• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Perspectives of Resources on 'Mathematics in Real World Contexts' from the viewpoint of Gender

Research Project

Project/Area Number 18K02942
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

SENUMA Hanako  玉川大学, 教育学部, 教授 (30165732)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 日野 圭子  宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (70272143)
加藤 久恵  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (00314518)
加々美 勝久  お茶の水女子大学, 理学部, 学部教育研究協力員 (50793395)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords数学教育 / ジェンダー / 男女差 / 実世界と数学 / 数学の価値 / 数学の有用性 / 高等女学校数学教科書 / カズノホン
Outline of Final Research Achievements

In Japan, gender differences on achievement and attitude toward mathematics still exit, especially in the International studies such as PISA and TIMSS. The problem that Japanese girls and boys tend to think mathematics as having no relationship to real world contexts has also been pointed out for a long period of time.
The results of this research are to (1) examine the trends in gender-conscious mathematics education that emphasizes the real world, (2) reveal the history and actual situation of girl's mathematics education, (3) produce resources on 'Real World and Mathematics' that make use of gender perspectives, and (4) conduct studies how to change the values on mathematics of girls and boys and gain future perspectives.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

科研費補助金を得て研究代表者が行った「数学とジェンダー」に関する約20年ぶりの2度目の研究である。諸外国においては、数学の履修やSTEM分野の職業への女子の参画が改善され数学教育でのジェンダー研究の声が弱まっている一方、国内においては徐々に改善されているとはいうものの、いまだ数学教育におけるジェンダーの諸問題は続いている。こうした動向を明らかにしたことに社会的意義がある。学術的意義としては、研究成果の一部を「学校での算数・数学とジェンダー」として、日本学術会議オンラインシンポジウム(2020年9月15日)や『学術の動向』(日本学術協力財団、2021年26巻7号)で公表したことである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (16 results) (of which Open Access: 9 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] School Mathematics and Gender: From the Progress of Related Studies and Practices2021

    • Author(s)
      瀬沼花子
    • Journal Title

      TRENDS IN THE SCIENCES

      Volume: 26 Issue: 7 Pages: 7_22-7_29

    • DOI

      10.5363/tits.26.7_22

    • NAID

      130008120608

    • ISSN
      1342-3363, 1884-7080
    • Year and Date
      2021-07-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実世界と結びついた算数・数学教材の展望―国定算数教科書『カズノホン』を中心に―2021

    • Author(s)
      瀬沼花子
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター年報

      Volume: 11 Pages: 33-46

    • NAID

      40022815860

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教科書でみる算数・数学教育2021

    • Author(s)
      瀬沼花子
    • Journal Title

      玉川学園・玉川大学『全人』

      Volume: 858 Pages: 24-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ジェンダーの視座による数学教育(2)」の全体像と昭和18 年の教科書の数学問題の文脈2020

    • Author(s)
      瀬沼花子
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 163-164

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_163

    • NAID

      130007945447

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ジェンダーの視座による数学教育-数学教育の専門家の方々へのインタビュー調査-2020

    • Author(s)
      加々美勝久・瀬沼花子
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 165-166

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_165

    • NAID

      130007945458

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ジェンダーについての算数・数学教師の認識を捉える調査の作成: 外国の教師用テキスト等を参照して2020

    • Author(s)
      木村 百合子・日野 圭子
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 167-170

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_167

    • NAID

      130007945459

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校数学科教科書の図形領域における文脈の特徴についての一考察2020

    • Author(s)
      加藤 久恵
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 171-174

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_171

    • NAID

      130007945457

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Equityの視座から見た数学教育におけるジェンダーの位置づけ2020

    • Author(s)
      松島 充
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 175-178

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_175

    • NAID

      130007945454

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会的構成主義の立場に立つ数学教育におけるジェンダー2020

    • Author(s)
      湊 三郎
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 179-180

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_179

    • NAID

      130007945455

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校教育におけるジェンダー~授業・教科書・教師の分析から~2020

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 181-182

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_181

    • NAID

      130007945464

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等女学校用教科書『数学1』における裁縫の問題場面の役割に関する一考察─「図形と移動」の学習展開に焦点をあてて─2020

    • Author(s)
      山崎美穂
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 8 Pages: 51-58

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ジェンダーの視座による数学教育-高等女学校数学教科書の文脈を中心に-2019

    • Author(s)
      瀬沼花子・加々美勝久
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 43 Pages: 27-28

    • NAID

      130007882785

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学教育におけるジェンダー研究の近年の動向2019

    • Author(s)
      日野圭子・木村百合子
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 43 Pages: 29-32

    • NAID

      130007882794

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校数学科教科書の関数領域における文脈の特徴についての一考察2019

    • Author(s)
      加藤久恵
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 43 Pages: 33-36

    • NAID

      130007882820

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学的モデル化における児童による問題場面の解釈の男女差2019

    • Author(s)
      平林真伊
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 43 Pages: 37-38

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等女学校教科書「数学」の人口推計について2019

    • Author(s)
      國次太郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 43 Pages: 39-40

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校での算数・数学とジェンダー2020

    • Author(s)
      瀬沼花子
    • Organizer
      日本学術会議公開シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Mathematics Education and Gender:the Case of Japan2020

    • Author(s)
      Senuma Hanako
    • Organizer
      SEAMEO-Tsukuba Symposium VIII:Education for Inclusive Growth of Society 5.0
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 数学的リテラシーの視座による高等女学校数学の評価 -昭和18年高等女学校数学編纂趣意書にみる数学の価値―2019

    • Author(s)
      瀬沼 花子
    • Organizer
      全国数学教育学会第49回研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高等女学校用教科書『数学1』における裁縫の問題場面の役割に関する一考察2019

    • Author(s)
      山崎 美穂
    • Organizer
      全国数学教育学会第49回研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] ジェンダーの視座を活かした「実世界と結びついた数学」 教材の評価と展望

    • URL

      https://www.math-gender-rwc.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] ジェンダーの視座を活かした「実世界と結びついた数学」 教材の評価と展望

    • URL

      https://math-gender-rwc.jp/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi