• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing and validating an online test system using written and spoken modes to measure Japanese lexical knowledge

Research Project

Project/Area Number 18K00679
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Sato Naoko  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 教授 (40251152)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松下 達彦  東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (00255259)
橋本 美香  川崎医科大学, 医学部, 准教授 (70462041)
笹尾 洋介  京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (80646860)
田島 ますみ  中央学院大学, 法学部, 教授 (90534488)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords学術共通語彙 / 学術共通語彙テスト / オンラインテスト / 文字言語 / 音声言語 / 語彙知識 / 日本語の語彙
Outline of Final Research Achievements

Based on our Japanese Common Academic Word Test, we developed two online tests: (a) a text-only test to assess sight lexical comprehension and (b) an audio test to assess aural lexical comprehension. These two tests enable us to examine disparities between sight and aural lexical comprehension.
We administered the two tests to Chinese and Korean students studying Japanese and compared the results. Students performed better in the text-only test, but disparities between sight and aural comprehension were more salient among Chinese students than their Korean counterparts. Further, Korean students displayed a higher correlation between aural and text comprehension, and their correct response rates in both tests were more parallel. Chinese students seemed to comprehend many words using their first language knowledge in the text-only test, though they failed to recognize those words aurally. For future research, we plan to elicit additional data from students of non-kanji backgrounds.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術共通語彙の理解は、日本の大学で学ぶ留学生には必須である。日本語の学術共通語彙は漢語の出現頻度が高いため、文字モードのテストでは漢字圏の学生が高得点を獲得する傾向にある。文字モードと音声モードのテストの開発により、学生にそれぞれのモードでの理解状況を示すことができるようになった。特に、漢字圏の学生は音声モードでの理解が不十分であることが明確に示せるようになった。
学術系の語彙は漢語が多く、講義やゼミにおいて、それらを正確に聴き取り、理解できるようにするために、音声モードによる学習・教育を強化する必要が高いことが示唆された。学術語彙を含む聴解やディクテーションなどが有効だと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Evaluating Students’ Comprehension of Japanese Common Academic Words: A Cross-grade Analysis of Students in Primary School, Secondary School, and University2022

    • Author(s)
      田島ますみ, 松下達彦, 佐藤尚子, 橋本美香, 笹尾洋介
    • Journal Title

      Journal of the Japan Association for Developmental Education

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 145-159

    • DOI

      10.18950/jade.2022.07.01.10

    • ISSN
      1881-0470, 2423-8252
    • Year and Date
      2022-07-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第二言語としての日本語語彙量と漢字力―第一言語と学習期間の影響―2021

    • Author(s)
      松下達彦, 佐藤尚子, 笹尾洋介, 田島ますみ, 橋本美香
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 178 Pages: 139-153

    • NAID

      40022590803

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Acquisition of Japanese Common Academic Words in the Japanese Language Preparatory Course before the Entry of Japanese National University Undergraduate Programs : A Case of Korean Students2020

    • Author(s)
      佐藤尚子・松下達彦・笹尾洋介・田島ますみ・橋本美香
    • Journal Title

      千葉大学国際教養学研究 = Journal of Liberal Arts and Sciences, Chiba University

      Volume: 4 Pages: 55-65

    • DOI

      10.20776/S24326291-4-P55

    • NAID

      120006840693

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/107988/

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習者言語が日本語学術共通語彙の理解に与える影響―日本語母語、中朝バイリンガル、韓国語母語、非漢字圏の学習者を比較して―2020

    • Author(s)
      松下達彦, 佐藤尚子, 笹尾洋介, 田島ますみ, 橋本美香
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 22 Pages: 25-32

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日韓共同理工系学部留学生予備教育における韓国人学習者の日本語学術共通語彙の習得―日本での予備教育の効果の検証―2019

    • Author(s)
      佐藤尚子・松下達彦・笹尾洋介・田島ますみ・橋本美香
    • Journal Title

      国際教養学研究

      Volume: 3 Pages: 37-43

    • NAID

      120006594498

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学術共通語彙に関する音声知識と文字知識の違い―中国語および韓国語を第一言語とする日本語学習者に焦点を当てて―2020

    • Author(s)
      佐藤尚子・松下達彦・笹尾洋介・田島ますみ・橋本美香
    • Organizer
      専門日本語教育学会第22回研究討論会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人大学生における日本語の文章理解と語彙力の関係2019

    • Author(s)
      田島ますみ・佐藤尚子・松下達彦・笹尾洋介・橋本美香
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第11回九州・沖縄支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学術共通語彙の習得―第一言語による違いに着目して―2018

    • Author(s)
      松下達彦・佐藤尚子・笹尾洋介・田島ますみ・橋本美香
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会 ICJLE 2018 Venezia
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi