Focusing on 5-year-old children's relay play2018

    • Author(s)
      及川智博
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE

      Volume: 第39巻第1号 Issue: 1 Pages: 52-72

    • DOI

      10.20789/jraps.39.1_52

    • NAID

      130007495086

    • ISSN
      0388-3299, 2423-883X
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The evolvement of discussion on practical aspect of problem-solving: Focusing on the relationship between educational psychology and school in Japan after the WWⅡ2018

    • Author(s)
      及川智博
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE

      Volume: 第39巻第1号 Issue: 1 Pages: 31-51

    • DOI

      10.20789/jraps.39.1_31

    • NAID

      130007495147

    • ISSN
      0388-3299, 2423-883X
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育における運動会が年中児の心の理論の発達に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      及川智博
    • Journal Title

      発達研究 : 発達科学研究教育センター紀要

      Volume: 第32巻 Pages: 13-26

    • NAID

      40021631698

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] ヴィゴツキーの思春期理論 : ヴィゴツキー・シンポ352020

    • Author(s)
      百合草禎二・大久保智生・加藤弘通・及川智博
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児間の“親密すぎる二者関係”に対する援助の長期的な見通し2019

    • Author(s)
      及川智博
    • Organizer
      心理科学研究会2019年秋の研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児同士の二者関係に広がりを生みだす遊びの特徴 : ごっこ遊びにおける目的の曖昧さに着目して2019

    • Author(s)
      及川智博
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 縮小する社会のなかで発達をどう捉えるか : ジャネ・ワロンの発達理論を手がかりとして2019

    • Author(s)
      及川智博・加藤弘通・間宮昌幸・伊藤崇・石岡丈昇
    • Organizer
      日本発達心理学会北海道地区懇話会・心理科学研究会北海道地区・北海道大学大学院教育学研究院附属子ども発達臨床研究センター合同企画シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Generating a hypothetical model of kindergarten teachers’ views on reconstructing peer relationships2018

    • Author(s)
      Oikawa, T.
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association 28th Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of children’s play style and networking in kindergarten: Measurement of communication as visible data by the business microscope2018

    • Author(s)
      Nakajima, T., Oikawa, T., Ito, T., Kawata, M.
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association 28th Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Preschool teachers’ approaches on intervening children’s peer relationships: Differences among three hypothetical situations2018

    • Author(s)
      Oikawa, T.
    • Organizer
      The 40th Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relationship between the development of children’s play and experiences of Japanese athletic meets: A case study of 5-year-old preschoolers2018

    • Author(s)
      Oikawa, T., Nakajima, T.
    • Organizer
      The 19th Pacific Early Childhood Education Research Association International Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 若手主導による保育の社会発信 : 保育カケル『U-35が考える保育』実施を通じて2018

    • Author(s)
      村松良太・及川智博
    • Organizer
      平成30年度北海道保育研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害のある幼児の「個別の指導計画」に関するグループインタビュー : 幼稚園、認定こども園の保育者を対象に2018

    • Author(s)
      吉川和幸・川田学・及川智博・野屋敷結
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の嫉妬に保育者はどう対応するか2018

    • Author(s)
      及川智博・川田学
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-05-01   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi