• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Use of best-practice approach in conducting and managing program evaluation

Research Project

Project/Area Number 18K03116
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

Yasuda Tomoyuki  法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (00434340)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsプログラム評価 / ベストプラクティス・アプローチ / エビデンスベースド・アプローチ / 対人・コミュニティ援助 / プロセス評価 / アウトカム評価 / アカウンタビリティ / ベストプラクティス / デルファイ・メソッド / 評価可能性アセスメント / 就職氷河期世代支援プログラム / エビデンスに基づく実践 / サクセスケース・メソッド / 評価研究 / ベンチマーキング / Best Practice Approach / TQM / 心理教育プログラム / ライフキャリア支援 / キャリア支援
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine a set of evaluation approaches where traditional evidence-based approaches (EBAs) were not applicable due mainly to the technical and ethical difficulties associating with EBAs. Accordingly,this study adopted best-practice approaches (BPAs) for the purpose of complementing and integrating issues/problems originating from EBA. Theories and methods of EBA, most notably those of experimental and quasi-experimental studies, were kept develping to improve the scientific quality of evaluation studies; yet, theoretical orientations and methodological issues relating to BPAs were to further develop so that the use of BPAs to program evaluation could have been justified.This study sought to develop methods to find a set of best-practice human service programs and monitor processes and outcomes of those programs via benchmarking procedures, which were then transformed into a series of targed programs that were seeking to imorove their effectiveness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会科学はもとよりあらゆる領域においてエビデンスに基づく実践の重要性が指摘されている。これは社会サービスや教育プログラムをいわゆる経験や勘そして気合・気分・度胸(だけ)ではなく,エビデンス(データ)を活用して設計・運営・評価する流れと連動するものである。しかし評価対象の無作為抽出・配置といった技術面・倫理面における困難に代表されるように,科学的なエビデンスの収集・評価には様々なハードルが存在する。このようななか,対人・コミュニティ援助などにおいて優れた実践(ベストプラクティス)に焦点を当て,それを基準としたプログラムの評価研究および実践の質向上を行うことは,次善策としての価値・意義がある。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 6 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] チームワーク形成を目的としたPBL型教育の効果測定:研修評価アプローチによる検討2020

    • Author(s)
      安田節之・梅崎修・椋田亜砂美・三好真人
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 18 Pages: 11-29

    • NAID

      120006955101

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Validity Inquiry Through Cronbach’s Lens2020

    • Author(s)
      Tomoyuki Yasuda
    • Journal Title

      Lifelong Learning and Career Studies (生涯学習とキャリアデザイン)

      Volume: 18 Pages: 1-10

    • NAID

      120006955102

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 研修効果測定とサクセスケース・メソッドによる体系的な研修評価アプローチの検討2019

    • Author(s)
      安田節之
    • Journal Title

      試験と研修

      Volume: 45 Pages: 24-31

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校生に対するライフキャリア教育のプログラム開発とその効果評価:ライフキャリア・レジリエンスを高めるために2019

    • Author(s)
      高橋美保・石津和子・森田慎一郎・石橋太加志・安田節之
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 58 Pages: 598-604

    • NAID

      40021878165

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ベストプラクティス・アプローチに基づく評価研究(1):エビデンスに基づく実践との比較から考える2018

    • Author(s)
      安田節之
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 16 Pages: 165-175

    • NAID

      120006557827

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Examining the Cross-Lagged Relationship between Psychological Empowerment and Subjective Well-being.2023

    • Author(s)
      Tomoyuki Yasuda
    • Organizer
      128th Annual Convention of American Psychological Association
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地方と都市のコミュニティを考える(指定討論)2019

    • Author(s)
      安田節之
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会第22回大会 大会企画シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ソーシャルワーカーによる退院支援実践の自己評価とプログラム評価(担当:プログラム評価)2019

    • Author(s)
      安田節之
    • Organizer
      日本医療社会福祉協会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 産学連携・PBL型教育プログラムの評価研究:チームエンパワメントの効果検証に向けて2018

    • Author(s)
      安田節之
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会(於:仙台国際センター)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Evaluating Teamwork in Japanese High School Students: A measurement tool to assess team empowerment.2018

    • Author(s)
      Yasuda, T., Umezaki, O., Mukuta, A., & Miyoshi, M.
    • Organizer
      126th Annual Convention of American Psychological Association (San Francisco, CA)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Psychological Empowerment, Sense of Community, and Meaning in Life among Japanese College Students.2018

    • Author(s)
      Yasuda, T., & Saito, Y.
    • Organizer
      126th Annual Convention of American Psychological Association (San Francisco, CA)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高校生を対象としたProblem Based Learning型プログラムの体験分析:習熟度別サンプリングによる体験の特徴2018

    • Author(s)
      三好真人・安田節之・梅崎修・椋田亜砂美
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会第21回大会(於:大妻女子大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多職種連携の中で心理職には何が求められるのか:コミュニティ心理学的視点から、10 年後を模索する2018

    • Author(s)
      安田節之
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会第21回大会 企画シンポジウム(於:大妻女子大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ソーシャルワーカーによる退院支援実践の自己評価とプログラム評価2018

    • Author(s)
      安田節之
    • Organizer
      日本医療社会福祉協会 2018年度ソーシャルワーク スキルアップ研修(於:KFC Rooms)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] カリキュラムの評価とマネジメントをめぐって :効果検証を中心に2018

    • Author(s)
      安田節之
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回大会 課題研究Ⅰ(於:北海道教育大学旭川校)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生相談活動のためのプログラム評価入門2018

    • Author(s)
      安田節之
    • Organizer
      日本学生相談学会第36回大会ワークショップ 講演(於:関東学院大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] コミュニティ心理学(「コミュニティ心理学研究のあり方(pp.14-23)」「プログラムを評価するとは(pp.286-296)」「量的研究からのアプローチ(pp.305-314)」2019

    • Author(s)
      日本コミュニティ心理学会研究委員会(分担執筆:安田節之)
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788515873
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] プログラム評価ラボ

    • URL

      http://programevaluationlab.jp/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi