• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

英語習得段階・目的を考慮した教授・学習用例文の満たすべき条件とは

Research Project

Project/Area Number 18J15382
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies
Research Fellow 川本 渚凡  東京外国語大学, 総合国際学研究科, 特別研究員(DC2)
Project Period (FY) 2018-04-25 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥400,000 (Direct Cost: ¥400,000)
Fiscal Year 2018: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Keywords例文の難易度 / 例文選定 / 習熟度の異なる学習者 / CEFR / 例文難易度 / 難易度決定要因
Outline of Annual Research Achievements

文部科学省は新英語学習指導要領で「英語を使ってできること」(=CAN-DO)を意識した学習到達目標の設定を行っているが、実際に教育現場で活用して効果的な言語活動を行うためには,CAN-DOと連携した語彙・文法を例文レベルまで具体化することが重要である。CEFRが示すような習熟度段階と言語タスクに適合したインプットの基となる例文を提示するためには,例文の特性・条件とその難易度調整に必要な客観的指標を特定することが肝要である。既存の学習材の例文は実際に用例が対象ユーザーに提供するインプットとして最適な難易度に調整されているという客観的な保証や基準がない。そのため、様々な学習材で良質な用例提供をする上で重要な研究である。
2020年度は、方法論的問題点の改善を行い、より詳細な既存の学習材を対象に行ったCEFRレベル別例文の特徴分析を行った。海外のCEFR準拠教科書からランダム抽出した各例文に(a) 語彙難易度, (b)統語的複雑度などの情報を付与し、各CEFRレベルで提供される文の特徴の探索とランダムフォレストを用いたCEFRレベル分類の精度を調査した。また、学習者の例文使用から例文の使用の正確さに影響しうる例文の特徴の探索を行った。例文の質や難易度に関する研究は、海外では辞書編纂との関連で論じられるものが多いため、辞書学的な視点からユーザー研究を行った。問題セットごとに,条件因子(用例の形式, 用例の長さ, ターゲットとなる語・形式の出現位置)を制御した用例群を熟達度レベルが異なる学習者に与え,異なる要因を含んだ用例からの情報抽出の正確さと用例から抽出した情報の和文英訳課題の中での適切な使用、の二点に着目して分析した。方法論的限界が残るため、研究デザインを練り直し、難易度調整による効果検証をより綿密に大規模に行うことが今後の課題である。

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report

Research Products

(8 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Journal Article] A Comparative Study of Illustrative Examples: Encoding vs. Decoding Purposes2019

    • Author(s)
      Naho Kawamoto
    • Journal Title

      Lexicon

      Volume: 49 Pages: 13-44

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What Determines the Quality of “Good Examples” for CEFR-levels2018

    • Author(s)
      Naho Kawamoto
    • Journal Title

      The Proceedings of the 4th Asia Pacific Corpus Linguistics Conference

      Volume: - Pages: 211-217

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] How Different Types of Illustrative Examples Affect the Productive Use of English Collocations:An Experimental Study2019

    • Author(s)
      Naho Kawamoto & Yukio Tono
    • Organizer
      Asian Association for Lexicography (AsiaLex)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Predicting CEFR levels of illustrative examples: a corpus approach2019

    • Author(s)
      Naho Kawamoto & Yukio Tono
    • Organizer
      Corpus Linguistics (CL)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Criteria of 'Good' Examples for EFL Learners at Different Proficiency Levels: An Analysis of CEFR-based Coursebooks2019

    • Author(s)
      Naho Kawamoto
    • Organizer
      Japan Association for College English Teachers (JACET)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An experimental study on the effects of different types of illustrative examples for L1-L2 translation tasks: Focusing on verb patterns2019

    • Author(s)
      Naho Kawamoto
    • Organizer
      Australian Association for Lexicography (AustraLex)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What Determines the Quality of “Good Examples” for CEFR-levels?2018

    • Author(s)
      Naho Kawamoto
    • Organizer
      APCLC
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Comparative Study of Monolingual/Bilingual Learner’s Dictionaries for Encoding purposes2018

    • Author(s)
      Naho Kawamoto
    • Organizer
      AsiaLex
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-05-01   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi