Effectiveness of read-aloud in English: Neuroscientific Evidence
Project/Area Number |
18K02873
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Gifu Shotoku Gakuen University |
Principal Investigator |
Oishi Harumi 岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (50387479)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 第二言語習得 / リーディング / 脳科学 / 音読 / 英語リーディング / 英語リーディング指導 / 黙読 / 脳活性状態 / 英語教育 / リーディング指導 / 教育工学 / 視線行動 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify the effects of reading aloud in English reading instruction from cognitive and brain science perspectives.The study investigated vocabulary, grammar, reading comprehension, reading speed, and brain activity of Japanese university students after they continue reading aloud and after they continue reading silently, and compare the learning effects of reading aloud and reading silently. This representative has investigated the effects of extensive reading cognitively and neuroscientifically, and concluded that exposure to a large amount of simple English sentences over a long period of time is effective. If reading aloud is shown to be effective, it may lead to an improvement in reading ability without taking as much time as extensive reading. The results of this study showed neuroscientific view of the effectiveness of reading aloud instruction.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の目的は、音読の効果を語彙力、文法力、読解力、読解速度および脳活性状態から明らかにすることであった。従来の外国語教授法についての理論的枠組みは、学習者およびその指導者である観察者の主観的な認知的経験則から提唱されたもので、客観性に乏しいと指摘されてきた。また、音読については、脳科学からの研究が既に進みつつある。本研究は、従来の知見に加え、音読学習前後の学習者の脳活性状態を光トポグラフィで観測し黙読学習後と比較し、音読学習の効果を検証した。本結果は、学習者、指導者の認知的、経験的観測に加え、脳科学的データで客観的に観測することができ、音読学習のメカニズムを多面的に議論する点で独創的である。
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Report
(6 results)
Research Products
(9 results)