• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

コンピュテーショナルシンキングに基づいて創造性を育成する学習支援システムの開発

Research Project

Project/Area Number 18J20759
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Educational technology
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

福井 昌則  広島大学, 工学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2018-04-25 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,200,000 (Direct Cost: ¥2,200,000)
Fiscal Year 2019: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2018: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Keywordsコンピュテーショナルシンキング / 創造性 / 学習支援 / 教育工学 / 学習科学 / 学習工学 / プログラミング的思考 / 認知科学 / 教育心理学
Outline of Annual Research Achievements

1. コンピュテーショナルシンキング(CT)を育成するための学習支援システムの開発:CTの育成を目指したシステム開発に取り組んでいる.このシステムは,CTを高めるために,図形の分類をベン図,Yes/Noチャートで行うためのものである.本システムは,HTML5,vis.js,Google Firebase,Blocklyを用い,ブラウザ上で動くシステムとして開発した.このシステムを用いた実験の結果,システムによる経験を通してCTが育成され,その有用性が示された.次に,Yes/Noチャートの活用がどのように有効かについての実験を行い,Yes/Noチャートはブロックプログラミングと同様の効果があることが確認された.
2. 創造性育成方略の提案とその分析:生徒が問題を作る学習として作問学習がよく知られている.そこで作問学習を援用し,学生・生徒に所与の問題を変形・改良させることによって創造性がどのように育成されたかについての実験を行った.次に,変形・改良が従前の創造性とどのような関連性を有するかについて,S-A創造性検査との相関を見る実験を行い現在分析中である.
3. その他:創造的態度と情報に関する社会観との関連性についての論文が2本発行された.そして,ゲームと創造性の関連性について検討した研究がDiGRA 2020で採択された.他にも生徒のアイディアを活用した数学的ゲームを題材とする数学研究やシステム開発など多岐にわたる研究を行ない,GCCE2019 Excellent Student Paper Award Outstanding Prizeを受賞,大学からは学長表彰などをいただくことができた.
以上の研究を進め,多数の国際学会発表(発表予定を含めると5件)と6本の論文発行,4つの賞を受賞することができた.

Research Progress Status

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 2 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] On a Combination of the Cyclic Nimhoff and Subtraction Games2020

    • Author(s)
      Tomoaki Abuku, Masanori Fukui, Ko Sakai and Koki Suetsugu
    • Journal Title

      Tsukuba Journal of Mathematics

      Volume: 43(2)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Computational Thinking育成を指向したPlaygroundゲームアプリケーション「Deliver Box」の開発2020

    • Author(s)
      佐々木 雄司, 萩倉 丈, 福井 昌則, 平嶋 宗
    • Journal Title

      コンピュータ利用教育学会「コンピュータ&エデュケーション」

      Volume: 48

    • NAID

      130007952592

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミングに対する様々な意識と創造性との関連性 ‐創造的態度における男女差の観点から‐2019

    • Author(s)
      福井 昌則, 石川 岳史, 黒田 昌克, 掛川 淳一, 森山 潤
    • Journal Title

      日本情報科教育学会

      Volume: 12(1) Pages: 31-41

    • NAID

      130007980418

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育の教員研修における内容構成の違いによる研修効果の差異2019

    • Author(s)
      黒田 昌克, 掛川 淳一, 福井 昌則, 世良 啓太, 森山 潤
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 (人文・社会科学)

      Volume: 68(1) Pages: 177-184

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校生のプログラミングに対する意識と創造的態度との関連性2019

    • Author(s)
      福井 昌則, 黒田 昌克, 森山 潤, 平嶋 宗
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: 34(3) Pages: 19-28

    • NAID

      40021938318

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ゲーム・パズルを題材に高校生の創造的態度の育成を図るプログラミング教育の試み2018

    • Author(s)
      福井 昌則, 黒田 昌克, 森山 潤
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 42(suppl.) Pages: 21-24

    • NAID

      130007546309

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学的ゲーム・パズルを題材にプログラミングのモチベーションを高める高校生対象ワークショップ型プログラミング講習の実践と評価2018

    • Author(s)
      福井 昌則, 萩倉 丈, 黒田 昌克, 森山 潤, 平嶋 宗
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 45 Pages: 48-54

    • NAID

      130007659175

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究的な学習を促進する Windows アプリケーション 「組合せゲーム」の開発2018

    • Author(s)
      福井 昌則, 末續 鴻輝, 安福 智明, 黒田 昌克
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 45 Pages: 133-136

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コンピュテーショナルシンキングの育成を目的としたiOSアプリケーション「n-クイーン問題 for Education」の開発2018

    • Author(s)
      福井 昌則, 佐々木 雄司, 黒田 昌克
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 44 Pages: 100-103

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実装形態の差異に着目した大学生対象スマートフォンアプリ開発の試行的実践2018

    • Author(s)
      福井 昌則, 青木 徹, 萩倉 丈, 佐々木 雄司, 黒田 昌克, 平嶋 宗, 森山 潤
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 31 Pages: 135-143

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 数学ゲームと数学パズルを用いたシームレスで体系的なプログラミング学習のデザイン2018

    • Author(s)
      福井 昌則
    • Journal Title

      学校教育コミュニティ(兵庫教育大学都道府県連携推進本部)

      Volume: 8 Pages: 61-66

    • NAID

      120006772443

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The Relationship between Prior Gaming Experience and Consciousness of Computer Programming or Social Views on Information: An Empirical Study of High School Students in Japan2019

    • Author(s)
      Masanori Fukui, Takeshi Ishikawa, Jo Hagikura and Yuji Sasaki
    • Organizer
      The 12th Digital Games Research Association Conference (DiGRA 2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Wythoff's Game with a Pass2019

    • Author(s)
      Ryohei Miyadera, Mariko Kashiwagi, Masanori Fukui, Akira Murakami, Keito Tanemura, Itsuki Kitagawa, Kazuya Hiramatsu and Shintaro Kaimoto
    • Organizer
      JCDCG^3 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Proposal of Creativity Evaluation Method Using Well-Structured Problems2019

    • Author(s)
      Masanori Fukui, Mariko Kashiwagi, Ryohei Miyadera, Jo Hagikura, Yuji Sasaki and Tsukasa Hirashima
    • Organizer
      International Conference on Computational Creativity 2019 (ICCC 2019),
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of iOS Software n-Queens Problem for Education and Its Application for Promotion of Computational Thinking2019

    • Author(s)
      Yuji Sasaki, Masanori Fukui and Tsukasa Hirashima
    • Organizer
      IEEE 8th Global Conference on Consumer Electronics (GCCE2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Multiplying to 1000 とその変形2019

    • Author(s)
      寺本 雅治, 坂本 悠輔, 種村 圭依人, 宮寺 良平, 福井 昌則
    • Organizer
      ゲーム学会第17回合同研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 創造性を高める確率ゲームを用いた作問学習教材の提案2019

    • Author(s)
      福井 昌則, 青木 徹, 宮寺 良平, 佐々木 雄司, 萩倉 丈, 平嶋 宗
    • Organizer
      ゲーム学会第17回合同研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ゲーム・パズルの言い換えを用いた創造性を育成する作問学習教材の提案2019

    • Author(s)
      福井 昌則, 佐々木 雄司, 萩倉 丈, 青木 徹, 宮寺 良平, 平嶋 宗
    • Organizer
      ゲーム学会第17回合同研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピュテーショナルシンキングを育成するパズルゲームアプリケーションDeliverBoxの開発2019

    • Author(s)
      佐々木 雄司, 萩倉 丈, 福井 昌則, 平嶋 宗
    • Organizer
      第4回国際ICT利用教育学会 全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Computational Thinking を育成することを目的とした ゲームアプリケーション ``Deliver Box''の開発とその利用方法についての提案2019

    • Author(s)
      佐々木 雄司, 萩倉 丈, 寺本 雅治, 福井 昌則, 平嶋 宗
    • Organizer
      第18回ゲーム学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ゲームの利用動機と創造性の関連性についての検討2019

    • Author(s)
      福井 昌則, 青木 徹, 佐々木 雄司, 萩倉 丈, 戸國 友貴, 柏木 麻理子, 寺本 雅治, 平嶋 宗
    • Organizer
      第18回ゲーム学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 双方向性Webコンテンツの作成を可能とするHTML & JavaScriptブロックプログラミング環境の開発2019

    • Author(s)
      福井 昌則, 萩倉 丈, 佐々木 雄司, 平嶋 宗, 森山 潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 近畿支部 第36回研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Proposal of Creativity Evaluation Method Using Well-Structured Problems2019

    • Author(s)
      Masanori Fukui, Mariko Kashiwagi, Ryohei Miyadera, Jo Hagikura, Yuji Sasaki and Tsukasa Hirashima
    • Organizer
      International Conference on Computational Creativity 2019 (ICCC 2019)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Relationship between Prior Gaming Experience and Consciousness of Computer Programming or Social Views on Information: An Empirical Study of High School Students in Japan2019

    • Author(s)
      Masanori Fukui, Takeshi Ishikawa, Jo Hagikura and Yuji Sasaki
    • Organizer
      The 12th Digital Games Research Association Conference (Digra 2019)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 普段のゲーム経験はプログラミングに対する有用感醸成に効果的か? -高校生を対象としたアンケート調査の結果から-2019

    • Author(s)
      福井 昌則, 石川 岳史, 萩倉 丈, 佐々木 雄司
    • Organizer
      ゲーム学会「ゲームと教育」研究部会第12回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ゲーム・パズルの変形・改良に着目した創造性発揮プロセスの実態把握2019

    • Author(s)
      福井 昌則, 柏木 麻理子, 寺本 雅治, 村上 聡, 宮寺 良平, 平嶋 宗
    • Organizer
      ゲーム学会「ゲームと教育」研究部会第12回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Computational Thinkingを育成することを目的とした分類課題に対する組み立て式ベン図・Yes/Noチャート学習環境の設計・開発とその試験的運用に対する評価2019

    • Author(s)
      福井 昌則, 佐々木 雄司, 萩倉 丈, 林 雄介, 平嶋 宗
    • Organizer
      人工知能学会 第85回 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The Relationship between Students’ Creative Attitudes and Consciousness of Computer Programming2018

    • Author(s)
      Masanori Fukui, Masakatsu Kuroda, Jun Moriyama and Tsukasa Hirashima
    • Organizer
      International Conference on Creativity and Innovation 2018 (ICCI2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effect of Collaborative Computer Programming Education at Elementary School Level on Promoting Pupils' Creative Attitudes2018

    • Author(s)
      Masakatsu Kuroda, Masanori Fukui and Jun Moriyama
    • Organizer
      International Conference on Creativity and Innovation 2018 (ICCI2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Block Type Programming Environment Enabling Online Peer Assessment for Promoting Collaborative Learning2018

    • Author(s)
      Masanori Fukui, Jo Hagikura, Tomoya Bansho, Yuji Sasaki, Masakatsu Kuroda, Jun Moriyama and Tsukasa Hirashima
    • Organizer
      International Conference on Computers in Education 2018 (ICCE2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Block Type Programming Environment Enabling Online Peer Assessment for Promoting Collaborative Learning2018

    • Author(s)
      Ryohei Miyadera, ○Sohta Kannan and Masanori Fukui
    • Organizer
      The 21th Japan Conference on Discrete and Computational Geometry, Graphs, and Games (JCDCG3 2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Generalized Pascal-Like Triangles2018

    • Author(s)
      Ryohei Miyadera, ○Masaru Kitagawa, Shota Suzuki and Masanori Fukui
    • Organizer
      The 21th Japan Conference on Discrete and Computational Geometry, Graphs, and Games (JCDCG3 2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学的要素を持つゲーム・パズルを題材とした創造性の分析2018

    • Author(s)
      福井 昌則, 青木 徹, 黒田 昌克, 萩倉 丈, 柏木 麻理子, 宮寺 良平, 平嶋 宗
    • Organizer
      The 23nd Game Programming Workshop 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Some Formulas for Max Nim2018

    • Author(s)
      Ryohei Miyadera, Sohta Kannan, Kai Hirokawa & Masanori Fukui
    • Organizer
      ゲーム情報学研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的ゲームの考案を題材とした創造性の分類および類型化2018

    • Author(s)
      福井 昌則, 青木 徹, 萩倉 丈, 宮寺 良平
    • Organizer
      第16回ゲーム学会合同研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 相互評価機能を持ったブロック型プログラミング環境の設計と開発2018

    • Author(s)
      福井 昌則, 萩倉 丈, 佐々木 雄司, 黒田 昌克, 森山 潤, 平嶋 宗
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 異種リソースから作られた指示の対比によるプログラミング的思考の振返り2018

    • Author(s)
      平嶋 宗, 福井 昌則, 林 雄介
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 双方向性のあるWebコンテンツ作成を支援するブロックプログラミング環境の開発2018

    • Author(s)
      福井 昌則, 萩倉 丈, 黒田 昌克, 森山 潤, 平嶋 宗
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第61回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 福井昌則 (Masanori Fukui) HomePage

    • URL

      https://imsnr.jimdofree.com

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 学習工学研究室 2019年度研究実績

    • URL

      http://www.learning-engineering.com/le-home/Home/research-activites-hirashimalab/2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] https://imsnr.jimdo.com

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-05-01   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi