• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Organizational Analysis on "Why Japanese Universities cannot Reform Themselves"

Research Project

Project/Area Number 18K02704
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

KAWASHIMA TATSUO  大阪大学, スチューデント・ライフサイクルサポートセンター, 特任教授(常勤) (20177679)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords大学改革 / 組織論 / 学修時間 / 制度的組織 / street level bureaucracy / loosley coupled system / 高等教育政策 / ガバナンス改革 / 大学経営 / 組織変革 / イノベーション / 教学マネジメント / 大学組織 / 高等教育 / 学習組織
Outline of Final Research Achievements

Since the establishment of the new university system in 1947, the Central Council for Higher Education, the University Council, the government's expert panel, and economic organizations have repeatedly pointed out the problems and the direction of solutions regarding the state of university education in Japan, but the same issues are still being pointed out today, more than 60 years later. However, the same issues are still being pointed out today,in a kind of "defect model" thinking, in which universities were designed on the model of U.S. universities, and therefore the U.S. is considered perfect and the "defects" in Japanese universities are pointed out.
Rather, we have come to the conclusion that we should "relativize" Japanese universities and Western, especially U.S., universities in their respective contexts, and reanalyze both Western "Universities" and Japanese "Daigaku" as unique institutions in their own right.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、大学設置基準の大綱化以降、繰り返し様々な機会で指摘されてきた日本の大学教育の課題、たとえば、学習時間の少なさ、単位制度の形骸化、不十分な成績評価などが、なかなか改善されない、改善されていないと認識されている点に注目し、その理由を組織論の知見を借りながら分析することである。
グローバル化、少子化、知識集約型社会の到来など、日本の大学を取り巻く環境の変化は激しい。その中で、日本の大学が変わらないのは、大学という教育組織が「技術的組織」ではなく「制度的組織」であること。また、「緩やかに連結した組織」であり、「ストリートレベルの官僚制」として大学の現場の裁量が大きいからである。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021 2018 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 変動期における日本の高等教育ー変化する環境の中で「変わらない」日本の高等教育の課題ー2023

    • Author(s)
      川嶋太津夫
    • Journal Title

      高等教育研究叢書

      Volume: 171 Pages: 9-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 変動期における日本の高等教育2022

    • Author(s)
      川嶋太津夫
    • Organizer
      広島大学高等教育研究開発センター創立50周年記念研究員集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 教学マネジメントと内部質保証の実質化2021

    • Author(s)
      大学基準協会、永田恭介、山崎光悦
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916989
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 50年目の「大学解体」20年後の「大学再生」2018

    • Author(s)
      佐藤郁哉
    • Total Pages
      417
    • Publisher
      京都大学学術出版会
    • ISBN
      9784814001859
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 第3回大学生の学習・生活実態調査報告書

    • URL

      https://berd.benesse.jp/up_images/research/000_daigakusei_all.pdf

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi