Design Methodology to Create Schools as Learning Organizations
Project/Area Number |
18K02307
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Soyoda Hirofumi 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (60253043)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 学校づくり / スクールリーダー教育 / デザイン / 状況の素材との省察的な対話 / 学校経営組織論 / 教師の仕事の仕方 / 動的相対主義 / 「ずれ」による創造 / 組織学習 / 組織デザイン / デザイン行為 / 状況との省察的な対話 / 学校 / 学習する組織 |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarified the characteristics and issues of "reflective conversation with the material of the situation" (developmental design approach), which is at the core of school development and school leader education, through theoretical considerations and case analyses. It has been found that when engaging in "reflective conversation with the material of the situation," the emphasis should be on cultivating insight into the possibilities for the future in the real movement of school development, rather than on reflecting on the "frames" held in the minds of designers and organizational members.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在、学校現場などにおいて影響力のある学校マネジメントの実践や学校組織マネジメント研修が「合理的な問題解決」としてのデザイン観にもとづいており、そのデザイン観が学校の「断片化」に陥りやすい特徴を持っていることを明らかにした。そのうえで、その代わりとなりうるデザイン観を提示し、学校づくりや教職大学院等におけるスクールリーダー教育の新たな可能性の基盤を提示することができた点で学術的・社会的意義を有する。
|
Report
(5 results)
Research Products
(17 results)