• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Method for providing parents and guardians with feedback about N-type Strengths and Difficulties Check Sheet results

Research Project

Project/Area Number 18K02514
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKyushu University of Health and Welfare

Principal Investigator

Kurauchi Noriko  九州保健福祉大学, 臨床心理学部, 教授 (60320488)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松山 光生  九州保健福祉大学, 臨床心理学部, 准教授 (90389586)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsアセスメント / 保護者支援 / 発達障害リスク児 / 発達支援システム / 発達障害
Outline of Final Research Achievements

The research representatives developed an“N-type Strengths and Weaknesses Check Sheet”and its iPad version for nursery schoolteachers, comprising 30 questions in 6 areas that can be easily implemented by nursery schoolteachers. The purpose of this study is to develop an iPad version of the“N-type Strengths and Weaknesses Check Sheet”for parents as a tool to provide the results of the questionnaire as feedback to parents.
① The“N-type Strengths and Weaknesses Check Sheet”was given to the parents and nursery schoolteachers of in middle and senior classes. ② Feedback was provided to parents who requested it in the form of a written document and an interview with nursery schoolteachers. An anonymous survey was also conducted to ascertain whether the parents understood the figures and terminology used in the feedback. ③ An iPad version of“N-type Strengths and Weaknesses Check Sheet”for parents was developed based on the results of ②, incorporating feedback for parents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的は、「N式得手不得手チェックシート」の結果を保護者にフィードバックするためのフィードバックシートを考案し、保護者支援に資するツールとしてiPad版「N式得手不得手チェックシート」保護者用を開発することである。
本研究の独創的な点は、このツールが研究代表者らが開発した「N式アセスメント・支援統合ツール」の一環として位置づけられている点にある。本研究によって、保護者支援ツールを包含したアセスメントと支援が連動したシステムの開発が実現し、学術的「問い」すなわち「社会資源が少ない中都市で実現可能な、発達障害リスク児の早期発見・早期支援システムとは?」の解決方法の一つが示されたことになる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] N式得手不得手チェックシートの結果を保護者にフィードバックする方法-保育コンサルテーションの視点から2023

    • Author(s)
      松山光生、首藤郁子、倉内紀子
    • Journal Title

      九州保健福祉大学研究紀要

      Volume: 24 Pages: 1-6

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発達障害リスク幼児のためのN式アセスメント・支援統合ツールの実用性と課題2020

    • Author(s)
      松山光生、濱野よしの、倉内紀子
    • Journal Title

      九州保健福祉大学研究紀要

      Volume: 21 Pages: 21-26

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] N式アセスメント・支援統合ツールを用いた発達障害幼児の保育支援計画作成-KABC-Ⅱの結果に基づいて2019

    • Author(s)
      松山光生、戸髙翼、首藤郁子、倉内紀子
    • Journal Title

      KABCアセスメント研究

      Volume: 21 Pages: 73-81

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] N式アセスメント・支援統合ツールを用いた発達障害幼児の保育支援計画作成ーKABC-Ⅱの結果に基づいてー2019

    • Author(s)
      松山光生、戸髙翼、首藤郁子、倉内紀子
    • Journal Title

      KABCアセスメント研究

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] アセスメントの結果を保護者にフィードバックする方法に関する研究2022

    • Author(s)
      倉内紀子、松山光生、首藤郁子
    • Organizer
      リハビリテーション連携科学学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] N式得手不得手チェックシートのフィードバックシートに対する保護者の理解度―有効性と課題ー2020

    • Author(s)
      倉内紀子、松山光生、濱野よしの
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi