• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an Evaluation Method for Non-cognitive Abilities Which Enable Children to Transition from Preschool to Primary School

Research Project

Project/Area Number 18K02469
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionInternational Pacific University

Principal Investigator

ohashi sestuko  環太平洋大学, 次世代教育学部, 教授 (80713073)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中原 朋生  環太平洋大学, 次世代教育学部, 教授 (30413511)
上田 敏丈  名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (60353166)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords非認知能力評価法 / テ・ファーリキ / Respect(尊重) / Responsibility(責任) / Resilience(折れない心) / 非認知能力3Rs / 幼小接続 / 幼児教育 / 学びの成果 / 社会情動的スキル / 非認知能力3Rs / Respect / Responsibility / Resilience / 非認知能力 / 保育評価 / テ・ファリキ / ラーニングストーリー / まなびのアトリエ / ニュージーランド保育 / ラーニング・アウトカム / ラーニング・ストーリー / 評価法 / 幼小連携 / 子ども学
Outline of Final Research Achievements

The aim of the study is to develop a method of evaluating non-cognitive abilities of preschoolers and children in the early years of primary school. To that end, we analyzed theories in New Zealand and the United States on non-cognitive development and identified three factors: aim, pillars(strands) and assessment. Assuming that the time between preschool years to the early years of primary school is a period in which intentional nurturing of non-cognitive abilities start, the aim during this period would be to develop three non-cognitive abilities: Respect, Responsibility and Resilience (the three Rs). Early childhood educators and primary school teachers can structure play, environment, lessons and classes around the pillars (strands) of the three Rs.The achievement of the three Rs is assessed by qualitative evaluation and conferencing based on the Learning Stories used in the context of the theories in Te Whariki, the early childhood curriculum document in New Zealand.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

①分析研究としての意義:本研究では、ニュージーランド保育指針「テ・ファーリキ」2017年改訂の英語版を詳細に分析し、保育計画、保育実践、保育評価の論理をトータルに明らかにした。さらにニュージランド保育関係者への調査も実施した。
②開発研究としての意義:本研究では、上記の分析研究に基づき幼小接続期の非認知能力育成の目標論それに対応する評価方法論を明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 国際大学 IPU New Zealand(ニュージーランド)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 国際大学 IPU New Zealand(ニュージーランド)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 国際大学 IPU New Zealand/Early childhood New Zealand(ニュージーランド)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 事業継承における私立幼稚園園長のリーダーシップに関する研究2019

    • Author(s)
      上田敏丈, 秋田喜代美, 芦田宏, 小田豊, 門田理世, 鈴木正敏, 中坪史典, 野口隆子, 箕輪潤子, 椋田善之, 淀川裕美, 森暢子
    • Journal Title

      国際幼児教育研究

      Volume: 26 Pages: 51-64

    • NAID

      130007966575

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ニュージーランド保育関係者は2017年テ・ファリキ改訂をどのように捉えたか2018

    • Author(s)
      大橋節子・内田伸子・上田敏丈・中原朋生
    • Journal Title

      チャイルドサイエンス

      Volume: 16

    • NAID

      40021737511

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保育行為スタイルの視点による保育者の専門性発達2019

    • Author(s)
      上田 敏丈
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子ども理解の理論及び方法ードキュメンテーション(記録)を活用した保育ー2019

    • Author(s)
      入江礼子・小原敏郎編、上田敏丈ほか著
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473189
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi