• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Accommodating Japanese College EFL Learners with their Troubles in Studying English

Research Project

Project/Area Number 18K00740
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Tsuido Kazuaki  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 名誉教授 (30188510)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 兼重 昇  大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 教授 (10304148)
辰己 明子  広島修道大学, 経済科学部, 講師 (90781211)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords大学生英語学習者 / 英語学習のつまずき / 多感覚構造化学習 / 動機づけプロセスモデル / リメディアル教育 / 英文法学習 / 英単語学習 / 多感覚構造化アプローチ / 情意と認知 / リタラシー / 基礎的英文法力 / リメデイアル学習 / 誤答分析 / ニーズ分析 / 基礎的英文法能力 / デイクレキシア / 配慮と支援 / 認知特性
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research project is to pursue better classroom guidance and accommodations for Japanese college learners of English who are regarded as unsuccessful language learners. The study also aims to examine what effects such classroom practice may have on the learners’attitude towards English and English learning. The main results of this study are: It confirms the learners attempt to apply their insufficient knowledge of romanized Japanese to studying English vocabulary, and they also lack in their knowledge of the basic English word order; especially they have difficulties in mastering appropriate modification of noun phrases in longer sentences. Keeping these aspects in mind, our classroom practice provides the learners with achievable small tasks so that they can feel a sense of achievement one at a time in each lesson, and ask them to reflect on each class in order for them to develop themselves as autonomous language learners.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義としては,初等・中等教育段階で求められている多様な認知特性を有する学習者に対する指導や支援という観点から,改めて大学レベルの英語学習者を対象に,学習者のニーズや実態を踏まえて,どのような課題や支援が可能であるかを明らかにした点において,英語教育学研究の新たな研究領域を開拓したと考える。本研究で明らかにされた内容は,今後高等教育段階での英語教育カリキュラムの在り方や授業を担当する英語教員にどのような資質・能力が求められるかといった教員養成カリキュラムの開発に対して,重要な示唆を提供するものであり,この点に本研究の社会的意義があると言える。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Presentation] Analysis of Attitude Change in Japanese University EFL Learners through Refleciton2019

    • Author(s)
      Umeki Riko, Tsuido Kazuaki
    • Organizer
      The 17th Asia TEFL
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] フォーカス・グループインタビュー調査による英語を苦手とする大学英語学習者の実態把握2019

    • Author(s)
      辰巳明子,築道 和明
    • Organizer
      日本リメデイアル教育学会 第15回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 語順整序問題での誤りの傾向と分析―英語が苦手な大学生英語学習者の事例を基に―2019

    • Author(s)
      築道 和明,兼重昇,辰巳明子,梅木璃子
    • Organizer
      日本教科教育学会 第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 英語の不得意な大学生のDecodingの傾向とその指導への一考察2018

    • Author(s)
      兼重昇,築道和明,辰己明子,濱崎太賀
    • Organizer
      日本教科教育学会第44回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 中等英語科教育2021

    • Author(s)
      卯城祐司,樫葉みつ子,築道和明,兼重昇,辰己明子,他26名
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003594
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 大学生英語学習者のつまずきの要因と適切な支援2021

    • Author(s)
      築道和明,兼重昇,辰己明子,梅木璃子
    • Total Pages
      100
    • Publisher
      ニシキプリント
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育の視点でどの子どもも学びやすい小学校英語の授業づくり2020

    • Author(s)
      大谷みどり,築道和明,飯島睦美
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi