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Internal efffects of external advertising

Research Project

Project/Area Number 18K01890
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionDaito Bunka University

Principal Investigator

Igarashi Masaki  大東文化大学, 経営学部, 准教授 (40615358)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白井 康之  大東文化大学, 経営学部, 教授 (20597512)
渡邊 直人  大東文化大学, 経営学部, 准教授 (70434272)
国府 俊一郎  大東文化大学, 経営学部, 教授 (90759721)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords広告 / インターナル・コミュニケーション / 広告効果 / 従業員 / エンゲージメント
Outline of Final Research Achievements

These studies are designed to find the mechanism of internal effects of corporate external advertising, focusing on employees' work motivation. After reviewing previous relevant studies and pretesting, we developed a conceptual model and examined the model empirically with support of a Japanese company. During the study process, some findings were published and the examined model was presented at an academic conference. There remained some further issues about applying the model to non-Japanese organizations and sophisticating the credibility and validity, due to the global Covid-19 pandemic.
However, our studies contribute to propose an model by reconsidering the old rule of thumb among business people. These studies also contribute to the advertising internal effects literature as Japanese studies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、広告に携わるビジネスパーソンにおいて古くから経験知として知られてきた広告のインターナル効果について、学術的観点から再検討を行いモデルを提案するに至った。組織の本部広告部門等が企画実施する対外的な広告に対し、組織の内部成員がその効果を期待できることで働く内発的動機が高まることが示された。また、内部成員が広告表現から正確性や組織の努力を認めることによって、効果への期待が高まることが分かった。これにより、広告企画実施の実務上の留意点について示唆が得られる。また、本研究は同様の研究テーマについて日本で得られた希少な成果の一つになったと考えている。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 対外的広告が組織の内部成員に与える影響―大学を題材とした探索的検討2020

    • Author(s)
      五十嵐正毅、國府俊一郎、白井康之、渡邊直人
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 311 Pages: 28-35

    • NAID

      40022246481

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 対外的広告が組織の内部成員に与える影響2020

    • Author(s)
      五十嵐正毅、國府俊一郎、白井康之、渡邊直人
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 311

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 広告のインターナル効果に関する研究の展開と課題2019

    • Author(s)
      五十嵐正毅
    • Journal Title

      経営論集 (大東文化大学経営学会)

      Volume: 38 Pages: 1-14

    • NAID

      40022053221

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] BSC活用組織における職務満足の変化と傾向2018

    • Author(s)
      渡邊直人
    • Journal Title

      経営論集(大東文化大学)

      Volume: 36 Pages: 109-119

    • NAID

      40021710677

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] BSC活用組織における多面的目標達成および内発的動機づけの関係2018

    • Author(s)
      渡邊直人
    • Journal Title

      経営論集(大東文化大学)

      Volume: 37 Pages: 251-261

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 対外的広告が組織の従業員に与える影響2020

    • Author(s)
      五十嵐正毅
    • Organizer
      日本広告学会 第51回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 購買履歴に基づく顧客ロイヤルティの強さと変化傾向の評価指標の提案2018

    • Author(s)
      佐々木誠治, 茂木雅祥, 高島悠佑, 白井康之, 後藤裕介
    • Organizer
      経営情報学会 特別全国研究発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

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