• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Role of Coordinators in Learning Support for Students with Developmental Disorders at University

Research Project

Project/Area Number 18K03066
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

Mori Mayuko  和歌山大学, 障がい学生支援部門, 准教授 (60754637)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村中 泰子  神戸大学, キャンパスライフ支援センター, 上席政策研究職員 (00456378)
池谷 航介  岡山大学, 全学教育・学生支援機構, 准教授 (60740321)
舩越 高樹  独立行政法人国立高等専門学校機構(教育研究調査室), 本部, 特命准教授 (40792015)
柘植 道子  一橋大学, 学生支援センター, 特任准教授 (00401654)
西谷 崇  和歌山大学, キャンパスライフ・健康支援センター, 保健師 (30822564)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords発達障害 / 学生相談 / 障害学生支援 / 合理的配慮 / コーディネーター / 高等教育機関 / コンピテンシー / 障害支援 / 役割 / コーディネーターの役割 / 修学支援 / 大学
Outline of Final Research Achievements

Based on interviews with coordinators who support students with developmental disabilities and practical case studies of support organizations, the role of coordinators is to support students with developmental disabilities to ensure self-determination, and to organize and coordinate the support necessary for study. It is necessary to institutionalize the practice of the social model and make it work in order to make it possible. It is also important to contribute to the improvement of the understanding, awareness, and culture of the university community through education, training, and awareness-raising. In addition, when supporting students with developmental disabilities, they may cooperate with university faculty and staff and provide advice as needed. In order to implement these, it is necessary to improve the expertise of coordinators.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

差別解消法の施行後における発達障害支援に関する研究はまだ始まったばかりである。また、2021年差別解消法の改正法が成立し、私立大学も合理的配慮の提供が義務化される。そのため、実践に即したコーディネーターの役割を明らかにしていくことには重要な意義がある。発達障害学生支援には必要な機能と構成要素を明確化することは、異なる大学における支援体制の特色に関わらず役立ち、発達障害学生の支援の向上に貢献すると考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 発達障害のある学生への支援に関する現状と課題 ―「学生相談」と「障害学生支援」を機能として再考する―2022

    • Author(s)
      森 麻友子
    • Journal Title

      名古屋大学大学院 教育発達科学研究科 紀要

      Volume: 69 Pages: 35-43

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Support of University Students with Developmental Disorders -Focused on Self-understanding and Help-Seeking Behavior-2018

    • Author(s)
      Mayuko MORI Takashi NISHITANI, Katsunori FURUI
    • Journal Title

      HNUE Journal of Science

      Volume: Volume63 Pages: 129-133

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 発達障害学生支援における学生ピアサポーターによる実践 -PS に求められる資質と育成の視点-2022

    • Author(s)
      企画者 永井友幸(九州大学) 司会者 田中真理(九州大学) 話題提供者 横田晋務(九州大学) 森麻友子(和歌山大学) 面高有作(九州大学) 指定討論者 吉田ゆり(長崎大学)
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60 回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害のある学生の修学支援に関するコーディネーターの役割 - 支援に必要な知識・技術・態度等のコンピテンシーの検討 -2020

    • Author(s)
      森麻友子、村中 泰子、池谷 航介、望月 直人 、 村田 淳
    • Organizer
      LD学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Focus on Programs and Administration for the Community2020

    • Author(s)
      Mayuko Mori
    • Organizer
      International Disability Inclusion Symposium
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達障害学生の支援を行うコーディネーターに求められること2020

    • Author(s)
      森麻友子
    • Organizer
      教育関係共同利用拠点事業(筑波大学)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「大学における障害学生支援コーディネーターの役割とは何か -プロフェッショナルスタンダードを問う」2019

    • Author(s)
      森麻友子、岡田孝和
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会(AHEAD JAPAN)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The Support of University Students with Developmental Disorders -Focused on Self-understanding and Help-Seeking Behavior-2018

    • Author(s)
      Mayuko MORI Takashi NISHITANI, Katsunori FURUI
    • Organizer
      Proceedings of International Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi