• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building a Language Education Curriculum for Developing Intercultural Competence

Research Project

Project/Area Number 18K00785
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Hara Takayuki  鹿児島大学, 総合科学域総合教育学系, 准教授 (40572227)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 樋口 晶彦  宮崎国際大学, 国際教養学部, 特任教授 (20189765)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords異文化間理解能力 / 言語教育 / カリキュラム / 言語教育カリキュラム / グローバル人材育成 / 異文化間理解教育 / 言語教育政策 / グローバル化対応
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a language education curriculum that fosters intercultural understanding in school education.
For this purpose, we have conducted research in Taiwan and Australia, which are neighboring countries and regions with advanced intercultural understanding education and language education, to compare and analyze (1) policies for globalization, (2) language education policies and language education curriculum, and (3) intercultural understanding education. Based on this, we have attempted to construct a language education curriculum required in Japan in a globalizing society, to verify its effectiveness, and to make proposals.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究の結果、欧州評議会から異文化間理解能力に関する参照枠が存在し、それらを比較・検討した。これらを地域化した上で日本の学校の言語教育に組み込むことで、異文化理解能力を育成できるという示唆を得た。
ただ、コロナウイルス感染症の影響で研究期間を2年延長したが、海外渡航が最終年の後半にしかできず、台湾とオーストラリアで得られた資料を十分に分析する時間が確保できなかった。ここで得られた知見を先ほどの参照枠に組み込むことで、学校教育における異文化間理解能力を育成する言語教育カリキュラムを構築するはずであったが、構築するに至らなかった。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (26 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results,  Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 多文化共生社会における異文化理解教育の試み―大学の場合―2021

    • Author(s)
      原隆幸
    • Journal Title

      水谷信子記念日本語教育論集

      Volume: 3・4 Pages: 85-94

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国語学習者の異文化間能力を育成するための枠組みと文化項目に関する研究2019

    • Author(s)
      原隆幸
    • Journal Title

      Studies in English Teaching and Learning in East Asia

      Volume: 7 Pages: 27-39

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Current Situation in ELES in Japan, Korea, and Taiwan: Teacher Training and Future Prospects2019

    • Author(s)
      Akihiko Higuchi
    • Journal Title

      Studies in English Teaching and Learning in East Asia

      Volume: 7 Pages: 114-126

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ヨーロッパにおける複言語・複文化能力の指標―日本への示唆を求めて―2019

    • Author(s)
      原隆幸
    • Journal Title

      VERBA

      Volume: 42 Pages: 58-67

    • NAID

      120006592277

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育における文化項目の特徴―CEFRとJF日本語教育スタンダードを比較して―2019

    • Author(s)
      原隆幸
    • Journal Title

      水谷信子記念 日本語教育論集

      Volume: 2

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 外国語教育における異文化間能力育成の枠組みを考える2022

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      第227回東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The Education Policy and English Education with SDGs in Japanese Universities2022

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      20th Asia TEFL International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロナ禍における遠隔英語教育の実践例ー遠隔で行う技能統合型の英語授業―2022

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)第61回国際大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Redesigning an English Curriculum with SDGs in Japanese Universities2022

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      The 31st International Symposium on English Language Teaching and Learning and Book Fair
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 異文化理解能力を育成するための日本語教育2022

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      屏東大学外国語教育文化シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学英語教育の変容ー地方国立大学の試みー2022

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Language Education to 'Connect': To Prevent Exclusions and Disparities for Global Citizens2021

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      大学英語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A Case Study on Introducing SDGs in English Education in Japan2021

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語政策SIGー過去から現在と未来に向けて2021

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      JAAL in JACET
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学におけるグローバル人材を育成するコースの変容ーコロナ前とコロナ禍を比較してー2021

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      グローバル人材育成教育学会 九州支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 対面と遠隔で教える英語授業の比較2021

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔で行う英語のPBL型授業のあり方ーオンデマンドでどこまでできるのかー2020

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      日本英語文化学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The Feasibility of Introducing Intercultural Understanding in English Education in Japan2020

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国における大学英語カリキュラムの変容2020

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中国の教科書に見られる性の平等性―中学校の英語教育を中心に―2020

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      名古屋工業大学石川有香科研公開シンポジウム ジェンダーと英語教育
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Evaluation of student's tasks and performances in ESAP classes2019

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      The 2019 Macao English Language Teaching Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Redesigning English Education in Japanese Universities in the Globalized Era2019

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 東アジアの英語教科書に見る女性表象・男性表象―男女共同参画社会の推進を目指して―2019

    • Author(s)
      相川真佐夫、石川有香、原隆幸
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Teaching and Learning of Languages at School in Europe: Main Findings from Eurydice Report 20172019

    • Author(s)
      Akihiko Higuchi
    • Organizer
      東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における異文化間能力を育成するための枠組み2019

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Changes of English Education and Related Programs in Japanese Universities2019

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      Comparative Educaion Society of Hong Kong
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Integrating Language Skills and Project or Problem-based Learning2018

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      2018 English Education Teaching Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching Intercultural Understanding in English Education in Japanese Universities2018

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グローバル人材育成に求められるもの―言語、文化、適正―2018

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      大学英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] English Language Education and Globalization in Higher Education2018

    • Author(s)
      Takayuki HARA
    • Organizer
      The 3rd International Conference of MBALL・AELLK・MESK・NAELL
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語教育における異文化理解能力育成の枠組み2018

    • Author(s)
      原隆幸
    • Organizer
      第12回国際日本語教育及び日本研究シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「つながる」ための言語教育2021

    • Author(s)
      杉野 俊子、野沢 恵美子、田中 富士美
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352473
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 日本英語文化学会創立45周年記念論文集 英語文化研究2021

    • Author(s)
      佐々木隆、菅野智城、落合真裕、須永隆広、原隆幸 他
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 英語とつきあうための50の問い2020

    • Author(s)
      杉野俊子、田中富士美、野沢恵美子、原隆幸 他
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750349695
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi