• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study of developing a platform of lifelong learning

Research Project

Project/Area Number 18K02361
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

FUJITA KUNIKO  富山大学, 学術研究部教育研究推進系, 教授 (50322970)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords生涯学習 / 人材開発 / 学習成果活用 / 学習支援 / 社会教育 / 大学開放 / 大学拡張 / 生涯学習プラットフォーム / 学習プラットフォーム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a model for a "lifelong learning platform" that will serve as the basis for realizing a community-oriented problem-solving society where the learning outcomes of local residents are appropriately evaluated and connected to social utilization. In the current lifelong learning environment, the transition from ‘learning’ to ‘action’ is often difficult and the ‘learning-to-action cycle’ immediately stops. Therefore, we empirically demonstrate the necessity of developing coordinators who has three key functions: consultation, provision of learning information, and connecting learners through a network. And we clarify what factors are necessary for the development of such human resources, including social education professionals and social education specialists. Based on this, we have developed and implemented effective training programs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来型の生涯学習では、学習者が「学ぶ」こととそれを「活かす」ことは、その間をつなぐ者がいない限り途切れがちなものだった。それはまた、地域にとっても学びを得た人材が活用されないという点で改善が必要な状況であった。本研究で開発・実施した、「生涯学習プラットフォーム」の核となる社会教育関係職員の研修プログラムは、地域住民と地域が一丸となって学習し、成長し続ける「学び」と「活動」の循環型社会の仕組みづくりに寄与するものである。それはまた、持続的な生涯学習社会の形成、協働型コミュニティの形成をも視野に入れた、地域課題解決型学習を必要とする創縁社会の地域の担い手を育むといった意義も持つ。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 現代社会における社会教育主事、社会教育士育成の現状と課題2024

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Journal Title

      富山大学地域連携推進機構生涯学習部門年報

      Volume: 25 Pages: 29-38

    • DOI

      10.15099/0002000228

    • URL

      https://toyama.repo.nii.ac.jp/records/2000228

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生涯学習の学習機会の現状と社会教育が担うもの2023

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Journal Title

      富山大学生涯学習年報

      Volume: 23 Pages: 29-37

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学が取り組む「学ぶ直し」からリカレントへのてっぼうと課題2022

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 77 Pages: 14-19

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「生涯学習のプラットフォーム構築と大学開放」2021

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Journal Title

      UEJ電子ジャーナル

      Volume: 第36 Pages: 20-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「新たな大学開放の可能性を探る」―パンデミックの中での生涯学習プラットフォームの可能性―2)2021

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Journal Title

      富山大学生涯学習年報

      Volume: 22 Pages: 29-40

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 今日的な社会教育状況と大学開放」-学習とその成果の活用を考えるー2021

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Journal Title

      富山大学生涯学習年報

      Volume: 23 Pages: 21-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 生涯学習プラットフォームとしての仕組みづくりと大学開放 : 地域における学習と新たな大学の社会教育支援2019

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Journal Title

      富山大学地域連携推進機構生涯学習部門年報

      Volume: 21 Pages: 27-37

    • DOI

      10.15099/00019916

    • NAID

      120006773358

    • URL

      https://toyama.repo.nii.ac.jp/records/17472

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域における生涯学習プラットフォームの構築を目指して―富山県における実践例から―2018

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Journal Title

      UEJ大学開放推進機構 電子ジャーナル

      Volume: 28 Pages: 1-11

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域づくりの課題と大学開放の方向性2018

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Journal Title

      富山大学地域連携推進機構生涯学習部門年報

      Volume: 20 Pages: 27-36

    • DOI

      10.15099/00019173

    • NAID

      120006546911

    • URL

      https://toyama.repo.nii.ac.jp/records/16725

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域における教育学習活動と大学の役割2017

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Journal Title

      富山大学地域連携推進機構生涯学習部門年報

      Volume: 19 Pages: 33-41

    • DOI

      10.15099/00017855

    • NAID

      120006346524

    • URL

      https://toyama.repo.nii.ac.jp/records/15374

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 地域の人材育成講座をプラットフォームとしたラーニングシティ形成への期待2023

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Organizer
      日本社会教育学会第70回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生涯学習プラットフォームによる学習支援の可能性2022

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Organizer
      日本社会教育学会169回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 新たな役割を担う「生涯学習プラットフォーム」の学習支援 ―ラーニングシティへの期待と大学開放プログラム―2021

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Organizer
      日本社会教育学会第168回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリアにおける大学開放の実践から学ぶ2021

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Organizer
      第16回UEJ大学開放研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 生涯学習プラットフォームとしての新たな大学開放の可能性―学習成果活用支援スタッフの育成プログラムについて―2020

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Organizer
      第67回日本社会教育学会研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 域課題解決型学習を支援する大学開放の可能性 ―生涯学習プラットフォームの担う役割を追求する―2019

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Organizer
      日本社会教育学会第66回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 生涯学習プラットフォームとしての仕組みづくりと大学開放―地域における学習活動と新たな大学の社会教育支援―2018

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Organizer
      日本社会教育学会第65回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域の教育活動を活性化させる大学開放の役割―生涯学習プラットフォームとして担うもの―2018

    • Author(s)
      藤田公仁子
    • Organizer
      全日本大学開放機構UEJ第10回「大学開放研究会」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 社会教育からみるユーラシアとのかかわり2022

    • Author(s)
      野口教子,宋錫源,藤田公仁子、屈莉他10名
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      芦書房
    • ISBN
      9784755613234
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi