• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of Teachers' Moral Judgment in Teaching

Research Project

Project/Area Number 18K02330
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

Masuda Mina  富山大学, 学術研究部教育学系, 講師 (80736885)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教師の道徳的判断 / 協働的な授業 / 探究的な授業 / 教師の専門性 / 教師研究 / 授業研究 / 教師の判断 / 校内研修会 / 同僚性 / 探究的な学び / 教師教育 / 道徳的判断 / 教授スタイル / 対話的な学び / 教職の専門性 / 協同的な学び / 教師 / 探求的授業 / 教職専門性
Outline of Final Research Achievements

The results of this study are, first, the submission of a theoretical framework for identifying the characteristics of teachers' moral judgments in collaborative and inquiry-based classes. I have found a new perspective in interpreting the influences from outside the classroom that are implicit in teachers' value judgments in teaching. Second, I found that teachers' autonomous decisions supporting children's inquiry in the class were facilitated by learning with their colleagues in each school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教科内容の知識や指導技術等と異なり,授業における教師の判断は,具体的な内容が捉えにくい傾向にある。そのため,授業中の教師の判断をいかに成熟させていくかということについても,教師たちによって経験的に把握され,同僚の先輩教師から徒弟的に学ばれてきた。本研究では,授業中の教師の判断を価値に関わる道徳的判断と捉えて実証的に特徴を明らかにするための理論枠組みを提示したことにより,教師の専門性とその育成を巡る議論に新たな視点を提供することができた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 9 results)

  • [Journal Article] 対話的で探究的な授業における教師の教授スタイルを捉える視座2022

    • Author(s)
      増田 美奈
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要 = Memoirs of the Faculty of Human Development University of Toyama

      Volume: 16 Issue: 2 Pages: 73-81

    • DOI

      10.15099/00021558

    • URL

      https://toyama.repo.nii.ac.jp/records/19137

    • Year and Date
      2022-03-15
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学習指導要領の実践に向けた学校現場の取り組み-校内研修を通した授業実践の改善-2022

    • Author(s)
      増田美奈
    • Organizer
      富山大学-JICAエチオピア国別研修「カリキュラム開発、実施、評価を通じた理科教育における持続的な学びの改善」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの学び合いを支える実践に向けた教師同士の学び2021

    • Author(s)
      増田 美奈
    • Organizer
      令和3年度校内研修活性化研修会(富山県教育委員会主催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」の視点からの学習評価と授業改善2021

    • Author(s)
      増田 美奈
    • Organizer
      富山県立高岡支援学校障害種別研修会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学びの視点からの授業づくり2021

    • Author(s)
      増田 美奈
    • Organizer
      富山県立ふるさと支援学校障害種別研修会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学びに向かう力を育む「主体的・対話的で深い学び」2021

    • Author(s)
      増田 美奈
    • Organizer
      滑川市立西部小学校学力向上拠点校研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの時代を生きる子どもたちの学びとは2021

    • Author(s)
      増田 美奈
    • Organizer
      教育フォーラム2021(富山大学人間発達科学研究実践総合センター主催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 育成を目指す資質・能力の獲得に向けた「主体的・対話的で深い学び」2020

    • Author(s)
      増田 美奈
    • Organizer
      富山県立高岡支援学校障害種別研修会講演
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの時代を生きる子供たちの学びとは2020

    • Author(s)
      増田 美奈
    • Organizer
      富山大学データサイエンス教育事業キックオフミーティング「GIGAスクール構想が目指す学びの姿と大学による支援」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 主体的で対話的な学びの場の創造2019

    • Author(s)
      増田 美奈
    • Organizer
      魚津市小学校教育研究会研究大会講演
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 今,道徳教育について共に考える2019

    • Author(s)
      増田 美奈
    • Organizer
      富山大学人間発達科学部附属特別支援学校公開研修会講演
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 対話的な授業における教師の教授スタイルを捉える視座2019

    • Author(s)
      増田 美奈
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi