Project/Area Number |
18K00865
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
NOJI MIYUKI 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (40251863)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中島 基樹 長野県立大学, グローバルマネジメント学部, 准教授 (60609098)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
|
Keywords | wh複写 / 部分的wh移動 / whyの倒置エラー / tough構文における演算子移動 / 残留代名詞 / L1の影響 / インプットの影響 / 自他交替可能な非対格動詞 / L1日本語の英語学習者 / tough構文 / 演算子移動 / 機能範疇C / 多重否定文 / 機能範疇Neg / 母語の影響 / 自他交替可能な英語の非対格動詞 / 機能範疇v / 教科書分析 / 日本語が母語の英語学習者 / 機能範疇T / インプット頻度 / 日本人英語学習者 / 自他交替が可能な非体格動詞 / 受動化の誤り / 有生性 / why・what疑問文 / 倒置無エラー / 短距離・長距離wh移動 / 第二言語英語 / 長距離wh移動 / 複合wh疑問文 / 第二言語習得 / 英語 / 日本語 / 機能範疇 / 解釈不可能な素性 |
Outline of Final Research Achievements |
As for the acquisition of C, L1 Japanese learners of English (JLEs) were found to use partial wh-movement and wh-copying as in German. Another finding was that non-inverted “why” questions were produced more in simple wh-questions than in complex wh-questions. Thirdly, the predicates in tough constructions produced by JLEs at a relatively early stage of acquisition were congruent with the input data from English textbooks, which suggests an influence of the input. However, various linguistic properties observed in learners’ data including errors were rather consistent with L1 Japanese, which suggests the influence of L1 as well. As for the acquisition of the functional category v, JLEs were previously reported to show a difficulty in the intransitive use of English unaccusative verbs that also have a transitive use. The results of a textbook analysis suggest the important role of input frequencies in the degree of the difficulty.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
機能範疇Cは英語の疑問文等で見られる主語・助動詞倒置や演算子移動を引き起こし,機能範疇vは動詞の自他交替を担うと考えられている。本研究ではこういった現象に関して違いを示す日本語が母語の英語学習者がこれらの機能範疇の習得に際して様々な非目標言語的な振る舞いを示すことを明らかにした。またその原因についても追及を行った。これらは今後の研究の進展につながる足掛かりとなるであろう。一方,機能範疇Cとvの習得に関連して学習者が示した様々な困難を明らかにし,考えられる原因として提示した内容に関しては今後英語教育の領域でより良い指導につながる可能性が期待できるであろう。
|