Project/Area Number |
18K00787
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Prefectural University of Hiroshima |
Principal Investigator |
Joto Akiyo 県立広島大学, 人間文化学部, 名誉教授 (60196665)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西尾 由里 名城大学, 外国語学部, 教授 (20455059)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 英語音声教育 / 小学校外国語活動 / 英語音声指導書 / 日本人英語学習者 / 英語アルファベット文字名称 / 音声音響分析 / 日英語対照音声学 / 教師オートノミー / 英語発音指導 / 英語アルファベット名称の発音 / 児童英語教育 / 小学校英語教育 / 英語音声 / 日英対照音声学 / 教師用音声指導書 / 日本人学習者 / 英語発音学習 / 指導マニュアル |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to create a comprehensive teaching manual on English pronunciation tailored for elementary school teachers. It began by examining the occurrence rates of both segmental and suprasegmental sounds present in teaching materials for third and fourth graders, serving as foundational data for manual development. The manual itself featured dynamic audio-visual resources showing native English speakers pronouncing English sounds, alongside detailed Japanese explanations on pronunciation and teaching techniques for each sound. To further empower teachers, an English pronunciation self-learning system via ICT was devised, with its URL integrated into the manual. Additionally, to ensure accuracy, the pronunciation of English alphabet letter names by elementary school students and teachers underwent evaluation by native English speakers and acoustic analysis. These assessments aimed to validate the manual's descriptions, facilitating refinements based on the findings.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究結果から,外国語活動の2年間で英語音声の基本的項目が全て出現し,指導が可能であることが明らかとなった。小学校中学年のこの期間の指導は,大学までの日本の英語音声教育の基礎を成すものと位置づけられ,適切な指導が重要である。しかし,小学校児童や教員の発音の実態を分析した研究はまだ少なく,小学校教員のための発音指導に関する支援は充実しているとは言えない状況である。本研究成果は,このような支援が十分進んでいない分野に一石を投じるものであり,小学校教員が英語音声の基礎知識を得て,自信を持って発音指導を行うための一助となることが期待される。
|