• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing teaching method and materials of English sounds for young Japanese EFL learners

Research Project

Project/Area Number 18K00750
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKanda University of International Studies

Principal Investigator

Kawai Hiromi  神田外語大学, 児童英語教育研究センター, 准教授 (10716434)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高山 芳樹  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10328932)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords英語音声指導法 / 音素認識 / 音韻認識 / 通常学級 / 視覚的教材 / 聴覚障害児童 / 音環境 / 口形模倣 / 分節音の知覚・産出能力 / 視覚的ストラテジー / 通常・特別支援連携指導体制 / 外国語視覚的補助教材 / 健聴児童
Outline of Final Research Achievements

This study developed the method of teaching English sounds and the visual aids for children learning inclusive English classrooms, aiming at establishing universally designed English education. Overall, the three-year study has accomplished the following achievements: (1) the perceptive and productive abilities of hard-of-hearing pupils studying English in inclusive classrooms were improved though explicit English sound instruction, (2) the listening environment where hard-of-hearing pupils took English lessons was specified, (3) the explicit sound instruction to 100 5th-grader pupils in inclusive classrooms was effective, (4) the teachers and pupils’ awareness of English sounds have changed across the treatment session, (5) the effective usage of the visual aids was observed, (6) TT system between regular class teachers and a special education teacher was well established, and (7) the concrete accommodations and educational support in English classrooms were proposed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校で増加する支援を必要とする児童の中でも特に聴解で最も弱い立場にある聴覚障害児童に焦点を当て,外国語授業中の音環境を明らかにし,日本語文字を介在させる従来の指導法ではなく,聴覚障害児童に英語音声そのものの指導ができることを実証し,「見る」傾聴姿勢が全ての英語入門期の児童に英語能力を高める上で有効であることを示した学術的意義は非常に高い。そして,小学校教員の指導を介助する汎用性の高い視覚的教材の開発や,支援を必要とする児童に具体的な配慮や支援策を提案できたことの社会的意義は大きい。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (48 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 2 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 4 results) Book (15 results)

  • [Journal Article] 聴覚障害児童が在籍する公立小学校の英語学習環境の実態調査 -インクルーシブな英語教科化を目指して-2021

    • Author(s)
      河合裕美
    • Journal Title

      『神田外語大学紀要』

      Volume: 33 Pages: 191-214

    • NAID

      120007027993

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英単語リズムパターンの視覚提示によって 日本人英語学習者の発音の明瞭性はいかに変化するか ―聞き手が英語の母語話者と非母語話者の場合―2021

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Journal Title

      『英学論考』

      Volume: 49 Pages: 31-42

    • NAID

      40022661164

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校の英語の指導で大切なこと-文字指導の大前提となる音の指導をたっぷりと2021

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 70 Pages: 22-23

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ禍でも続けられた聴覚障害児童への英語音声指導2021

    • Author(s)
      河合裕美
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 70 Pages: 14-16

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常学級に在籍する聴覚障害児童の英語音素知覚・産出能力-教科化におけるインクルーシブな英語教育体制の取組みへ-2020

    • Author(s)
      河合裕美
    • Journal Title

      『英文學思潮』

      Volume: 93 Pages: 1-29

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 明示的な英語音声指導に対する児童の意識変容と学習方略の構築 -「主体的に学ぶ」高学年児童の思考の特徴-2020

    • Author(s)
      河合裕美
    • Journal Title

      『日本児童英語教育学会(JASTEC)研究紀要』

      Volume: 39 Pages: 17-32

    • NAID

      40022600897

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聴覚障害児童の英語音声の知覚・産出能力の実態調査 -通常学級内授業における指導法・教材開発検討のための基礎研究-2019

    • Author(s)
      河合裕美
    • Journal Title

      博報財団第13回児童教育実践についての研究助成報告書 1 - 53 2019年5月

      Volume: 13 Pages: 1-53

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 通常小学校在籍の聴覚障害児童の英語分節音産出エラーの特徴―摩擦音・破擦音の観察を中心に―2019

    • Author(s)
      河合裕美・高山芳樹
    • Journal Title

      2019年(令和元年)度 第33回日本音声学会全国大会予稿オンライン掲載http://conference.wdc-jp.com/psj/2019/index.html

      Volume: 33 Pages: 1-6

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生の日本人英語学習者の音節認識能力を探る ―英単語の「音節の数」をいかに正確に数えられるのか―2019

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Journal Title

      第45回 全国英語教育学会 弘前研究大会 発表予稿集

      Volume: 45 Pages: 368-369

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校高学年2年間の英語能力と児童の英語学習に対する意識の変容-児童の自己評価に影響している要因は何か-2019

    • Author(s)
      河合裕美・田中真紀子
    • Journal Title

      JES Journal(小学校英語教育学会誌)

      Volume: 19 Pages: 101-116

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Teaching Children How to Read and Write: Findings and Suggestions Based on the Research on Japanese Elementary School English Education2019

    • Author(s)
      Tanaka, M., & Kawai, H.
    • Journal Title

      言語教育研究

      Volume: 29 Pages: 119-143

    • NAID

      120006583290

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] <b>The English Speech Processing System in EFL Older </b><b>Japanese </b>2018

    • Author(s)
      河合裕美
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 18 Issue: 01 Pages: 68-83

    • DOI

      10.20597/jesjournal.18.01_68

    • NAID

      130007629934

    • ISSN
      1348-9275, 2424-1768
    • Year and Date
      2018-03-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Children’s Sound-Letter Recognition Knowledge Predicts High Self-Evaluation of English Abilities: Analyses of Questionnaires and Tests Given to Japanese Elementary School Children2018

    • Author(s)
      Tanaka, M., & Kawai, H.
    • Journal Title

      JACET International Convention Selected Papers

      Volume: 5 Pages: 130-155

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校英語が変わる!-中学年の「音声」中心から高学年の「文字」への 円滑な指導を目指してー2021

    • Author(s)
      河合裕美(神田外語大学)
    • Organizer
      獨協大学DUETA第10回ワークショップ
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 通常学級に在籍する聴覚障害児童への英語音声指導の取組みー発音口形を「見る」傾聴姿勢は聴児へのお手本になる!ー2021

    • Author(s)
      河合裕美(神田外語大学)
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会 2021年度第1回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 今日から実践できる発音強化法~最強の英語発音ジム~2021

    • Author(s)
      高山芳樹(東京学芸大学)
    • Organizer
      株式会社アルク KCフォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 支援を必要とする児童を含む通常学級の外国語学習のための環境づくり-特別支援学級との英語指導連携体制構築の一環として-2020

    • Author(s)
      河合裕美(神田外語大学)・大谷みどり(島根大学)・松尾理恵(船橋市立船橋小学校)・飯島睦美(群馬大学)
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会 自主シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語音声指導における口形を「見る」態度の育成の効果-高学年児童の注視時間・英語能力・意識の変化-2020

    • Author(s)
      河合裕美(神田外語大学)・高山芳樹(東京学芸大学)・松尾理恵(船橋市立船橋小学校)
    • Organizer
      第20回 小学校英語教育学会(JES)中部・岐阜大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 発音口形を「見る」傾聴姿勢と明示的英語音声指導の効果-聴覚障害学級から通常学級への長期的指導連携の取組み-2020

    • Author(s)
      河合裕美(神田外語大学)
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会(AUDELL)第2回研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童への音韻認識指導のための英単語発音データベースの構築2020

    • Author(s)
      高山芳樹(東京学芸大学)
    • Organizer
      第20回 小学校英語教育学会(JES)中部・岐阜大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「通じる英語」を目指す発音指導の理論と実践2020

    • Author(s)
      高山芳樹(東京学芸大学)
    • Organizer
      北星学園大学英文学科卒英語教員研究協議会(北星英研)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 聴覚障害児童が在籍する通常小学校の英語学習環境の実態調査-インクルーシブな通常学級・個別指導連携体制の音声指導を目指して-2019

    • Author(s)
      河合裕美・松尾理恵・高山芳樹
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害児童の英語音声の知覚・産出能力の実態調査-通常学級内授業における指導法・教材開発検討のための基礎研究-2019

    • Author(s)
      河合裕美
    • Organizer
      博報財団 第13回 児童教育実践についての研究助成 研究成果報告会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 通常小学校在籍の聴覚障害児童の英語分節音産出と教室音環境の実態―日本語を介さない英語音声指導法構築と合理的配慮の具体的検討のために-2019

    • Author(s)
      河合裕美・松尾理恵
    • Organizer
      一般社団法人日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 通常小学校在籍の聴覚障害児童の英語分節音産出エラーの特徴―摩擦音・破擦音の観察を中心に―2019

    • Author(s)
      河合裕美・高山芳樹
    • Organizer
      2019年(令和元年)度 第33回日本音声学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 公立小学校通常学級で学ぶ聴覚障害児童の英語分節音の知覚・産出能力-日本語を介さない英語音声指導法構築のために-2019

    • Author(s)
      河合 裕美・松尾 理恵
    • Organizer
      2019年度 第28回大会(東京)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 通常校小学校に在籍する聴覚障害児童への英語分節音指導 ー「聞こえ学級」担任の日本語を介しない個別英語音声指導の取り組みの効果ー2019

    • Author(s)
      松尾理恵・河合裕美
    • Organizer
      2019年度 第28回大会(東京)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の日本人英語学習者の音節認識能力を探る ―英単語の「音節の数」をいかに正確に数えられるのか―2019

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Organizer
      第45回 全国英語教育学会 弘前研究大会(弘前大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校英語授業における発音指導のミニマム・エッセンシャルズ2019

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Organizer
      ELEC同友会英語教育学会主催教科書著者による中・高教科書指導法ワークショップ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高学年児童の学習ストラテジーと分析的学習能力-明示的な音声指導に対する振り返り記述の質的分析-2018

    • Author(s)
      河合裕美
    • Organizer
      JES小学校英語教育学会長崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校高学年2年間の英語能力と児童の英語学習に対する意識の変容-児童の自己評価に影響している要因は何か-2018

    • Author(s)
      田中真紀子・河合裕美
    • Organizer
      JES小学校英語教育学会長崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Japanese Older Elementary School Students’ Yearlong Progress of English Abilities in an EFL Setting2018

    • Author(s)
      Tanaka, M., & Kawai, H.
    • Organizer
      JACET 57th International Convention
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Changes in Older EFL Japanese Children's Awareness of English Sounds through Explicit Sound Instruction2018

    • Author(s)
      Kawai, H.
    • Organizer
      Language Awareness conference 2018 in Amsterdam
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 聞いて・見て・まねる覚える英語の音~音声指導はじめの一歩~(仮題)2021

    • Author(s)
      河合裕美・高山芳樹
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] [動画でわかる]英語授業ハンドブック〈小学校編〉2021

    • Author(s)
      金谷憲・粕谷恭子・物井尚子(編)・高山芳樹(分担執筆)
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469041866
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 最強の英語発音ジム ~「通じる発音」と「聞き取れる耳」をモノにする2019

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      アルク
    • ISBN
      4757433212
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年1月号2019

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119750191
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年2月号2019

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119750290
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年3月号2019

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119750399
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年4月号2018

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119750481
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年5月号2018

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119750580
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年6月号2018

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119750689
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年7月号2018

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119750788
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年8月号2018

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119750887
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年9月号2018

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119750986
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年10月号2018

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119751082
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年11月号2018

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119751181
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] NHKテレビ エイエイGO! 2018年12月号2018

    • Author(s)
      高山芳樹
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4910119751280
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi