• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Quality Management at Programme Level in British Higher Education

Research Project

Project/Area Number 18K02719
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Tanaka Masahiro  筑波大学, 大学研究センター, 准教授 (30423362)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords高等教育 / 学位プログラム / 教教分離 / 国際比較研究 / イギリス / 学位プログラム化 / 教学マネジメント改革 / 内部質保証改革 / 教学マネジメント / 内部質保証
Outline of Final Research Achievements

An analysis of how internal quality assurance is implemented at programme level in UK universities was carried out, with a particular focus on the diversity of actors participating in quality assurance. The main object of analysis was primary documents that are publicly available. The research results are: Tanaka, M. (2020), 'Evaluations of Teaching Quality in UK Higher Education: Annual Quality Reports, No. 19, pp. 39-46, and Tanaka, M. and Take, H. (2022), 'How Do Student Written Submissions Affect Internal Quality Assurance? A Study of Swedish and British Cases', Bulletin of Institute of Education University of Tsukuba, Vol. 46, No. 2, pp. 1-16.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義や社会的意義は、イギリスの大学において,プログラムレベルの自己点検・評価(内部質保証)をどの組織がどのように実施しているのか,および,その質保証の実施を全学レベルでどのように管理しているのかを,いくつかの大学の事例で明らかにしたことである。さらに、プログラムレベルの自己点検・評価(モニタリング・プログラムレビュー)の実施に本格的に着手することになる日本の大学への示唆を提示したことも、本研究成果の学術的意義や社会的意義といえる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 学生が作成する評価報告書は質保証にどのような影響を与えているか―スウェーデンとイギリスの『学生意見書』を参考に―2022

    • Author(s)
      田中正弘・武寛子
    • Journal Title

      教育学系論集

      Volume: 第46巻第2号 Pages: 1-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イギリスの高等教育政策決定過程と首相官邸―証拠に基づく政策形成(EBPM)の仕組み2021

    • Author(s)
      田中正弘
    • Journal Title

      日本高等教育学会高等教育政策プロジェクト研究グループ(編)『高等教育政策決定過程の変容と高等教育政策』

      Volume: 159 Pages: 109-119

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] イギリスにおける大学教員の教育力評価―学生視点による評価―2020

    • Author(s)
      田中正弘
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 19 Pages: 39-46

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 我が国の法曹養成の出口拡充戦略は誰が主導すべきか―主体に着目した英米との比較―2020

    • Author(s)
      田中正弘
    • Journal Title

      法社会学

      Volume: 86 Pages: 28-43

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イギリスの大学教育改革2018

    • Author(s)
      田中正弘
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 605 Pages: 60-66

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が作成する評価報告書は内部質保証にどのような影響を与えているか スウェーデンとイギリスの「学生意見書」を参考に2021

    • Author(s)
      田中正弘・武寛子
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際基準に沿った医学教育分野別評価 アメリカの制度変更が日本の医学部にもたらした影響2021

    • Author(s)
      田中正弘
    • Organizer
      日本高等教育学会第24回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリスの大学における教育力評価―学生が作成する年次質保証報告書に着目して―2020

    • Author(s)
      田中正弘
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Tanaka, MStudent Engagement in the U.K. and Japan: Engaging the student voice for quality enhancement and assurance2019

    • Author(s)
      Tanaka, Masahiro and Millard, Luke
    • Organizer
      The 22nd Annual Conference of the JAHER (Kanazawa University)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 我が国の法曹養成の出口拡充戦略は誰が主導すべきか 主体に着目した英米との比較2019

    • Author(s)
      田中正弘
    • Organizer
      日本法社会学会2019年度学術大会(千葉大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 「イギリスの大学」,橋本鉱市・阿曽沼明裕(編著)『よくわかる高等教育論』,112-115頁。2021

    • Author(s)
      田中正弘
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「大学教育機構等の設置状況と今後の課題」川島啓二(編)『大学における教育改善等のための組織体制のあり方―12年間の組織体制の変化と課題―』高等教育研究叢書2020

    • Author(s)
      田中正弘・川越明日香・長創一朗・江幡知佳・高野雅暉・中原理沙・野村祐介
    • Publisher
      広島大学高等教育研究開発センター
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Student Engagement and Quality Assurance in Higher Education: International Collaborations for the Enhancement of Learning2019

    • Author(s)
      Masahiro Tanaka
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367132835
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Book] 「イギリスにおけるリベラルアーツ学位の登場―学際性の意義―」,羽田貴史(編)『グローバル社会における高度教養教育を求めて』,249-259頁。2018

    • Author(s)
      田中正弘
    • Total Pages
      386
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 田中正弘(筑波大学)研究室

    • URL

      https://www.u.tsukuba.ac.jp/~tanaka.masahiro.ft/mtra.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 田中正弘(筑波大学)研究室

    • URL

      http://www.u.tsukuba.ac.jp/~tanaka.masahiro.ft/mtra.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi