• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Consolidation of Habsburg Monarchy: Landsschaftsschule und Gymnasium in Linz

Research Project

Project/Area Number 18K01029
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 03040:History of Europe and America-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Ishii Daisuke  神戸大学, 人文学研究科, 人文学研究科研究員 (10588388)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsハプスブルク君主国 / ギムナジウム / 上オーストリア / 中等教育 / 高等教育 / オーストリア史 / 中・高等教育 / 18世紀 / 「中・高等教育」改革 / 領邦学校 / イエズス会 / 貴族 / ハプスブルク史
Outline of Final Research Achievements

In this study, I examined the relationship between the center and the regions in education and schools by tracing the transition of the Landschaftsschule and Gymnasium in Linz.Furthermore, I examined the state of middle and higher education. The results of this research revealed the following: (1) In the Habsburg monarchy, the trend toward "centralization of education" strengthened from the late 18th century onward, but there was also room to respond to local conditions and to meet local demands. (2) With the development of the school system, there were various opinions and attempts to create a new category of "secondary education," (3) From the very beginning of the foundation, the role of "educational institution in the region" remained important.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの研究では、中央の教育政策の検討が中心であった。しかし本研究の結果からは、地方の要望が「地方における教育機関」に対して少なからず影響を及ぼしていたことが明らかとなり、「複合国家」であったハプスブルク君主国において、教育や学校もまた地方の独自性を示すものであることが分かった。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2021 2020 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 祝祭的忠誠誓約式への変化と諸身分の役割 ─16~17世紀上オーストリアにおける 忠誠誓約式の分析から─2021

    • Author(s)
      石井大輔
    • Journal Title

      東欧史研究

      Volume: 43 Pages: 3-21

    • NAID

      40022558932

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新刊紹介:髙梨『駐英大使の見たヘンリ8世時代 ――神聖ローマ皇帝大使シャピュイの書 簡を中心に――』2020

    • Author(s)
      石井大輔
    • Journal Title

      『西洋史学論集』

      Volume: 第57巻 Pages: 62-64

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 宗派対立期領邦上オーストリアにおける貴族身分の動向 ――「諸身分規定」による「古い貴族家門」の確立――2018

    • Author(s)
      石井大輔
    • Journal Title

      『西洋史学』

      Volume: 266 Pages: 19-37

    • NAID

      40021791501

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 青野原俘虜収容所関連の活動について(活動報告)2018

    • Author(s)
      石井大輔
    • Journal Title

      『Link : 地域・大学・文化 : 神戸大学大学院人文学研究科地域連携センター年報』

      Volume: 10 Pages: 173-175

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Book] ハプスブルク事典2023

    • Author(s)
      川成 洋、菊池 良生、佐竹 謙一
    • Total Pages
      826
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621306819
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi