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地域間競争と動的渋滞メカニズムを考慮した混雑課金設定に関する理論研究

Research Project

Project/Area Number 18J15178
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Civil engineering project/Traffic engineering
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

壇辻 貴生  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2018-04-25 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
Fiscal Year 2019: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
KeywordsMFD / 3D-MFD / 都市交通システム / シミュレーションベース最適化 / 道路空間再配分 / 混雑課金
Outline of Annual Research Achievements

昨年度に引き続き,本研究では公共交通と自動車交通の関連性を踏まえた交通需要マネジメント手法の検討を行うことを目的とした.特に,本年度では都市内道路網の空間分割手法の実証比較分析,ミクロ交通流シミュレーションのキャリブレーション手法の提案を行った.
MFDや3D-MFDの交通状態関係がwell-definedであるための道路空間分割手法に関して,東京都心部の感知器から得られた交通量データを用いて,既存手法の利点と欠点を抽出した.特にネットワーク科学の分野で代表的な手法であるNormalized CutとCommunity detectionの手法に着目し,交通ネットワークの適用可能性を検証した.例えば,Community detectionの手法を用いた場合では,エリアの交通需要マネジメントを考えるには小さすぎるエリアに分割されてしまう可能性があることを明らかにした.
そして,都市部の交通需要マネジメント施策の最適化に用いるミクロ交通流シミュレーションを実行する際に必要となるシミュレーションのキャリブレーション手法の提案を行った.3D-MFDに基づいた複数エリアの交通量配分モデルによってキャリブレーションの目的関数をメタモデルとして近似する手法を開発し,交通需要と経路選択パラメータのキャリブレーションの大幅な計算コストの低減を可能とした.メルボルン都市部をケーススタディとして,手法の有用性を確認した.

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Int'l Joint Research] Monash University(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Simulation-based joint optimization framework for congestion mitigation in multimodal urban network: a macroscopic approach2019

    • Author(s)
      Takao Dantsuji, Daisuke Fukuda and Nan Zheng
    • Journal Title

      Transportation

      Volume: NA Issue: 2 Pages: 1-25

    • DOI

      10.1007/s11116-019-10074-y

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Cross Comparison of Spatial Partitioning Methods for an Urban Transportation Network2019

    • Author(s)
      Takao Dantsuji, Shin Hirabayashi, Qian Ge and Daisuke Fukuda
    • Journal Title

      International Journal of Intelligent Transportation Systems Research

      Volume: NA Issue: 3 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1007/s13177-019-00209-x

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] DYNAMIC CONGESTION PRICING IN A BI-MODAL TRANSPORTATION SYSTEM:  3D-MFD BASED SIMULATION APPROACH2019

    • Author(s)
      壇辻貴生,福田大輔 and Nan Zheng
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

      Volume: 75 Issue: 5 Pages: I_1029-I_1038

    • DOI

      10.2208/jscejipm.75.I_1029

    • NAID

      130007775685

    • ISSN
      2185-6540
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A bi-modal morning commute problem in urban cities with road space allocation and congestion pricing2019

    • Author(s)
      Takao Dantsuji and Daisuke Fukuda
    • Organizer
      ITEA Annual Conference 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Simulation-based joint optimization framework for congestion mitigation in multimodal urban network: A macroscopic approach2019

    • Author(s)
      Takao Dantsuji
    • Organizer
      World Conference on Transport Research (WCTR)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 都市内道路網の空間分割方法の実証比較分析2019

    • Author(s)
      壇辻貴生, 平林新,葛 乾,福田大輔
    • Organizer
      第17回ITSシンポジウム2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Departure time and mode choices in urban cities with bottleneck congestion and crowding cost2018

    • Author(s)
      Takao Dantsuji and Daisuke Fukuda
    • Organizer
      ITEA Annual Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 列車内混雑とボトルネック渋滞を考慮した交通手段・出発時刻同時選択モデル2018

    • Author(s)
      壇辻貴生,福田大輔
    • Organizer
      土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 列車内混雑とボトルネック渋滞を考慮した都市部の交通手段・出発時刻同時選択モデル2018

    • Author(s)
      壇辻貴生,福田大輔
    • Organizer
      応用地域学会研究発表大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

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Published: 2018-05-01   Modified: 2024-03-26  

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