• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Japanese language education as citizenship education based on plurilingualism and pluriculturalism

Research Project

Project/Area Number 18K00681
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

MORIYAMA Shin  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (10343170)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 冴里  山口大学, 国際総合科学部, 准教授 (00634750)
李 暁燕  九州大学, 共創学部, 准教授 (70726322)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords複言語主義 / 複文化主義 / 間文化的シティズンシップ教育 / 東アジア / 日本語教育 / 外国語教育 / 民主的文化のための能力 / シティズンシップ教育 / 第二言語教育 / 東アジア共生 / 欧州統合 / 接触仮説 / コスモポリタン・シティズンシップ / 遠隔教育 / 民主的シティズンシップ / 通高等学校本科専業類教学質量国家標準 / 北東アジア / 民主的な文化のための能力(RFCDC) / 欧州連合
Outline of Final Research Achievements

This study has shown from theoretical and practical standpoints that foreign language education as citizenship education, which Europe established after the tragedy of the two World Wars and based on plurilingualism and pluriculturalism, is also effective in East Asia.
Theoretically, frameworks were formulated, drawing on Byram's (2008) 'foreign language education as intercultural citizenship education', Barrett's (2016) "Reference Framework of Competence for Democratic Culture (RFCDC)", Barnett's (1997) 'critical being', Allport's (1954) 'Contact Hypothesis' and other theories. The effectiveness of the frameworks was verified through various educational practices, including the Japan-Korean International Student Seminar, the Plurilingual and Pluricultueral Education Program, the International Student Forum and international joint remote classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、欧州で開発された間文化的シティズンシップ教育の東アジアに用いた場合の有効性を理論的のみならず、実践的アプローチからも確認したことである。特に東アジアにはヨーロッパと共通する面のみならず異なる面も存在しているが、こうした東アジアにおけるシティズンシップ教育を行う上で、どのような実践が必要か、教師の役割も含めて明らかにした。
また、社会的にはヨーロッパとは異なり、大戦によってもたらされた対立が今なお克服できずにいる東アジアにおいて、特に必要な能力とはどのようなものかという点について、RFCDCの枠組みなどを用いながら具体的に提案し、東アジアがともに生きるための道を提言できたことである。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (81 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (11 results) Journal Article (17 results) (of which Open Access: 16 results,  Peer Reviewed: 13 results) Presentation (41 results) (of which Int'l Joint Research: 22 results,  Invited: 20 results) Book (7 results) Remarks (4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 釜山外国語大学校/同徳女子大学校(韓国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ヴァッサー大学(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Vassar College(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 同徳女子大学校/釜山外国語大学校/啓明大学校(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 釜山外国語大学校(韓国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ヴァッサー大学(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 釜山外国語大学校(韓国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Vassar College(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 釜山外国語大学校(韓国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] モンゴル教育大学(モンゴル)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ニューサウスウェールズ大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての日本語教育-韓国と日本の過去克服と和解のために-2024

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 66 Pages: 7-26

    • DOI

      10.21808/kjje.66.01

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての国際遠隔合同授業: 民主的文化のための能力の参照枠を尺度として2024

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 20 Pages: 41-54

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての第11回国際学生フォーラム: 民主的文化のための能力の参照枠を尺度として2023

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 19 Pages: 27-41

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 韓国と日本、過去の克服と和解のために2023

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      韓日新時代フォーラム講演集

      Volume: Vol.1-4 Pages: 5-50

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての国際学生フォーラム分析: 政治教育的側面、及び複言語・複文化教育的側面からの考察2022

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 18 Pages: 55-68

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の就学前幼児を対象とする「言語への目覚め活動」教材作成と試用の結果2022

    • Author(s)
      山本冴里・冨本浩一郎
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 9 Pages: 65-81

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Walk to the other side of the cliff edge2021

    • Author(s)
      山本冴里
    • Journal Title

      Studies of Language and Cultural Education

      Volume: 19 Issue: 0 Pages: 131-153

    • DOI

      10.14960/gbkkg.19.131

    • NAID

      130008159638

    • ISSN
      2188-7802, 2188-9600
    • Year and Date
      2021-12-24
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] "The Possibility of Intercultural Citizenship Education: A Case Study of Multicultural Group Work in a Japanese University"2021

    • Author(s)
      Li, Xiaoyan
    • Journal Title

      International Comparative Literature

      Volume: 4(3) Pages: 489-504

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての国際学生フォーラム分析 -民主的文化のための能力の参照枠(RFCDC)の観点から-2021

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 17 Pages: 25-38

    • NAID

      120007098169

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] センシティブな話題とシチズンシップ教育の可能性―共創学部のGlobal Seminarの事例研究―2021

    • Author(s)
      李暁燕
    • Journal Title

      九州大学基幹教育紀要

      Volume: 7 Pages: 117-129

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 東アジアが共に生きるためのシティズンシップ教育: ABCモデルに基づいた教育実践からの考察2020

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 10 Pages: 1-14

    • NAID

      120007170195

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Pluralistic approaches for Japanese university students preparing to study abroad2020

    • Author(s)
      Oyama Mayo, Saeri Yamamoto
    • Journal Title

      European Journal of Language Policy

      Volume: 12(1) Issue: 1 Pages: 37-61

    • DOI

      10.3828/ejlp.2020.3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての日本語教育:第10回日韓大学生国際交流セミナーでの韓国側学生の変容より2020

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 16 Pages: 67-79

    • NAID

      120006826381

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 東アジアのインターカルチュラル・シティズンシップ教育としての複言語・複文化教育プログラム: その成果と課題2019

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 9 Pages: 1-11

    • NAID

      120007170196

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自律的な外語学習を支えるクラスの実践報告―ひとつの教室で10を超える言語が学ばれるとき2019

    • Author(s)
      山本冴里
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 7 Pages: 1-10

    • NAID

      130008028872

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Citizenshipの育成は、第二言語教育とどのように関わるか―汎ヨーロッパレベルでの議論の経緯とその達成2019

    • Author(s)
      山本冴里
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 17 Pages: 53-70

    • NAID

      130007807224

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日韓の共生をめざす日韓大学生国際交流セミナーと教師の役割2019

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 15 Pages: 121-134

    • NAID

      40021860431

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 複言語複文化の環境におけるバーバル及びノンバーバルコミュニケーション ―福岡市西区 H サロンの事例研究―2024

    • Author(s)
      李暁燕・山田穂乃佳
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第10回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 間文化的シティズンシップ教育としての日本語教育: 韓国と日本の過去克服と和解のために2023

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      韓国日語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] シティズンシップ教育としての第二言語教育2023

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      日韓学生フォーラム2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日中間の対話型シティズンシップ教育を考える:普遍主義・相対主義を超えて2023

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 第11回国際学生フォーラムは民主的文化のための能力向上に寄与したか2022

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国と日本:過去克服と和解のために2022

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      お茶の水女子大学韓国同門会第1回国際学術発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 韓国と日本:過去克服と和解のために2022

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      韓日新時代フォーラム2022年9月月例会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 韓国と日本:過去克服と和解のために2022

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      釜山外国語大学校講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 韓国と日本:過去克服と和解のために2022

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      啓明大学校講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 韓国と日本:過去克服と和解のために2022

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      同徳女子大学校講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本に暮らす外国人と日本人の相互理解のプロセスの解明-K 大学の交流サロンを事例として-2022

    • Author(s)
      山田穂乃佳、李暁燕
    • Organizer
      2022外国語教育と文化シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Reconsideration of Peace Education Focusing on World War II and the relationship between the US and Japan2022

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      the 11th International Student Forum
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 間文化的シティズンシップを育む日韓合同遠隔授業の成果と課題: 民主的文化のための能力の観点から2021

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「民主的な文化」を担う市民の言語能力とは - RFCDC(民主的な文化のための能力参照枠)に描かれたもの -2021

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「世界公民」と「民主的シティズンシップ」 - 中国の外国語教育の「新国家基準」に注目して2021

    • Author(s)
      李暁燕
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 超国家的視点からの民主的シティズンシップ教育をめざす国際学生フォーラム - 海外参加者の変容を中心に -2021

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Establishing a global environment for all world citizens to live comfortably: Consideration of COVID-19 from a global perspective2021

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      10th International Student Foru,
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] シティズンシップ教育としての国際学生フォーラム分析: コスモポリタン・シティズンシップの観点を中心に2020

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教室に、自分のなかに、複数言語を響かせるー「二重の単一言語主義」への抵抗2020

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      国際研究集会 ひとつの言語教育から複数の言語教育へ:CEFRからみた日本語,英語,外国語教育の連携と協働
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 絆・ギャップとシティズンシップの変容―外国人保護者のPTA役員のインタビュー調査から―2020

    • Author(s)
      李暁燕
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル時代のシティズンシップ教育としての日本語教育:理論と実践2020

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      JAPANESE LANGUAGE EDUCATION SEMINAR
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] stablishing a global environment for all world citizens to live comfortably: Consideration of environmental problems from a global perspective2020

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      The 9th International Student Forum
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 間文化的シティズンシップ教育としての日本語教育と教師の役割: 第10回日韓大学生国際交流セミナーの実践より2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル時代に求められる日本語教育について考える2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      モンゴル教育大学公開講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] グローバル時代の外国語教育2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      モンゴル教育大学公開講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] あらゆる言語を価値づける―年少期における『言語への目覚め活動』教材作成・試用報告2019

    • Author(s)
      山本冴里・冨本浩一郎
    • Organizer
      第32回日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化と我々の未来2019

    • Author(s)
      李暁燕
    • Organizer
      中国海洋大学招待講演
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] グローバルシティズンシップ教育としての第二言語教育―九州大学の実践を例に―2019

    • Author(s)
      李暁燕
    • Organizer
      多文化研究と異文化理解教育の国際シンポジウム(山東大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Japanese Language Support for Foreign Parents Leading to Community Cohesion2019

    • Author(s)
      Li Xiaoyan
    • Organizer
      The International Association for Intercultural Communication Studies (IAICS) 25th Conference 2019, Masaryk University, Bron, Czech Republic
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 外国語教育から世界レベルのシティズンシップ教育へ: 東アジア、そして世界がともに生きるために2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      第8回国際学生フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 東アジアが共に生きるためのシティズンシップ教育:ABCモデルに基づいた授業実践からの考察2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      言語文化言語教育学会第5回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 市民性形成のために、日本語教師が『多数派』に提案する対話教育の方法―『多文化社会で多様性を考えるワークブック』の理念と実際2019

    • Author(s)
      有田佳代子・新井久容・志賀玲子・渋谷実希・山本冴里
    • Organizer
      言語文化言語教育学会第5回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「向こう側」と「こちら側」のあいだで2019

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      第8回国際学生フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] シティズンシップ教育としての複言語・複文化プログラム分析2018

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      第2回日韓学生フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] シティズンシップ教育としての複言語・複文化プログラム分析2018

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      ヴェネツィア2018日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 対話による日韓の共生をめざす日韓大学生国際交流セミナーと教師の役割2018

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      ヴェネツィア2018日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 民主的なCitizenshipの育成は言語教育とどのように関わるか:欧州における議論の経緯・達成と、東アジアへの応用可能性2018

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      ヴェネツィア2018日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化グループワークによるシティズンシップ教育2018

    • Author(s)
      李暁燕
    • Organizer
      ヴェネツィア2018日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複言語、複文化の人々が行きかう場所へ:東アジアに見る夢2018

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      山口大学東アジア国際学術フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Transnational and Translingual Collaboration Among Language Teachers in Northeast ASIA2018

    • Author(s)
      山本冴里
    • Organizer
      Language, Individual & Society;12th International Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 暗黙知の共有と価値の共創―言語文化教育のあり方を考えるー2018

    • Author(s)
      李暁燕
    • Organizer
      批判的言語教育国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 世界中で言葉のかけらを2023

    • Author(s)
      山本 冴里
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      筑摩書房
    • ISBN
      9784480017864
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ことばの教育と平和2023

    • Author(s)
      佐藤慎司ほか編著、森山新・山本冴里他著
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355795
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 学校プリントから考える 外国人保護者とのコミュニケーション2023

    • Author(s)
      李暁燕・山本冴里
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249406
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 複言語教育の探究と実践2023

    • Author(s)
      山本冴里他
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249420
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 複数の言語で生きて死ぬ2022

    • Author(s)
      山本冴里
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248904
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 成長するアジアにおける教育と文化交流2020

    • Author(s)
      山口大学大学院東アジア研究科、石井由理、山本冴里
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275034
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 多文化社会で多様性を考えるワークブック2018

    • Author(s)
      有田佳代子・新井久容・志賀玲子・渋谷実希・山本冴里
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327377458
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 基盤研究C「東アジアがともに生きるための民主的文化能力を育む外国語(複言語・複文化)教育」

    • URL

      https://www.li.ocha.ac.jp/ug/global/mrs/3kaken.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] MY KAKEN RESEARCH

    • URL

      https://www.li.ocha.ac.jp/ug/global/mrs/2kaken.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Remarks] Grants-in-Aid for Scientific Research Database

    • URL

      https://www.li.ocha.ac.jp/ug/global/mrs/2kaken.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] MY KAKEN RESEARCH

    • URL

      http://www.li.ocha.ac.jp/ug/global/mrs/2kaken.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 北東アジア言語教育研究会第1回研究発表会2019

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi