• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

非援助要請者の内的変化メカニズムと生涯発達的影響に基づいた新たな支援方法の構築

Research Project

Project/Area Number 18J20397
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Educational psychology
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

天井 響子  東京大学, 教育学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2018-04-25 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,800,000 (Direct Cost: ¥2,800,000)
Fiscal Year 2020: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywords援助要請 / 非援助要請者 / ストレス / コーピング / 中学生 / 思春期 / 青年期 / メンタルヘルス
Outline of Annual Research Achievements

本年度は、中学生対象の年3回の縦断調査を継続すると共に、これまで得たデータの分析および成果発表を行う計画であった。これまでの研究のうち、中学生を対象とした横断データの分析結果はInternational Journal of Adolescene and Youthに掲載済である。これに加えて本年度は、1) 中学生を対象とした1年分の縦断調査、2) 成人を対象としたweb調査、3) 教員対象のインタビュー調査、および、4) 非援助要請対象のインタビュー調査を論文化し、研究全体としての成果をまとめることを目標とした。
まず、初年度より継続していた縦断調査は、新型コロナウィルスによる一斉休校の影響で1学期のデータ収集は叶わなかたものの、2・3学期のデータは予定通りに収集することができた。3年分のデータ分析と論文化は本研究課題終了後も継続して行う。
次に、研究成果はおおむね順調に出版された。中学生対象の1年分の縦断調査はストレスマネジメント分野の国際誌でaccepted with minor revisionとなり最終提出原稿を修正中である。成人対象のweb調査は再投稿準備中、教員と非援助要請者のインタビュー調査は双方ともInternational Journal of School & Educational Psychologyに掲載済である。
一部未出版の研究が残るものの、一連の研究は非援助要請者への支援方法に対して幾つかの示唆をもたらした。例えば、悩みを打ち明けない非援助要請者には直接的支援行動よりも環境調整等の間接的支援が有効である可能性や、悩みが軽度な場合は積極的コーピング等の他のコーピング行動が適応に寄与する可能性、また、未来展望等の内的要因への介入が適応維持に効果的である可能性である。これらは次年度以降、新たな研究課題としてさらなる効果検証がなされる予定である。

Research Progress Status

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Adolescents' mental health problems, teacher support, and school adaptation: A qualitative analysis based on the Trajectory Equifinality Model2021

    • Author(s)
      Amai Kyoko
    • Journal Title

      International Journal of School & Educational Psychology

      Volume: 0 Issue: 4 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/21683603.2021.1901812

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Differences between helpful and unhelpful support for Japanese non-help-seeking adolescents: A qualitative analysis2021

    • Author(s)
      Amai Kyoko、Emi Kiriko
    • Journal Title

      International Journal of School & Educational Psychology

      Volume: 0 Issue: 4 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1080/21683603.2020.1862725

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Variables affecting the school adaptation of secondary-school students who do not seek help: attachment, coping style, positivity, and prospects2020

    • Author(s)
      Amai Kyoko
    • Journal Title

      International Journal of Adolescence and Youth

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 687-702

    • DOI

      10.1080/02673843.2020.1717559

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 思春期の子どもが地域の居場所に持つニーズの多様性およびその背景2018

    • Author(s)
      天井響子・山口一大
    • Journal Title

      思春期学

      Volume: 36(2) Pages: 246-254

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The association between stress-coping profiles and affect balance in adolescence2021

    • Author(s)
      Kyoko Amai
    • Organizer
      The 32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「助けて」を言わない若者をどう支援できるのか2020

    • Author(s)
      天井響子
    • Organizer
      日本心理学会 第
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の援助要請行動の変化および適応への中期的影響:学期毎の3時点データを用いた検討2019

    • Author(s)
      天井響子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Variables Affecting the School Adaptation of Secondary-school Students Who Do Not Seek Help: Attachment, Coping Style, Positivity, and Prospects2019

    • Author(s)
      Kyoko Amai
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学生が情緒的援助要請に抱く期待の個人差と短期的ストレス状態変化の関連潜在プロフィル分析を用いた探索的検討2018

    • Author(s)
      天井響子
    • Organizer
      日本教育心理学会 第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Hidden expectation toward supporters affects short-term outcomes of emotional-support seeking in early adolescence2018

    • Author(s)
      Kyoko Amai
    • Organizer
      The 29th International Congress of Applied Psychology
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Daily conversations with teachers may emotionally support students than official social supports at school: in-depth interview study2018

    • Author(s)
      Kyoko Amai
    • Organizer
      The 40th International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-05-01   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi