• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study of pre-school education in rural Kenya

Research Project

Project/Area Number 18J40070
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Sociology of education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

高柳 妙子  早稲田大学, 国際学術院, 特別研究員(RPD)

Project Period (FY) 2018-04-25 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords就学前教育 / ケニア・マサイ / 子ども観 / 人類学調査 / 母語教育 / アフリカ / ジェンダー / 教育と開発 / 保護者の教育観 / 子ども像 / フィールドワーク / 農村部 / 質的調査
Outline of Annual Research Achievements

アフリカにおける就学前教育の研究も、計量的な調査の分析結果から、母親の教育歴と子どもの就学率や栄養状態などの健康づくりに相関関係があることが実証されている(Edwards et al. 2008;LeVine et al. 2012)。しかし、その実態をアフリカの文化的文脈で保護者の視点から明らかにした先行研究は非常に限定的である。本研究課題は、ケニアのマサイの女性たちにとっての子どもの実像と就学前教育の実態を、彼らの視点から明らかにすることを目的とする。その際、彼女たちを取り巻く経済社会文化的文脈の中で、乳幼児の発達観、就学前教育に対する価値観、育児観、望ましい親子の関係観など、多面的な視点から分析した。2018年8月及び2019年8月にフィールドワークを実施し、Covid-19の影響を受け2021年6月は、現地リサーチアシスタントとリモートでデータ収集を実施した。教師14名および保護者47名のインタビュー調査を行った。調査結果によると、2017年に施工された義務無償化の就学前教育政策にも関わらず、現場では学費の徴収が行われていることが明らかになった。保護者達は、子どもたちに大人の意見に従い、就学前教育機関で基礎学力を身に着けることによる小学校教育へのスムーズな移行を望んでいることがわかった。政府主導による母語教育の実施については、母語教材の不足、教師の母語教育の研修不足などの外部要因以外に、教師及び保護者は、母語は家庭で教育可能であるとし、教育機関では、スワヒリ語と英語の習得を目指している実態が浮き彫りになった。ケニアは多文化多言語社会であり、学区内でどの民族言語を母語教育言語として選択するのかが課題として上がった。あるいは、母語教育の教科テストが存在しないことから、ひとつの地域言語を基にした母語教育概念からマルチリンガル教育へと、概念と目的を変更する必要性を提案した。

Research Progress Status

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 7 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] The University of Sydney(オーストラリア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Kenyatta University(ケニア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Kenyatta University(ケニア)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Parents’ perceptions of pre-primary education: A study of children’s daily lives in the rural Kenyan village of Narok.2022

    • Author(s)
      Takayanagi, T., McCORMICK, A. & Wambiri, G
    • Journal Title

      Journal of Elementary Education

      Volume: 1 Pages: 1-19

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Significance of informal learning and literacy in health promotion in rural Kenya: Seeking Maasai women’s voices.2021

    • Author(s)
      Takayanagi, T.
    • Journal Title

      The International Quarterly of Community Health Education.

      Volume: 0 Issue: 1 Pages: 1-20

    • DOI

      10.1177/0272684x211004691

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Between development and tradition: Pre-primary education in rural Kenya.2021

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Journal Title

      Global - E

      Volume: 0 Pages: 1-4

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Listen to the Voices of Maasai Women in Kenya: Ensuring the Well-Being of their Families through Collective Actions2019

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Journal Title

      International Journal of African Development

      Volume: 5 Pages: 37-52

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] To whom does Mother Tongue Education matter? A perspective of Maasai parents of pre-primary schoolers in the rural Kenyan village of Narok. The 66th Annual Conference of the Comparative and International Education Society (CIES)2022

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      The 66th Annual Conference of the Comparative and International Education Society (CIES)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SDGs達成のために、自分に出来ること:マサイのママから人生について学ぶ2022

    • Author(s)
      高柳妙子
    • Organizer
      茨城立水戸桜ノ牧高等学校普通科1年4組
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Perceptions of Maasai parents on free pre-primary education in the rural Kenyan village of Narok.2021

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      The 65th Annual Conference of the Comparative and International Education Society (CIES)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A study on social learning activities on SDGs. A case of Itabashi city in Tokyo.2021

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY OF ASIA (CESA) 12TH BIENNIAL CONFERENCE
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A situational analysis of Muslim peoples living in Okinawa, Japan2021

    • Author(s)
      Takayanagi,T., Fujisaki,R.,& Alshahni,Z.A.
    • Organizer
      第36回日本国際保健医療学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 南南協力を活用したケニアにおける高齢者介護士の課題解決型人材を育成するための方策2021

    • Author(s)
      高柳妙子、藤崎竜一、山本秀樹.
    • Organizer
      第35回日本国際保健医療学会東日本地方会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 沖縄に住むムスリムの子どもたち2021

    • Author(s)
      Takayanagi,T., Fujisaki,R.,& Alshahni,Z.A.
    • Organizer
      国際開発学会第32回全国大会2021年11月21日ラウンドテーブル「子どもの安全保障への開発アプローチ」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] An empirical study on Muslim Children in Okinawa, Japan: Education x Medicine x Individual values2021

    • Author(s)
      Takayanagi,T., Fujisaki,R.,& Alshahni,Z.A.
    • Organizer
      帝京大学女性医師・研究者支援センター「みんカフェ」第16回
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育、保健、ケニアの開発 長崎大学熱帯医学研究所 ケニア拠点 HIV/エイズ教育ししの子クラブ学生メンバー対象の講演会2021

    • Author(s)
      高柳妙子
    • Organizer
      長崎大学熱帯医学研究所 ケニア拠点 HIV/エイズ教育ししの子クラブ学生メンバー対象の講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Informal Learning, Literacy and Community based Health Education among Maasai Women:子連れフィールドワークから2021

    • Author(s)
      高柳妙子
    • Organizer
      第25回日本渡航医学会全国大会「Go to Africaシンポジウム」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アフリカ・アジア地域:ケニア・マサイの村での調査&タイ先住民を対象とした調査研究 under Covid-192021

    • Author(s)
      高柳妙子
    • Organizer
      国際開発学会第22回春季大会プレイベント(前夜祭)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] マサイのママたちから人生について学ぶ」(コロナウイルス感染禍におけるケニア・ナイロビにおけるマサイの現状について2021

    • Author(s)
      高柳妙子
    • Organizer
      第25回 日本渡航医学会 シンポジウム「Goto Africa」 プレイベント)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Towards free pre-primary education in rural Kenya: what do teachers and parents expect from pre-primary education?2020

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An empirical study of pre-school education in rural Kenya: Preschool teachers’ and parents’ perspectives of early childhood development and early learning2019

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      Africa Education Society
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Preschool teachers’ and parents’ views on early childhood development and early learning: A Kenyan perspective2019

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      Japan Society for International Development
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Parents’ views on early childhood development and early learning: A Kenyan Perspective2019

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A study of ECD practices in Kenya: what matters in quality of pre-primary education?2018

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      Oceania Comparative and International Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Informal Learning and Literacy amoung Maasai Women: Education, Amancipation and Empowerment2020

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138609907
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-05-01   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi