• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a participatory learning support system connecting basic knowledge of pharmaceutical sciences to clinical

Research Project

Project/Area Number 18K02919
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

OUCHI Hdekazu  近畿大学, 薬学部, 教授 (30275606)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学修システム / 問題解決型学修 / チーム基盤学修 / 薬剤師国家試験 / Moodle / テキストマイニング / 問題解決型学習 / チーム基盤型学習 / オンライン学習 / 問題基盤型学習 / 機械学習 / 副作用 / 薬学教育 / 基礎薬学 / 学習管理システム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a learning system that motivates students to learn the motivation and fun of learning "physics, chemistry, and biology" in basic pharmacy. The system incorporates a learning method in which learners solve problems that may occur in clinical settings by making full use of their knowledge of "physics, chemistry, and biology." As a learning method that makes full use of knowledge to solve problems, we built a system that hybridizes the two advantages of PBL and TBL on the learning management system Moodle. As a result of operating and verifying the learning system, it was clarified that it is an efficient learning system that motivates learners to learn. It was also shown that the developed learning system can be operated by one professor even if there are many learners, and that it can also be applied to remote learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

開発した学修システムは、PBL と TBL の利点をハイブリットさせた点に特徴があり、基礎薬学の“物理・化学・生物”に苦手意識を持っている多くの薬学生に“物理・化学・生物”を学ぶ動機と面白さを知ってもらい、これらの科目の学習意欲を高めて苦手意識を克服してもらう学習手法を提供するもので、学習者の基礎薬学の学力向上の一助になると考える。また、オープンソースの Moodle を利用してシステムを構築したことで、人的負担および費用負担が軽減されており、学修システムの導入は容易であり、用いる課題をそれぞれの教育に適した課題に置き換えることで、薬学に限らずに様々な教育の場面で活用が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019 2018

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] テキストマイニングによる薬学基礎科目の理解につなげる参加型学修システムの分析2020

    • Author(s)
      大内秀一、松野純男、和田哲幸、伊藤栄次、前川智弘、多賀淳、細見光一、大鳥徹、仲西功、川﨑直人、岩城正宏
    • Organizer
      日本薬学会第140年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 薬学の基礎科目知識を臨床へつなぐ新しい学修システム構築の試みー実務実習実施前の学生に対する効果の検証ー2019

    • Author(s)
      大内秀一、和田哲之、伊藤栄次、前川智弘、多賀淳、細見光一、大鳥徹、仲西功、川崎直人、松野純男
    • Organizer
      第4回 日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] テキストマイニングを用いた薬剤師国家試験出題のトレンド分析 (1996-2018年の年次推移および新薬の出題傾向に関する解析)2018

    • Author(s)
      7.山下由依亜、小野田良、八軒浩子、中村武夫、伊藤栄次、大内秀一、和田哲幸、松野純男
    • Organizer
      第68回 日本薬学会近畿支部総会・大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 医薬品副作用データベース (JADER) を用いた機械学習による副作用の予測2018

    • Author(s)
      小野田良、松井大樹、山下由依亜、中村武夫、伊藤栄次、大内秀一、和田哲幸、八軒浩子、大星直樹、松野純男
    • Organizer
      第28回日本医療薬学会年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi