Basic research on text generation of Heian period court song centered on Fuzoku-uta & Azumaasobi-uta
Project/Area Number |
18K00324
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02010:Japanese literature-related
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Research Institution | Dokkyo University |
Principal Investigator |
IIJIMA Kazuhiko 獨協大学, 国際教養学部, 非常勤講師 (50212692)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
城崎 陽子 獨協大学, 国際教養学部, 特任教授 (20384000)
本塚 亘 獨協大学, 外国語学研究科, 研究生 (20816136)
山崎 薫 盛岡大学, 文学部, 助教 (90822958)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 風俗歌 / 風俗歌テキスト / 風俗歌写本 / 風俗歌と物語 / 平安朝宮廷歌謡史 / 東遊歌 / 賀茂真淵 / 本居宣長 / 村田春海 / 小山田与清 / 高野辰之 / 国学 / 平安朝宮廷歌謡 / 歌謡のテキスト / テキスト生成 |
Outline of Final Research Achievements |
As a result of this research, regarding the Fuzoku-uta in the Heian period court songs, there are groups of song scores formed according to each period in the Heian period and the Kamakura period. So it became clear that some of the Fuzoku-uta songs were left as old manuscripts, and some of others left as manuscript of musicians until the Edo period, and that there were other lines of lyrics copied from old manuscripts by scholars of Kokugaku in the Edo period. Furthermore, it became clear how they were selected in the 30's of the Showa era and compiled into the Iwanami Koten Bungaku Taikei "Kodai Kayo-shu". Also, in the Monogatari literature of the Heian period, it became clear that the Fuzoku-uta functioned as a text suggesting a remote region .
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来神楽歌や催馬楽に比べて風俗歌・東遊歌のテキストがどのように形成されたかは明白ではなかったにもかかわらず、昭和32年の岩波古典文学大系『古代歌謡集』に示された「風俗歌・東遊歌」がテキストの典型として扱われ、疑われることがなかった。しかし、文芸的な1種類のテキストとして示されることで、歌謡本来の、音楽性や表現の場による可塑性や流動性が失われてしまった可能性もあり、また時代による表現の位相の違いがあったことも隠されてしまった可能性がある。 本研究はその可能性の一端を、歴史的な変化の相と、音楽的側面からの変容と、物語文学に引用された表現の相から示すことができた。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)