• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of English Teaching Methodology and Materials Based on Comparisons between the Original Literary Texts and Their Retold Versions

Research Project

Project/Area Number 18K00374
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02030:English literature and literature in the English language-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Ono Akira  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20283228)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords英語教育 / 英語文学 / 原文 / リトールド版 / 解釈 / 英語教材 / 英語学習法 / 英語詩 / 和訳 / 文学作品のリトールド版分析 / 文学作品の原文分析 / 学習指導要領に則った物語文読解 / 気づき / 翻訳 / 英語教育内容学 / 教材 / 学習法
Outline of Final Research Achievements

Literature is rarely used in English Language Education in Japan. Not a few teachers and students, however, wish to use literature when teaching/learning English. The problem is that these teachers and students don't know how to use literature. To attack this problem, this study aimed to develop teaching materials and learning methods based on comparisons between the original literary texts and their retold versions. This study also paid attention to interpretation on literature. Research achievements have been publicized in five academic papers on five literary texts (one paper on one literary text), in a review on an academic book about literature in English education, and in a conference presentation. The researcher of this study believes that these achievements have contributed to responding to the needs of teachers and students who wish to combine English teaching/learning and literature.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義:日本の英語教育に文学が使われてこなかった背景に,日本では文学が第二言語習得論の観点からあまり研究されてこなかったことが挙げられる。この点を踏まえ,本研究では第二言語習得論のFocus on Formを理論的な礎とし,「意味理解」と「言語形式への気づき」の両方が担保される教材や学習法を開発した。
社会的意義:本研究で開発された教材や学習法は,平易な英語を用いたリトールド版の補助を受けながら文学の原文を理解するものであり,また,文学の醍醐味ともいえる解釈を活性化するものでもあるため,「英語学習に文学を使いたいが,使い方がわからない」といった教育現場の声に応えるものとなっている。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2021 2018

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 英語文学作品の原文とそのリトールド版との比較に基づいた英語教材開発:チャールズ・ディケンズ作『クリスマス・キャロル』2024

    • Author(s)
      小野 章・ハウエル ピーター K.
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 30 Pages: 37-42

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語文学作品の原文とそのリトールド版との比較に基づい た英語教材開発:エミリー・ブロンテ作『嵐が丘』の場合2023

    • Author(s)
      小野 章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科「教育学研究」

      Volume: 4 Pages: 110-118

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語詩を和訳することは解釈を促すのか ―英語教育における文学の在り方を探って―2023

    • Author(s)
      小野 章・馬越 菫
    • Journal Title

      英語英文學研究

      Volume: 67 Pages: 113-127

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校英語教育におけるリーディングの指導―オスカー・ワイルド作The Selfish Giantを題材として―」2022

    • Author(s)
      小野 章,カビール ラッセル S.,中原 瑞公
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 28 Pages: 31-36

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語教育における物語の扱い方 ―中学校新学習指導要領に沿って―2021

    • Author(s)
      小野 章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要「教育学研究」

      Volume: 2 Pages: 87-94

    • NAID

      120007183752

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書評:Geoff Hall, Literature in Language Education (2nd ed.) Palgrave Macmillan, 2015, xi + 340 pp.2021

    • Author(s)
      小野 章
    • Journal Title

      英語英文學研究

      Volume: 65 Pages: 45-54

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 英語教育のための文学解釈―学習者自身の和訳を通して―2018

    • Author(s)
      小野 章
    • Organizer
      日本通訳翻訳学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi