• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of incorporation forms of newcommer foreigners in the education

Research Project

Project/Area Number 18K02414
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

ENOI Yukari  大阪大学, 人間科学研究科, 特任教授(常勤) (50710232)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 棚田 洋平  一般社団法人部落解放・人権研究所(調査・研究部), 企画・研究部, 研究員 (00639966)
山本 晃輔  関西国際大学, 社会学部, 講師 (30710222)
今井 貴代子  大阪大学, 人間科学研究科, 招へい研究員 (90710236)
石川 朝子  下関市立大学, 都市みらい創造戦略機構, 特任教員 (60759877)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords移民(外国人)の子どもの教育 / 進路保障、高校進学 / 編入様式 / 承認 / 高校進学 / 教育社会学 / 外国人生徒 / キャリア形成・学業達成 / 特別扱い / 学業達成 / トラッキング / ニューカマー / 外国人教育
Outline of Final Research Achievements

While it is difficult to accept foreign students in high schools across the country, in Kanagawa and Osaka, it was found that the systems were operated using local resources and educational resources based on the respective contexts.
In high schools in Osaka that have quotas for foreign students, it became clear that the context and educational system that made it possible to accept foreign students, as well as the educational practices after acceptance, were conducted by teachers who were well versed in foreign education. Interviews with graduates of the high school revealed that their efforts to enhance mother tongue education and respect for foreign students in the high school setting provided them with good prospects for the future. However, many issues remain for Japanese society, including universities, to integrate them after high school graduation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中教審はじめ、国レベルで外国人児童生徒の高校進学について着目され、その具体的政策について案中模索である中で、90年代から積極的に受け入れている大阪の公立高等学校の10年以上に及ぶ実証的研究と、その分析による課題を明らかにしたことにより、これから受け入れの枠校をつくったり体制を整えていくであろう各地の教育委員会、NPONGO.地域社会へ一定の示唆を与えることができた。卒業生の追跡調査を行うことで中長期的取り組みの必要性が明らかになった。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 外国人生徒の進学システムに関する比較研究-神奈川県と大阪府の特別枠校の分析から2020

    • Author(s)
      石川朝子、榎井縁、比嘉康則、山本晃輔
    • Journal Title

      未来共創

      Volume: 第7号 Pages: 275-303

    • NAID

      130008028845

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どものアイデンティティ尊重を基盤に 大阪の外国人教育の現状と課題2019

    • Author(s)
      榎井縁
    • Journal Title

      部落解放

      Volume: 779号 Pages: 45-54

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国人生徒を「特別扱いする学校文化」の形成に関する考察2019

    • Author(s)
      伊藤莉央、王一瓊、林貴哉、山本晃輔
    • Journal Title

      未来共生学

      Volume: 6 Pages: 299-327

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 外国人制度の進学システムに関する比較研究ー神奈川と大阪の特別枠校の分析から2019

    • Author(s)
      石川朝子、榎井縁、比嘉康則、山本晃輔
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人生徒の高校卒業後の進路形成に関する研究ー大阪府立特別枠校の卒業生インタビューより2019

    • Author(s)
      林貴哉、棚田洋平、伊藤莉央、王一瓊、櫻木晴日、植田泰史、今井貴代子、榎井縁、山本晃輔
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化共生社会と学校教育2019

    • Author(s)
      榎井縁
    • Organizer
      関西大学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ニューカマー特別枠校の変容と課題2018

    • Author(s)
      榎井縁、棚田洋平、林貴哉、王一瓊
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi