• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on citizenship education to solve public problems

Research Project

Project/Area Number 18K02687
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionDoshisha University (2022-2023)
Mukogawa Women's University (2018-2021)

Principal Investigator

HONDA Chiaki  同志社大学, 免許資格課程センター, 准教授 (20454697)

Project Period (FY) 2019-03-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords市民性 / 公共 / シティズンシップ / 子ども / 地域 / 学校教育 / カリキュラム / 連携 / 市民教育 / 地域と学校 / 総合的な学習の時間 / 学校 / 地域社会 / 公民館 / 行政 / 社会科 / 地理教育 / 地域学習 / 社会参画 / 環境学習 / 公民 / 教育 / 社会参加学習 / 環境 / サービス・ラーニング / 教科教育学 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

In school education, the goal is to realize curricula that are open to society. It is aimed at having schools and local residents work together in the management of schools. In order to create schools in cooperation with local residents, educational activities in collaboration with the community are necessary.
Residents and the school education community are expected to work together to provide education. School education requires more cooperation with government and local communities. Regarding the specific curriculum, we would like to discuss the cooperation between schools and local communities, focusing on the subject of "Public" in upper secondary schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「令和の日本型学校教育」では、新たな時代に対応した主権者教育の構築が求められている。「社会に開かれた教育課程」の実現には、学校内外において多様な他者と交流し、 協働して活動できる機会と場を設け、豊かな人間性の育成を保障することが必要である。本研究は、様々な地域で生徒が学ぶ授業の開発や、社会に主体的に参加し、課題を解決する方策について検討した。
地域の教育力を高めるための社会参加学習に関する取組として、各地で様々な取り組みがなされている。生徒が社会的事象等から学習課題を見つけ、他者と協働的に追究し、まとめて新たな問いを見いだすことで、地域の実態に応じたより良い関係の構築が可能になると言える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 社会参加力を高めるための総合的な学習の時間2021

    • Author(s)
      本多千明
    • Journal Title

      同志社大学教職課程年報

      Volume: 第11号

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会科地理教育における公共的な諸課題を解決するための社会参加学習 ―環境学習に取り組む事例を通して―2021

    • Author(s)
      本多千明
    • Journal Title

      『教育文化』

      Volume: 第30号 Pages: 101-116

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「『見方・考え方』を鍛えるための小学校社会科授業内容 ―リヴォイシングを活用して行う大学の模擬授業を事例として―」2020

    • Author(s)
      本多千明・奥田修一郎
    • Journal Title

      『教育学研究論集』

      Volume: 第15号

    • NAID

      120006867533

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 社会系教科と総合的な学習(探究)の時間のあり方に関する検討 -中学校地理的分野「日本の諸地域」の学習内容を中心として-2022

    • Author(s)
      本多千明
    • Organizer
      社会系教科教育学会、第33回研究発表大会(オンライン掲載型)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校地理的分野における「持続可能な社会」の構築に関する一考察2021

    • Author(s)
      本多千明
    • Organizer
      異文化間教育学会、第42回・日本国際理解教育学会第30回合同大会(オンライン発表)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Learning about the sustainable development goals in lower secondary school Social Studies classes in Japan2021

    • Author(s)
      本多千明
    • Organizer
      2021 7th International Conference on Teaching and Education Sciences. Kyoto, Japan(Online)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地域の教育力を高めるための社会参加学習に関する取組2021

    • Author(s)
      本多千明
    • Organizer
      日本教育方法学会、第57回宮城教育大学大会(オンライン発表)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 公共的な諸課題を解決する視点からの授業 -中学校地理的分野単元「日本の諸地域」を事例に-2021

    • Author(s)
      本多千明
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 社会参画を目指した小学校社会科における情報教育に関する研究 ―小学校5年生単元『情報社会に生きる私たち』を事例として―2020

    • Author(s)
      本多千明・奥田修一郎
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「公共的な諸課題の解決を目指した市民性教育に関する一考察-兵庫県西宮市の環境学習を事例として-」2020

    • Author(s)
      本多千明
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「『見方・考え方』を鍛えるための小学校社会科授業内容―リヴォイシングを活用して行う大学の模擬授業を事例として―」2019

    • Author(s)
      本多千明・奥田修一郎
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 初等社会科教育の理論と実践-学びのレリバンスを求めて-2022

    • Author(s)
      原田智仁編著
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378521
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 社会科教育のルネサンスー実践知を求めてー〔第2版〕2021

    • Author(s)
      原田智仁 編著
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      教育情報出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 多様化時代の社会科授業デザイン2020

    • Author(s)
      金子 邦秀、学校教育研究会、伊藤 一雄、奥野 浩之、児玉 祥一、田中 曜次、本多 千明、藤原 孝章
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771034037
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 社会科教育のルネサンス-実践知を求めて-〔第2版〕2020

    • Author(s)
      原田智仁・水山光春・岡明秀忠・藤原孝章・本多千明他
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378156
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi