• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Significance and Potential of Japanese Language Education in Night Schools

Research Project

Project/Area Number 18K00728
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

Takahashi Tomoko  近畿大学, グローバルエデュケーションセンター, 教授 (30635165)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords夜間中学 / 移民の言語教育 / 成人教育 / アンドラゴジー / 成人移民 / 日本語教育 / 学齢期を超えた移民 / 外国人生徒 / 学齢を超過した外国人 / 移民 / 外国人労働者 / 生きる力 / 外国人の若者 / 移民の日本語教育 / キャリア形成 / 生活日本語 / 母語教育 / 外国籍住民 / 多文化共生
Outline of Final Research Achievements

This study explores the significance and potential of Japanese language education provided to adult immigrants in evening schools. Through four years of participant observation and interviews at two middle schools, several key findings were identified. Firstly, the education offered in evening schools extends beyond mere language instruction, facilitating 1) self-expression, 2) social connectivity, 3) the attribution of meaning to personal experiences, and 4) the development of an acceptance of diversity. This underscores the role of evening schools as institutions of adult lifelong education. Additionally, it was found that these educational programs function not as compensatory institutions aimed merely at enhancing missing Japanese language skills, but as holistic educational environments fostering the competencies necessary for living in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で次の点が明らかになった。1つ目は、夜間中学で学ぶ外国人は、ここで日本語教育だけでなく、日本社会で生きていくための力を身に着けていることである。具体的にいうと、自分の経験のもつ意味やそれをクラスメートと共有する意義、来日の理由や日本と自分の国の関係性を学び、自分は今後どのような人生を生きていくのか、自分自身に問う力である。2つ目は、夜間中学の教師は日本語教育の専門家ではないため、より充実した日本語教育を実施するためには、大学や日本語の専門家との提携が求められるということである。現在、移民の言語教育は夜間中学や地域の教室が担っているが、社会全体の問題として捉える必要性を再認識できた。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2024 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 学習者の多様な学びを支える日本語教育:夜間中で学ぶ外国人生徒の事例から2022

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      Jounral CAJLE(Canadian Asoociation of Japanese Language Education)

      Volume: 23 Pages: 43-70

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍と異文化間教育2022

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 56 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 夜間中学外国人生徒との交流による近畿大学生の学び2020

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      近畿大学教養・外国語教育センター紀要

      Volume: 10(2) Pages: 165-167

    • NAID

      40022176993

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国人住民が社会に求めるもの2020

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      中国語教育

      Volume: 18 Pages: 25-47

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国人住民が社会に求めるものー中国にルーツを持つ子どもたちの中国語教育ー2020

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      中国語教育

      Volume: 18 Pages: 25-47

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 夜間中学外国人生徒との交流による近畿大学生の学び2020

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      近畿大学『教養・外国語教育センター紀要』

      Volume: 10巻2号 Pages: 165-176

    • NAID

      40022176993

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習者の多様な学びを支える日本語教育2020

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      Canadian Association for Japanese Language Education

      Volume: 2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「留学の学びの多様な継続性 留学経 験者の比喩生成課題、インタビューを中心に」2019

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      平成30年度学内研究助成金研究21世紀教育開発奨励金(教育推進研究助成金)報告書

      Volume: ー

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学齢期を超えた移民の言語教育を考えるーアメリカのアダルトスクールの事例から2024

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      第95回文化教育研究学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 夜間中学と日本語教育ー学齢を超えて来日した外国人の日本語学習ー2023

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      豪州日本研究学会研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 夜間中と日本語教育ー学齢を超えて来日した外国人の日本語学習2023

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      Japanese Studies Association in Australia International Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 誰も取り残さない社会を考える 外国にルーツを持つ子どもたちの事例から2020

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      天理大学人権開発セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多様化する母語教育ー日本の現状と課題2020

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      国立国語研究所日本語教員セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] SDGSを考える 移民と教育2020

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      オール近大でパンデミックを乗り越えようSDGsセミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多様化する母語教育―日本の現状と課題ー2020

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      国立国語研究所
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 夜間中学における外国人生徒の学び2019

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人住民が社会に求めるものー中国にルーツを持つ子どもたちの中国語教育ー2019

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      中国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習者の多様な学びを支える日本語教育2019

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      Canadian Association for Japanese Language Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国籍市民が日本社会に求めるもの2019

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      中国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 夜間中学における外国人生徒学び2019

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の多様な学びを支える日本語教育2019

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      カナダ日本語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日本語学習は本当に必要か2024

    • Author(s)
      高橋朋子(編者:村田 晶子、神吉 宇一)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357133
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Language Support for Immigrants in Japan Perspectives from Multicultural Community Building2023

    • Author(s)
      Tomoko Takahashi( Editor: Keiko Hattori,Makiko Shinya,Kurie Otachi)
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      Lexington Books
    • ISBN
      9781666910216
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Language support on immigrants in Japan: from the viewpoints of multicultural community building.2023

    • Author(s)
      Tomoko TAKAHASHI( Ed. Hattori, Keiko\Shinya, Makiko/Otachi, Kurie
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      Lexington Books.
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 郊外団地における外国人住民の社会的統合2020

    • Author(s)
      高橋朋子 (坪谷美欧子 編著)
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学術出版
    • ISBN
      9784910415017
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 親と子をつなぐ継承語教育2019

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248072
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 親と子をつなぐ継承語教育―日本・外国にルーツを持つ子ども―2019

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi