Implementation and evaluation of mathematics and scientific teaching material using mobile virtual reality
Project/Area Number |
18K02870
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Tokai University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
北林 照幸 東海大学, 理学部, 教授 (40408000)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | Virtual reality / 理科教材 / 数学教材 / 音声入力 / 視線入力 / VRアプリ / 数学教育 / ヴァーチャル・リアリティ / スマートフォン / 教育 / 数学 / 理科 / ヴァーチャルリアリティ / 物理学 / 教材 / 斜方投射 / 理科教育 / 曲面の描画 / 放物投射 / モバイル / 物理 |
Outline of Final Research Achievements |
As a result of this research, two VR educational material applications have been released. One is an application that allows high school students to experience oblique projection, and the other is an application that allows students to draw two-variable functions with voice input.In the paper evaluating the former application, we proposed a framework for utilizing VR applications in secondary education and demonstrated its usefulness through an evaluation experiment at a high school. There are two papers on the latter app. One evaluated an app for head-mounted displays, and the other evaluated an app for Android phones. Both apps use voice input to input mathematical expressions and draw two-variable functions. Both evaluations for voice input were not positive, and further research is needed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を始めた2018年時点では、VRアプリもまだ少なく、特に学校教育での導入を考えたアプリはほとんどなかった。 我々は、中等教育でも導入が可能となるフレームワークを考案した。そのフレームワークで利用可能なAndroid携帯向けVRアプリを開発し、評価実験をおこなった。これにより、VRアプリを用いることで、中等学校の生徒の興味を引き出すことができることがわかった。特に、2021年に作成した2変数関数の描画アプリは、音声入力や視線入力を用いたものである。これらの入力方法は、2022年に発表されたApple社のシステムにも採用されている手法であり、今後の開発にも活用できる入力手法となっている。
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Report
(6 results)
Research Products
(10 results)