Project/Area Number |
18K00975
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 03020:Japanese history-related
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Research Institution | Aichi University |
Principal Investigator |
KANO HIROSHI 愛知大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (30308712)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | プロパガンダ / タイ / 大東亜共栄圏 / 南進政策 / 宣伝機関 / 東南アジア / 多言語 / 文化政策 / 他言語 / 南進 |
Outline of Final Research Achievements |
Although the research was affected by the COVID-19 pandemic, the objectives were largely achieved. The following facts have been clarified. In Thailand, British propaganda activities had been active, but from 1941, an increase in German and Japanese presence was observed. Among the Japanese propaganda organizations that emerged was the well-known Thai-Japanese Cultural Institute. Additionally, it was specifically revealed that the Press Department of the Japanese Army Headquarters in Thailand held regular meetings with the Thai Government's Public Relations Department, that organizations related to the Ministry of Railways' International Tourism Bureau were involved in propaganda activities, and that "Radio Tokyo" also conducted broadcasts directed at Thailand. Furthermore, some of the related historical materials collected during this research have been sequentially published in the "Aichi University Rare Materials Digital Gallery" for broader accessibility.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、次のことが判明した。タイではイギリスの宣伝活動が活発であったが、1941年からは日本のプレゼンスが高まった。具体的には、日泰文化研究所や日泰文化会館のほか、泰国駐屯軍司令部報道部や鉄道省国際観光局関連機関がタイにおける日本の宣伝活動を展開した。また「ラジオ・トウキョウ」のタイ向け放送も日本の宣伝として機能していた。本研究によって、戦時期日本のタイに対する宣伝が軍を含む様々な機関によって展開され、訴求先として女性を重視していたことやマーケットとしての重要性が認識されていたことがわかった。収集した関係史資料の一部は「愛知大学貴重資料デジタルギャラリー」において市民に広く公開されている。
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