• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the International Education Network for OOSCY in the ASEAN countries

Research Project

Project/Area Number 18K02394
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

Inui Miki  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (10379224)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 荻巣 崇世  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教 (00743775)
鴨川 明子  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (40386545)
中矢 礼美  広島大学, 国際協力研究科, 准教授 (70335694)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsアセアン諸国 / OOSCY / 国際支援ネットワーク / 国際NGO / 教育のアクセス / 教育の質 / 国際機関
Outline of Final Research Achievements

The major research findings are as follows. Firstly, it was found out that each target county did not get the accurate number of OOSCY. Secondly, the characteristics of OOSCY are found to be different by country such as gender, poor economic status, minority, immigrants, however, these characteristics tend to overlap. As the characteristics of OOSCY were varied, education network which this research aimed to investigate was not apparent nor connected.
The regional assistance for OOSCY in ASEAN tend to focus on making them return to school. However, our field research found out that the local level assistance initiated income generated programs and nurtured survival skills by means of vocational education for OOSCY instead of making them return to school. Therefore, it is necessary to empower the task force (local governments and NGOs), and make the impact of the local and micro-level activities more visible.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでOOSCYに対するアセアンレベルの教育支援は彼らを学校に戻すことが主流であり、そのことがアセアン域内でも一般的であった。しかしながら本研究の意義は、公教育よりも職業教育など「多様な教育の在り方」が重んじられていること、アライアンスよりも「当事者を中心としたネットワーク」が形成されていることを発見したことである。
OOSCYへの支援について、従来の理想的な教育の在り方を根本的に見直す結果を導いたこと、さらに効果的な教育の方法を提案することにつながったことには大きな学術意義を見出すことができる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (54 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 6 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results) Book (18 results) Remarks (3 results)

  • [Int'l Joint Research] 教育スポーツ省/ラオス国立大学(ラオス)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 教育文化省(インドネシア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ラオス山岳地帯における教育の質に関する研究 ―学校観察から見えてきた格差-2021

    • Author(s)
      乾美紀・原田雅也
    • Journal Title

      環境人間学研究

      Volume: 23 Pages: 77-89

    • NAID

      120006999463

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インドネシアの華人系大学における中国語教育と大学生の意識.2021

    • Author(s)
      中矢 礼美・劉 国彬
    • Journal Title

      大学教育論叢

      Volume: 7 Pages: 37-54

    • NAID

      40022636958

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Improving Education Access and Quality in the Lao PDR Based on the Seven Principles of the ASEAN Declaration for Out-of-School Children2020

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Journal Title

      Journal of Lao Studies

      Volume: 7 Pages: 75-98

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「国境地域に行き届く国民教育制度:マレーシア(サバ州)―インドネシア(北カリマンタン州)」2020

    • Author(s)
      鴨川明子・金子奈央
    • Journal Title

      『比較教育学研究』

      Volume: 第6号

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「授業研究の国際的な伝播と循環―日本国内の授業研究言説の変遷に着目して―」2020

    • Author(s)
      荻巣崇世
    • Journal Title

      『東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要』

      Volume: 5 Pages: 117-132

    • NAID

      120007146081

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Citizenship education in Indonesia and Japan: A Dynamic endeavour to form national character2020

    • Author(s)
      Arfani, J.W. and Nakaya, A.
    • Journal Title

      Citizenship Teaching & Learning

      Volume: 15(1) Issue: 1 Pages: 45-62

    • DOI

      10.1386/ctl_00019_1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] “Cultivating ASEAN Citizenship in the Cambodian Educational Experience: ASEAN Integration, Challenges and Contradictions2019

    • Author(s)
      Hagai, S. & Ogisu, T.
    • Journal Title

      Ritsumeikan journal of international relations and area studies

      Volume: 50 Pages: 21-40

    • NAID

      120006732420

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「インドネシアの大学におけるサービス・ラーニング―Kuriah Kerja Nyata(KNN)の制度化の特徴と課題―」2019

    • Author(s)
      中矢礼美
    • Journal Title

      『比較教育学研究』

      Volume: 59 Pages: 139-154

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Meanings of international high school education in Indonesia and Japan2019

    • Author(s)
      Arfani, J. W., & Nakaya, A.
    • Journal Title

      Journal of Research in International Education

      Volume: 18(3) Issue: 3 Pages: 310-325

    • DOI

      10.1177/1475240919890223

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Impact of the 'Grade Zero' system on Minority Children in Lao PDR - A Qualitative Study of Pre-primary Schools in a Rural Province.2019

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Journal Title

      Education 3-13:International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education

      Volume: N/A Issue: 1 Pages: 118-130

    • DOI

      10.1080/03004279.2019.1593482

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] “It is not politically correct”: Exploring Tensions in Developing Student-centered Policy in Cambodia,2018

    • Author(s)
      Takayo Ogisu
    • Journal Title

      Compare: A Journal of Comparative and International Education

      Volume: 48(5) Pages: 768-784

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「ボーダー」に生きる人々の教育戦略─在カンボジア・ベトナム系住民と学校2018

    • Author(s)
      Takayo Ogisu
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 第21巻 Pages: 17-32

    • NAID

      120006579511

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] ラオス少数民族の就学経験に関するフィールド調査-モン族とレンテン族の比較から  第9回全国大会 2021年3月13日2021

    • Author(s)
      三木香菜子・乾美紀
    • Organizer
      国際教養学会 第9回大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Research on the Education Access and Continuity in Northern Laos-“When and Why” did they Leave Schools?-2021

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      Comparative and International Education Society Conference(Online)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Designing Technological Citizenship Education in Japan and Indonesia2021

    • Author(s)
      Ayami Nakaya & Akimasa Fujiwara
    • Organizer
      12th The Comparative Education Society of Hong Kong (CESHK) 2021 Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study on Education Access and Continuity in Northern Laos2020

    • Author(s)
      乾美紀
    • Organizer
      日本教育社会学会 第72回大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Global Citizenship Education in Social Studies in the Era of the New Normal2020

    • Author(s)
      Ayami Nakaya
    • Organizer
      5th International Seminar on Social Studies and History Education themed 'Promoting Global Competency in the Era of New Normal in Social Studies and History Learning
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「タイにおける不就学児童および就学継続が困難な児童のための支援政策と現状」2019

    • Author(s)
      森下稔・平田利文 「タイにおける不就学児童および就学継続が困難な児童のための支援政策と現状」
    • Organizer
      九州教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] A Comparative Analysis of Teacher Professional Development:with a focus on TALIS 20132019

    • Author(s)
      Shigekazu Yoshida, Tomoko Higurashi, Akiko Kamogawa and Hironori Nagashima,  2019/08/07
    • Organizer
      World Education Research Association(WERA) 2019 Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Impact of the Asian Regional Network on Student Mobility in Malaysia from a Gender Perspective2019

    • Author(s)
      Akiko Kamogawa
    • Organizer
      World Education Research Association(WERA) 2019 Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マレーシア サラワク州・サバ州の国境地域における教育 ブルネイとインドネシアとの国境2019

    • Author(s)
      鴨川明子・金子奈央
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 諸外国における21世紀型スキルに対応した教員研修の展開2019

    • Author(s)
      日暮トモ子・鴨川明子他
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Strengthening Education for Out of School Children in Lao PDR -Examined by the Seven Principles of the ASEAN Declaration-2019

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      The 6th International Conference on Lao Studies, Cornell University
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Improving Education Access and Quality in Lao PDR -Based on the Seven Principles of. ASEAN Declaration for OOSCY-2019

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      World Education Research Association(WERA) 2019 Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「比較諸学の対話-これからの比較教育学を考える(5)-」日本比較教育学会第55回大会ラウンドテーブル、東京、2019年6月 荻巣崇世「授業研究の国際的な伝播と循環のポリティクス:教育借用理論の再構築」2019

    • Author(s)
      関口洋平、荻巣崇世、橋本憲之、内田直義,
    • Organizer
      第78回日本教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「授業研究の国際的な伝播と循環のポリティクス:教育借用理論の再構築」2019

    • Author(s)
      荻巣崇世
    • Organizer
      78回日本教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] マレーシアの学校に行けない子どもたち(OOSCY):序論2019

    • Author(s)
      鴨川明子
    • Organizer
      第3回東南アジア教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Impact of the Grade Zero system on Hmong Children in Lao PDR-A Qualitative Study at a Pre-primary School in a Rural Luang Prabang Province2018

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      6th International Conference for Hmong Studies
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Current Trends of AEC and Its Impact on the Education Sector in Lao PDR2018

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      11th Biennial Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育格差の解消を目指した就学前教育の試みー多民族国家ラオスのGrade0(グレード・ゼロ)制度に注目して2018

    • Author(s)
      乾美紀
    • Organizer
      第54回日本比較教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「教員研修の比較分析―TALIS2013の結果から―」2018

    • Author(s)
      鴨川明子,鈴木賀映子,吉田重和,佐藤裕紀,長島啓記,日暮トモ子,古阪肇,村井典子
    • Organizer
      第54回日本比較教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「ラオス:グローバル化がもたらす教育格差の広がり」牧貴愛(編著)・大塚豊(監修)『アジア教育情報シリーズ 2巻 東南アジア編』2021

    • Author(s)
      乾美紀
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863592285
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「アクティブラーニングに基づいた比較教育学の教え方」 森下稔、鴨川明子、市川桂編著『比較教育学のアカデミック・キャリア:比較教育学を学ぶ人の多様な生き方・働き方』2021

    • Author(s)
      乾美紀
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916828
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『国際教育開発の挑戦 これからの教育・社会・理論』2021

    • Author(s)
      荻巣崇世・橋本憲之・川口純編
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916712
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「SDGs時代における「学び」のあり方を「文化」の視点から捉え直す」関根久雄編『持続可能な開発における<文化>の居場所:「誰一人取り残さない」開発への応答』2021

    • Author(s)
      荻巣崇世
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107115
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「国際誌に投稿する」 森下稔、鴨川明子、市川桂編著『比較教育学のアカデミック・キャリア:比較教育学を学ぶ人の多様な生き方・働き方』2021

    • Author(s)
      荻巣崇世
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916828
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『比較教育学のアカデミック・キャリアー比較教育学を学ぶ人の多様な生き方・働き方―』2021

    • Author(s)
      森下稔・鴨川明子・市川桂
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784865844559
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「マレーシアー学力向上策と新しい初等・中等教育カリキュラム」牧貴愛(編著)・大塚豊(監修)『アジア教育情報シリーズ 2巻 東南アジア編』2021

    • Author(s)
      鴨川明子
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863592285
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「国際教育開発入門―フィールドの拡がりと深化― 」馬場 卓也、清水 欽也、牧 貴愛編著『地域に根ざしたカリキュラムとは何か』2020

    • Author(s)
      中矢礼美
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784865844559
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『アセアン諸国のOOSCYに対する国際教育支援ネットワークに関する研究』科学研究費中間報告書』2020

    • Author(s)
      乾美紀(荻巣崇世、鴨川明子、中矢礼美)
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      Union Press
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「マレーシアの公立大学における「リバース・ジェンダー・ギャップ」――進む女性の高学歴化、その光と影」長沢栄治 (監修), 服部美奈, 小林寧子編『イスラーム・ジェンダー・スタディーズ第3巻 教育とエンパワーメント』2020

    • Author(s)
      鴨川明子
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351391
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Diversity and Education Development (Lecture Notes Series)2020

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      Union Press
    • ISBN
      9784909848017
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 近藤孝弘・中矢礼美・西野節男編著 『リーディングス 比較教育学地域研究―多様性の教育学へ』2018

    • Author(s)
      乾美紀「教室で生み出される民族間の教育格差―ラオスの小学校におけるフィールド調査を通してー」
    • Total Pages
      367
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915067
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 關谷武司編著 『開発途上国で学ぶ子どもたち―マクロ政策に資するミクロな就学実態分析』2018

    • Author(s)
      伴遥奈・乾美紀「民族・地域間格差が生み出す教育格差―小学校におけるラオス少数民族の子どもたち」
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      関西学院大学出版会
    • ISBN
      9784862832634
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 山内乾史著編著 『若手研究者必携 比較教育学の研究スキル』2018

    • Author(s)
      乾 美紀「定性的研究のプレゼンテーション・スキル」
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915180
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] In N. Hobbel & B. L. Bales. (Eds.) Navigating the Common Good in Teacher Education Policy: Critical and International Perspectives,2018

    • Author(s)
      Kitamura, Y., Ogisu, T., and Yamazaki, E., School Teachers’ Professionalism and Teacher Training in Japan: From "Teaching Specialists" to "Learning Professionals"
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780815369271
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 興津妙子・川口純編『教員政策と国際協力』2018

    • Author(s)
      荻巣崇世「第1章 カンボジアの教員政策:変わる教職」
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347479
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] In R. Chowdhury (Ed.) Changing Lives: Transformation and Empowerment through Education2018

    • Author(s)
      Ogisu, T., and Saito, E., The teacher as a colony: The Cambodian cases of fabrication and self-empowerment.
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138364851
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 村田翼夫編『東南アジアの教育モデル構築―南南教育協力への適用―』2018

    • Author(s)
      鴨川明子「マレーシアにおける女子・女性の教育―男女間格差の解消とジェンダー平等という2つの課題をめぐって―」
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      学術研究出版/ブックウェイ
    • ISBN
      9784865843583
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 比較教育学研究室(鴨川明子研究室)

    • URL

      http://kamolabo.yamanashi.ac.jp/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 兵庫県立大学 (乾美紀研究室)

    • URL

      https://sites.google.com/site/inui0704/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 兵庫県立大学乾研究室ブログ

    • URL

      https://sites.google.com/site/inui0704/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi